خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور:

بخشودگی مالیاتی برای تولیدکنندگانی که تا شهریورماه معوقاتشان را بپردازند

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۴۸۵

رئیس سازمان مالیاتی کشور، از اعطای بخشودگی مالیاتی به تولیدکنندگانی خبر داد که تا شهریورماه معوقاتشان را بپردازند و یا نسبت به این موضوع ترتیب اثر بدهند و گفت: این موضوع در راستای کاهش فشار روانی ناشی از جرایم مالیاتی است و این موضوع در بخشنامه ای به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، امیدعلی پارسا که در شصت و هفتمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی حضور داشت، اظهار کرد: اینکه «آیا می‌توانیم با تغییر قواعد بازی، فضای جدیدی در استان‌ها فراهم کنیم تا استراتژی مسلط همه استان‌ها، حداکثر کردن درآمدهای استانی بشود؟» موضوع پایان نامه دکترای من بود؛  اینکه موضوع بدین معنی نیست که بدانیم در سایر استانها چه خبر است بلکه باید صلاح استان را در حداکثر کردن درآمدهای استانی ببینیم اما این موضوع با تغییر قواعد فرق دارد.

وی تاکید کرد: با نظام کنونی درآمد-هزینه، استان ها انگیزه ای برای حداکثر کردن درآمدهایشان ندارند اما با تغییر قواعد بازی می توان بودجه 1399 را به گونه ای اصلاح کرد که در همه استان ها این اتفاق بیفتد.

پارسا اظهار کرد: طراحی هوشمندانه نظام مالیاتی که بخشی از نظام درآمد- هزینه به شمار می رود، یکی از اقداماتی است که در دستور کار داریم؛ مدل کنونی توزیع درآمد- هزینه های استان ها اگر روشن و تضمین دار نباشد، به اهداف مان نمی رسیم و امیدواریم این موضوع در بودجه سال آینده محقق شود.

وی با اشاره به اینکه نظام‌های مالیاتی در دنیا دو مرحله «سنتی» و «مدرن» را طی می کنند، افزود: در نظام مالیاتی سنتی چون اطلاعات واقعی، قطعی و غیرقابل شبهه از مودیان یا شرکت ها در اختیار سازمان مالیاتی نیست، به اجبار تشخیص مالیاتی به قواعد، شواهد و... منوط می شود و در نهایت تنها راه، مالیات علی الراس است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: فاز دوم، دوران گذار از نظام مالیات سنتی به مدرن است که تمام ابزارها در آن الکترونیکی می شود و بدون این کار صحت، دقت و نظارتی وجود ندارد. در 8 سال گذشته در کشور ما تمام فرآیندهای نظام مالیاتی کشور الکترونیکی شده که این کار بزرگی است اما روح حاکم بر محاسبات و دادرسی ها همان روح سابق باقی مانده است. این ساز وکار به شکل موجود، به هیچ وجه پاسخگوی نظام اقتصادی رو به تعالی و مورد انتظار جمهوری اسلامی نیست.

وی لازمه مدرن شدن نظام مالیاتی را ارائه تمامی ریزداده های مربوط به مباحث مالی و ملک و املاک تمامی مودیان به سازمان مالیاتی عنوان کرد و گفت: اگر صحبت از عدالت مالیاتی می کنیم یعنی نظام مالیاتی باید متناسب با ثروت، درآمد و مصرف باشد.

پارسا یادآور شد: این اتفاق در اکثر کشورهای پیشرفته رخ داده و حاکمیت ها وضعیت مالی و ملک و املاک شهروند و مودی را می دانند و این به منزله دخالت در زندگی شخصی افراد نیست. در کشور ما علاوه بر این، طبق ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم همه دستگاه های دولتی باید تمامی ریزداده های خود را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند اما این حکم به شایستگی و درستی انجام نشده است. البته شایان ذکر است که در هفته گذشته این روند به شدت عوض شده و دستگاه ها در حال همکاری هستند و امیدواریم ریزداده هایی که برای عدالت مالیاتی نیاز است، به سمت سازمان مالیاتی بیاید و این حق حاکمیت است.

وی در تشریح یکی دیگر از مسائل مورد تاکید خود به رها شدن از بحث فاکتورها و شرکت های صوری که زمینه ساز فساد و بی عدالتی هستند، اشاره و اظهار کرد: باید سامانه متمرکزی به عنوان سامانه مودیان کل کشور با محوریت سازمان مالیاتی کشور مستقر شود؛ به طوری که فاکتور تمامی خریدها از طریق این سازمان صادر شود؛ این اتفاق در دنیا افتاده و تا در کشور ما نیز محقق نشود، نمی توانیم مالیات هوشمندی داشته باشیم.

رئیس سازمان مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: اکنون به نیمه راه رسیده ایم و حرکت به سمت مالیات هوشمند آغاز شده و امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن نیز، سامانه جامع که مهلتی 15 ماهه برای استقرار آن از طریق مجلس به ما داده شده را برقرار کنیم تا در زمان معقولی این بحث به نتیجه برسد.

وی معتقد است: سازمان امور مالیاتی تنها مسئول اخذ مالیات نیست بلکه مسئول توسعه کشور است.

پارسا گفت: فعالیت آزاد عوامل اقتصادی تحت قواعد مناسب دولتی در دنیا اتفاق می افتد؛ اولین قاعده این کار، شفاف سازی قوانین است، یعنی قوانین باید به گونه ای نوشته شود که همه یک برداشت را داشته باشند اما در حال حاضر برداشت ها از قوانین در کشور ما متکثر است. دومین قاعده این است که قوانین باید دارای ضمانت، دائمی و از قبل اعلام شده باشند و در نهایت جرایم به گونه ای شناسایی شوند که انگیزه شکل گیری تخلف به سراغ فرد نیاید.

 وی با تاکید بر این نکته که حمایت «محدود، مشروط، کاهنده و تضمین دار» از تولیدکننده واقعی مدنظر ماست، تصریح کرد: هرکسی باید متناسب با ثروت و درآمدش مالیات بدهد و کسی که فرار می کند و هر کسی که به او کمک می کند، قابل توجیه نیستند. اصناف و استان ها باید در مقایسه با هم احساس عدالت مالیاتی کنند. فرایند دادرسی هم باید سریع تر صورت بگیرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اگر قرار است نظام مالیاتی عادل مستقر شود، یک راه بیشتر وجود ندارد و آن، نظام مالیاتی هوشمند است؛ اگر به دنبال عدالت و کارایی مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی هستیم باید طراحی و استقرار نظام مالیاتی هوشمند در کشورمان محقق شود.

وی در پاسخ به درخواست شافعی مبنی بر اخذ مالیات از فعالیت های دلالی و واسطه گری گفت: اخذ مالیات بیشتر از فعالیت های واسطه گری خواسته ای معقول است و آن را دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز