خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی:

همه افراد باید به خدمات چشم‌پزشکی دسترسی داشته باشند/ غربالگری چشم ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۹۰۶

آیین عقد تفاهم‌نامه وزارت بهداشت با سازمان بهزیستی کشور با موضوع غربالگری تنبلی چشم کودکان امروز با حضور علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت‌بهداشت، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت‌بهداشت و وحید قبادی‌دانا، رئیس بهزیستی کشور در وزارت‌بهداشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید قبادی دانا گفت: موضوع پیشگیری از تنبلی چشم از سال 74 به صورت آزمایشی شروع شد و سال 76 به‌صورت کشوری و هر ساله توسط سازمان بهزیستی به اجرا در می‌آید. تجربه 24 ساله اخیر در این ادوار بیش از 42 میلیون نفر مورد معاینه قرار گرفتند که در این آمار 323 هزار نفر واجد تنبلی چشم تشخیص داده شدند و حدود یک‌میلیون و پانصد و هشتاد و پنج کودک دارای انواع بیماری‌های چشم و بینایی تشخیص داده شدند.

وی ادامه داد: سال 97 بیش از سه‌میلیون و چهارصد هزار کودک سه تا شش ساله در سراسر کشور مورد بررسی قرار داده شدند و بیش از چهل و یک‌هزار نفر در مراکز دائمی و غیر دائمی ما مورد معاینه قرار گرفتند که معادل 75 درصد  کودکان سه تا شش ساله را تحت پوشش قرار دادند. سال 97 از این 3 میلیون و 400 هزار کودکی که مورد معاینه قرار گرفتند، 15852 نفر دچار مشکل تنبلی چشم بودند و 85978 کودک دارای اختلالات بینایی دیگر بودند. نکته قابل توجه این است که حدود 63925 کودک فاقد کد ملی یا از مهاجران ساکن در کشور هم در این معاینات شرکت داده شدند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: نکته مهم این آمار این است که کل مبلغ بودجه‌ای که در  طرح غربالگری تنبلی چشم کل کودکان کشور صرف شد، تنها معادل 7 میلیارد تومان بوده است. اگر بخواهیم قیاسی با هزینه‌هایی که برای درمان انجام می‌شود بکنیم، سیاست درست اعمال پیشگیری را از طرف وزارت‌بهداشت به خوبی نشان می‌دهد. برای ما هم در سازمان بهزیستی از جهت که اغلب افرادی هم که تشخیص داده می‌شوند ممکن است در آمار معلولان بینایی قرار بگیرند، این امر علاوه بر تنبلی چشم می‌تواند یاری‌گر ما در تشخیص سایر اختلالات بینایی باشد.

وی در ارتباط با همکاری‌های بین‌بخشی گفت: مهم‌تر از هر چیز همکاری‌های بین‌بخشی است. برای مردم خیلی تفاوت ندارد که این مهم توسط کدام سازمان یا وزارتخانه انجام خواهد گرفت. مهم این است که طرح با کیفیت پزشکی و رعایت شأن انسان‌ها در اقصی نقاط کشور از روستاها تا شهرها در اختیارشان قرار بگیرد. مهم این است که ما برنامه‌هایی برای ادامه غربالگری داشته باشیم تا افرادی که دچار مشکل تشخیص داده می‌شوند تا انتها و درمان پیگیری و حمایت شوند. باید چه افرادی که تحت پوشش بیمه هستند یا خیر، بتوانند به تمام نیازهای درمانی از ارجاع به چشم‌پزشک تا جراحی دسترسی پیدا کنند. این نیازمند همکاری بین بخشی است.

قبادی دانا در پایان متذکر شد: با توجه به پتانسیل خیرین و ظرفیت خوبی که در وزارت‌بهداشت داریم و بویژه توانایی پوشش شبکه‌بهداشت و درمان ما که در دنیا مثال‌زدنی است باید بتوانیم استفاده بهینه‌تری از ظرفیت‌مان داشته باشیم. تقسیم وظایف شمرده شده‌ای را طبق این تفاهم‌نامه خواهیم داشت. ما پانزده هزار مهد کودک در سازمان بهزیستی در سطح کشور داریم که می‌تواند مدرسان ما در طرح غربال چشم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز