خبرگزاری کار ایران

تقویت کننده های کبد را بشناسید

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۶۳۱

طبق اعلام انجمن جهانی هپاتیت، در حال حاضر حدود 290 میلیون در جهان مبتلا به هپاتیت هستند که از آن بی اطلاع بوده و به این رقم تا سال 2030، 76 میلیون نفر افزوده خواهد شد.

به گزارش ایلنا، به گفته محققان، شیوه ایده آل پیشگیری از هپاتیت، حفظ سلامت کبد است و بهترین راه هم انتخاب گزینه های مناسب خوراکی است. در ادامه به مواد خوراکی که به لحاظ علمی حفاظت شان از کبد اثبات شده است، اشاره می شود.

گریپ فروت

این میوه سرشار از دو آنتی اکسیدان naringenin و naringin است. گریپ فروت با کاهش التهاب و محافظت از سلولها میتواند از کبد حفاظت کند. همچنین طبق نتایج این مطالعات، این دو آنتی اکسیدان موجب کاهش روند پیشرفت فیبروز کبدی می شوند.

گریپ فروت موجب کاهش میزان چربی در کبد شده و شمار آنزیم های موردنیاز برای سوزاندن چربی را افزایش می دهد. از اینرو از انباشت چربی اضافی در کبد جلوگیری میکند.

بلوبری و کرنبری

این دو میوه حاوی آنتی اکسیدان های موسوم به آنتوسیانین ها هستند. این آنتی اکسیدان ها مسئول رنگ بوده و فواید زیادی برای سلامت دارند.

این میوه ها برای حفظ سلامت کبد مفید هستند. میتوانند موجب افزایش واکنش سلول های ایمنی و آنزیم های آنتی اکسیدان شوند.

همچنین برخی مطالعات نشان داده اند انواع آنتی اکسیدان های موجود در انواع توت ها موجب کاهش روند پیشرفت بافت زخم شده در کبد می شوند.

انگور

به دلیل وجود ترکیب گیاهی موسوم به رزوراترول در انگور، این میوه برای کبد مفید است. میتواند به شکل موثری موجب کاهش التهاب شده، از آسیب به کبد پیشگیری کند و میزان آنتی اکسیدان های موجود در کبد را افزایش دهد.

آب چغندر

آب چغندر مملو از نیترات ها و آنتی اکسیدان های موسوم به بتالاین هاست. در کاهش آسیب اکسایشی و التهاب در کبد مفید است. این ترکیبات در افرایش آنزیم های طبیعی سم زداکننده مفید هستند.

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپیایی نظیر کلم بروکلی، کلم بروکسل، و برگ خردل سرشار از فیبر و ترکیبات گیاهی سودمند هستند.

مطالعات نشان می دهد عصاره کلم بروکسل و کلم بروکلی می تواند موجب افزایش میزان آنزیم های سم زدا در بدن شده و در مقابل آسیب به کبد از آن محافظت نماید.

مغزیجات آجیلی

این مغزیجات سرشار از چربی ها، آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و ترکیبات گیاهی مفیدی هستند و از اینرو از کبد به خوبی محافظت می نمایند. محققان دریافته اند مصرف مغزیجات آجیلی موجب بهبود میزان آنزیم های کبدی می شود. همچنین مطالعه ای دیگر نشان می دهد مردانی که مقدار کمی مغزیجات و دانه های آجیلی مصرف می کنند در مقایسه با مردانی که مقدار زیادی مغزیجات و دانه های آجیلی مصرف می کنند در معرض ریسک بالاتر ابتلا به کبدچرب غیرالکلی قرار دارند.

ماهی های چرب

ماهی های چرب نظیر سالمون، خال مخالی و ساردینز سرشار از اسیدهای چرب اُمگا3 هستند که موجب کاهش التهاب می شوند.

همچنین این چربی های سالم ریسک بیماری کبدی را کاهش می دهند.

طبق نتایج مطالعات، اسیدهای چرب امگا3 به پیشگیری از انباشت چربی در کبد کمک کرده، میزان آنزیم ها را در سطح نرمال نگه می دارند، با التهاب مقابله کرده و موجب بهبود مقاومت انسولین می شوند.

روغن زیتون

مطالعات مختلف نشان داده اند که روغن زیتون، روغنی سالم با فواید زیاد است. مصرف روزانه یک قاشق چایخوری روغن زیتون می تواند موجب بهبود میزان آنزیم های کبدی و چربی در کبد شود.

همچنین میزان پروتئین مرتبط با تاثیرات متابولیکی مثبت را افزایش می دهد. این روغن به کاهش انباشت چربی و بهبود جریان خون در کبد نیز کمک می کند.

منبع: رکنا

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز