خبرگزاری کار ایران

عیسی کلانتری مطرح کرد:

بعد از روسیه بالاترین میزان مصرف انرژی را در دنیا داریم/ در حال حاضر توان سرمایه‌گذاری برای کاهش مصرف انرژی را نداریم/ نیاز به سمن‌های غیرسیاسیِ واقعی داریم

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۲۴۰

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه رهبر انقلاب بارها و بارها از بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور گلایه کردند، گفت: در خصوص انرژی برآورده کنیم همه خودروسازان باید تعطیل شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی کلانتری (رییس سازمان محیط زیست) در پنجمین نشست با اعضای شورای هماهنگی شبکه های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی که صبح امروز با حضور علی ربیعی (سخنگوی دولت) برگزار می‌شد، گفت: بدون مشارکت مردم محیط زیست نمی‌تواند از حق خود دفاع کند. نمی‌توانیم بگوییم کشور فدای محیط زیست یا محیط زیست فدای مردم و توسعه باشد.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار حد و حدود محیط زیست و توسعه را مشخص کرده است، ادامه داد: اگر برنامه و استراتژی داشته باشیم و براساس آن پیش برویم به قول معروف نه سیخ می‌سوزد نه کباب. البته ممکن است در هر دو طرف تندروها مخالفت‌هایی داشته باشند اما باید بدانیم که کشور جوان می‌خواهد به سمت پیشرفت حرکت کند و این امر بدون استراتژی ممکن نیست.

رییس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: بدون استراتژی ممکن است محیط زیست قربانی اهداف توسعه شود و یا بالعکس توسعه فدای محیط زیست شود. سیاست سازمان محیط زیست سیاست توسعه پایدار است که در دنیا به رسمیت شناخته شده است.

 کلانتری با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب درباره محیط زیست گفت: وقتی بیانات رهبر انقلاب درباره محیط زیست را با سیاست‌های توسعه پایدار مقایسه می‌کردم، می‌دیدم نظرات رهبر انقلاب از بعد محیط زیستی همگام با توسعه پایدار و گاهی اوقات فراتر از آن نیز است. ضعف ما در کشور این است که مصوبات مجلس و قوانین و توان دولت، توانایی برآورده خواسته‌های مقام معظم رهبری را ندارد.

وی ادامه داد: بارها و بارها شاید ۱۹الی ۲۰ مرتبه از رهبر انقلاب شنیدم که از شدت انرژی در کشور گلایه کرده‌اند. ما امروز بعد از روسیه بالاترین میزان مصرف انرژی را در دنیا داریم. اگر بخواهیم این شدت انرژی را کاهش دهیم نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت داریم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر توان سرمایه‌گذاری در خصوص کاهش مصرف انرژی را نداریم، تاکید کرد: اگر بخواهیم در صنعت میزان انرژی را کاهش دهیم صدها هزار میلیارد تومان هزینه لازم داریم. ما اگر بخواهیم از میزان شدت انرژی که در کشور ما ۰/۲۳ درصد است به میزان شدت انرژی کشور عربستان که ۰/۱۴ درصد است برسیم، نیازمند هزینه‌های بسیار هستیم. اگر بخواهیم آرمانهای رهبر انقلاب را در خصوص انرژی برآورده کنیم همه خودروسازان باید تعطیل شوند. بنابراین اگر بخواهیم از ۰/۲۳ درصد به ۰/۱۳ درصد میزان شدت انرژی برسیم با محدودیت سرمایه‌گذاری و استفاده از تکنولوژی برتر مواجهیم.

کلانتری با بیان اینکه در محیط طبیعی نیز وضع‌مان خوب نیست، گفت: ما با توجه به جایگاهمان در کره زمین در حدود 5/2 برابر شدت تبخیر متوسط جهان را داریم و همچنین تنها 28 درصد بارشها برای ما است. این به خودی خود از نگاه کارشناسان یعنی ما کشوری هستیم که با مشکلات فراوانی مواجه هستیم و اگر غلط از منابع استفاده کنیم به مراتب وضع‌مان بدتر می‌شود. البته به علت نیاز به مواد غذایی کشور ناخودآگاه فشار بر منابع محدود بیشتر می‌شود. ظرفیت تولید ما به خودی خود محدود است ح سیاست‌ها ما را وادار می‌کند تا بیشتر مواد غذایی تولید کنیم و از همین رو فشار بر منابع محیطی مانند آبهای زیرزمینی بیشتر می‌شود و باعث خشک شدن رودخانه‌ها و آبهای زیرزمینی می‌شویم و تالابها قربانی نیازهای کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به آنچه گفته شد وضعیت محیط زیست بسیار وخیم می‌شود، گفت: ما بالاترین فرسایش خاک و پوشش گیاهی را داریم. بالاترین شور شدن خاک‌ها در کنار هند و چین متعلق به کشور ما است. ما با معضل گرد و غبار مواجه‌ایم. وقتی فشارهای اینچنینی به محیط زیست وارد می‌شود ناگزیر جنگ فقر و غنا آغاز می‌شود و محیط زیست طرف فقیر است.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از حفظ آب و خاک می‌شود، در آن طرف نیز مدعیانی هستند که موظف به تولید مواد غذایی بیشتر هستند و حیات وحش قربانی سیاست می‌شود. ببینید به طور مثال وقتی گوشت به بیش از کیلویی 100 هزار تومان می‌رسد، یورش به حیاط وحش بیشتر می‌شود لذا انتظار اینکه 3 هزار محیط‌بان از محیط زیست سیانت کنند کمی از عقل به دور است و ما باید به مردم روی بیاوریم.

وی تاکید کرد: مردم باید اهمیت محیط زیست را بدانند اما بدون دغدغه و بدون ایجاد مشکل امنیتی. محیط زیست جای سیاسی‌کاری نیست چراکه همه به آب و هوای سالم نیاز دارند. گاهی اوقات تضاد بین ما، سمن‌ها و دولت ایجاد می‌شود. ما توسعه پایدار به مفهوم کل را قبول کردیم لذا سعی می‌کنیم تسلیم هیچکدام نشویم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بیکاری در حال حاضر بین افراد تحصیل‌کرده وجود دارد، گفت: 3 میلیون تحصیل‌کرده بیکار در کشور وجود دارد که برای ایجاد کار برای این افراد نیاز به 120 هزار دلار سرمایه داریم. این سرمایه اگر وجود هم داشته باشد در پهنه کشور کار ایجاد شود که این باعث می‌شود صدای سمن‌ها درآید. در مقابل نیز در دولت جنگ و دعوای ما و دوستان برای توسعه وجود دارد.

کلانتری خاطرنشان کرد: ما نیاز به سمن غیرسیاسی واقعی داریم. بخشی از سمن‌ها سیاسی هستند آنها طرفدار محیط زیست نیستند بلکه آنها نفوذی جریان سیاسی در محیط زیست هستند اما یکسری از سمن‌ها نیز به دنبال حفظ محیط زیست واقعی کشور هستند و ما به این سمن‌ها نیاز داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز