خبرگزاری کار ایران

گفتگو با مستندساز فرانسوی در «خیلی دور خیلی نزدیک»

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۹۱۰

شهاب اسفندیاری در «خیلی دور خیلی نزدیک» شبکه چهار سیما با «نیکولا فلیبر» مستندساز برجسته فرانسوی گفتگو می‌کند.

به گزارش ایلنا، در برنامه این هفته «خیلی‌دور خیلی‌نزدیک» که ساعت ۲۱:۳۰ امشب (۵مرداد) پخش می‌شود، شهاب اسفندیاری با «نیکولا فلیبر» مستندساز برجسته فرانسوی گفتگو می‌کند.

در این گفتگوی ۵۰ دقیقه‌ای از دوران نوجوانی و حضور فلیبر در کلاس‌های درس فلسفه پدرش تا رها کردن تحصیل فلسفه در دانشگاه و شروع کار به عنوان دستیار کارگردان در سینمای حرفه‌ای؛ همچنین از علاقه خاص به آثار عباس کیارستمی و ادای احترام به این کارگردان تا انتقاد شدید از «رییس‌جمهورِ مغرور فرانسه» و تحلیل جنبش «جلیقه زرد‌ها» از جمله مباحثی است که مطرح می‌شود.

نیکولا فیلیبر متولد شهر نانسی فرانسه است که پس از  کارآموزی نزد رنه آلیو، اولین فیلمش را با عنوان «صدای اربابش» در سال ۱۹۷۸ کارگردانی می‌کند و پس از ساخت دو فیلم بلند داستانی دیگر، به سینمای مستند روی می‌آورد.

شهر- موزه لوور نخستین تجربه بلند مستند اوست. از دیگر مستندهای نیکولا فیلیبر می‌توان به آثاری چون ‌سرزمین ناشنوایان‌، ‌‌حیوانات‌، ‌کریستوف‌، ‌همه چیزها‌، ‌سه گانه‌ای برای یک مرد تنها‌، ‌چه کسی می‌داند‌، ‌بودن و داشتن‌، ‌بازگشت به نُرماندی‌ و ‌ننت‌ اشاره کرد.

تاکنون ۱۲۰ بزرگداشت و مرور آثار مستند «نیکولا فلیبر» در جشنواره‌ها و مراکز فرهنگی مهم جهان برگزار شده است. اما برخلاف تصور رایج، او معتقد است تفاوت چندانی میان فیلم داستانی و فیلم مستند از نظر «دست‌کاری واقعیت» وجود ندارد.

«خیلی دور خیلی نزدیک» به تهیه‌کنندگی مصطفی پورمحمدی در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما تهیه و تولید شده و شنبه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت ۱۴ بازپخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز