خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین:

رهبر انقلاب مایلند روابط ایران و چین گسترده باشد

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۴۳۲

رئیس مجلس شورای اسلامی، توسعه روابط دو کشور ایران و چین را برای امنیت و صلح جهانی سودمند توصیف کرد و گفت: رهبر انقلاب و دولت ایران مایلند روابط دو کشور گسترده باشد و مجلس شورای اسلامی نیز پشتیبان این مناسبات است.

به گزارش ایلنا، سونگ تائو، وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین امروز (سه شنبه ۸ مرداد) با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار دو تمدن بزرگ ایران و چین را دارای سوابق تاریخی طولانی خواند و افزود: در سفر به چین و ملاقات با مسئولان این کشور، علاقه به گشودن فصل جدیدی در روابط دو کشور، محسوس بود.

وی با اشاره به سخنان وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین درباره فشار آمریکا به ایران و چین افزود: با تحلیل شما مبنی بر اینکه ایران و چین در معرض دشمنی با آمریکا هستند، موافقم. این خصومت جنبه تاکتیکی ندارد، بلکه راهبردی و عمیق است و باید در مقابل آن تفکری راهبردی را دنبال کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رایزنی ایران و چین و همراهی برخی کشورهای دوست، می تواند مقابل خصومت آمریکا قرار گرفته و آثار آن را خنثی کند در عین حال که موفقیت آمیز بودن این برنامه مشروط به عملی بودن گام‌ها و حرکت رو به جلو آنهاست.

لاریجانی با اشاره به سفر چندی پیش خود به چین تصریح کرد: در آن سفر، آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین بر تدوین برنامه درازمدت ۲۵ ساله‌ای برای روابط دو کشور تاکید داشت. ایران برنامه ۲۵ ساله را از منظر خود تدوین کرده و برای تبدیل این برنامه به سند راهبردی مشترک باید با طرف چینی مذاکره کنیم.

وی افزود: رهبر انقلاب و دولت ایران مایلند روابط ایران و چین گسترده باشد و پارلمان ایران نیز پشتیبان این مناسبات است.

براساس این گزارش سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین نیز در ابتدای این دیدار اظهار داشت: در حال حاضر اوضاع منطقه و بین الملل با تحولات پیچیده ای روبرو است و باید توافقات مهم دو کشور اجرایی شود.

وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین با بیان اینکه اراده استوار کشور چین برای توسعه مناسبات خود با ایران تغییر نخواهد کرد و چین همواره آماده توسعه روابط با ایران است، بیان کرد: ایران و چین دارای ۲ تمدن بزرگ و تاریخ دیرینه هستند و هر دو کشور سهم خود را برای پیشرفت قاره آسیا و تمدن انسانی ایفا کرده‌اند.

وی افزود: دو کشور ایران و چین با شناخت وضعیت و موقعیت خود مسیرشان را انتخاب کرده و به دستاوردهای فراوانی رسیده‌اند. تجربیات ایران و چین نشان می‌دهد کشورهای در حال توسعه نیاز به کپی کردن الگوی توسعه غربی ندارند و با الگوی پیشرفت بومی می‌توانند به سعادت دست یابند.

سونگ تائو ادامه داد: در موضوع برجام، چین از تلاش‌های ایران برای حفظ برجام و اجرای تعهدات طرفین حمایت می‌کند.

وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین گفت: در حال حاضر دو کشور ایران و چین با فشار و زورگویی آمریکا روبرو هستند و یکی از اهداف این سفر، هماهنگی بین دو کشور برای مقابله با اقدامات یکجانبه و سلطه جویانه آمریکاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز