خبرگزاری کار ایران

در مدینه انجام شد؛

دیدار مسئولان بعثه‌های حج جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۳۵۴

دردیدار رئیس شورای عالی حج و عمره عراق با سرپرست حجاج ایرانی، دو طرف از امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های حج و عمره استقبال کردند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین شیخ خالد اباذر العطیه رئیس شورایعالی حج و عمره عراق و هیئت همراه شب گذشته (چهارشنبه شب) با حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مدینه منوره دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که علی‌رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان حوزه حج و زیارت؛ سرپرست حجاج ایرانی را همراهی می‌کردند، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیوند وهماهنگی بین دو طرف را محصول ارتباط طولانی مدت بزرگان دین و وحدت معنوی بین دو کشور و دو ملت دانست.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه انتخاب آقایان برهم صالح و عادل عبدالمهدی بعنوان رئیس جمهور و نخست وزیر عراق زمینه مناسبی را برای رشد و توسعه فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی بین ایران وعراق فراهم کرده است، افزود: در حالیکه بدخواهان دو ملت در انتظار فرصتی برای ایجاد شکاف بین مردم ایران و عراق هستند، روابط و همکاریها بین تهران- بغداد با هوشیاری مسئولان و مردم دو کشور روز بروز در حال توسعه است و تفاهم نامه های متعددی در سفر مسئولان بلندپایه دو طرف امضا شده است.

نماینده ولی فقیه حذف روادید بین ایران وعراق را اقدامی مثبت در راستای گسترش روابط بین دو ملت دانست و تاکید کرد: باید زمینه و امکان مناسب برای اینکه زائران با سهولت بیشتربه زیارت بروند، فراهم شود.

وی افزود: مردم عراق علاقمند هستند که بارگاه حضرت رضا (ع) را زیارت کنند و مردم ایران نیز مشتاق اند به زیارت بارگاه امام علی و امام شهیدان در کربلا و دیگر ائمه معصوم در عراق مشرف شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که این رفت و آمدها و گفتگوها به رشد و توسعه دو کشور و ارائه خدمات بیشتر به زائران اعتاب مقدسه در عراق و ایران منجر شود.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با اشاره به اینکه با حذف روادید بین دو کشور پیش بینی می‌شود امسال تعداد زائران بیشتری به عراق بروند، گفت: مردم عراق در بزرگترین اجتماع انسانی، باانگیزه، مخلصانه و عاشقانه به صحنه می‌آیند و به زائران ابی عبدالله (ع) خدمت می‌کنند که باید تقدیر کرد.

در این دیدار رئیس شورایعالی حج و عمره عراق نیز خدمت به ضیوف الرحمان را فرصتی بزرگ برای خدمتگزاران حجاج دانست و گفت: پیام حج، محبت، همکاری و اتحاد میان ملل مسلمان است.

وی همچنین انتصاب حجت الاسلام والمسلمین نواب و آقای رشیدیان را بعنوان نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و رئیس سازمان حج وزیارت تبریک گفت و با اشاره به اینکه جغرافیایی تغییرناپذیر دو کشور را به هم پیوند زده است، اظهار داشت: سطح همکاریهای دو طرف باید پایدار بماند و توسعه پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین خالد العطیه با اشاره به اینکه با انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران برنامه های بعثه حج عراق شکل گرفته است، اظهار داشت: ما همچنان علاقمندیم انتقال این تجربیات تداوم  و سطح خدمات ارائه شده به زائران ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه ملت عراق بر فتنه های چالش برانگیزی نظیر گروهک داعش پیروز شد، افزود: مردم در صحنه سیاسی حاضرند و توانستند فتنه ها و چالش های دشمنان را نقش برآب کرده و شیعه ، سنی ، کرد، عرب، ترکمان و ... در مقابل تروریست ها ایستادند.

وی افزود: باید برای ترویج روحیه برادری و حدت دست بدست هم بدهیم و فتنه ها را خنثی کنیم.

در این دیدار رشیدیان رئیس سازمان حج وزیارت نیز با بیان اهداف برگزاری کنگره عظیم حج ، تاکید کرد: اجتماع بزرگ مسلمانان در حج در شرایطی که دشمنان در تلاش اند بین مسلمانان اختلاف بیاندازند بسیار مهم و ارزشمند و فرصتی بی نظیر برای نزدیک کردن قلوب و وحدت امت اسلامی است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ریشه های تاریخی ، فرهنگی و مذهبی گسترده ای دو ملت ایران و عراق را به هم پیوند زده است، حضور مسلمانان در حج و ارتباط و هماهنگی آنها با یکدیگر را در زدودن نقشه هایی که دشمنان علیه ملت های  مسلمان شکل می دهند، بسیار موثرتوصیف کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از تجارب و دستاوردهای کشورهای اسلامی ، فضای مناسبی برای حج گزاری امت اسلامی فراهم شود.

رئیس سازمان حج وزیارت با اشاره به اینکه فاجعه منا و حادثه مسجدالحرام بسیار تلخ بود، زنده نگاه داشتنن یاد و خاطره این عزیزان را مهم دانست و گفت: امیدواریم دیگر شاهد اینگونه حوادث نباشیم.       

 

                                                                                                                                   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز