خبرگزاری کار ایران

شریعتی نیاسر مطرح کرد:

فشارهای سه قوه به آموزش عالی/ شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید در مسائل جاری دانشگاه‌ها دخالت کند

asdasd
کد خبر : ۷۸۸۲۶۷

معاون سابق آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: من مصادیقی دارم که سه قوه به آموزش عالی فشارهای زیادی آوردند. آنها بعضا کم لطفی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند آموزش عالی کار خودش را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین تکریم  مجتبی شریعتی نیاسر و معارفه علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز با حضور منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و معاونان وی انجام شد.

شریعتی نیاسر معاون سابق آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این برنامه عنوان کرد: به یادم هست که در سال ۹۳ روی همین صندلی برای معارفه خودم نشستم و این نقطه آغازین فعالیت ما بود.  یادم هست که شروع فعالیت ما با سه شعار ارتقای کیفی، اقتدار و هماهنگی و رشد کیفی همراه شد که سرلوحه کار ما قرار گرفت و از ابتدا هم بر همین اساس فعالیت هایی را شروع کردیم.

وی در رابطه با اقداماتی که برای تحقق این شعارها صورت گرفت گفت: اولین اقدامی که صورت گرفت بحث آمایش آموزش عالی بود و دلیل آن این بود هنگامی که ما این مسئولیت را به عهده گرفتیم شاهد رشد بی رویه آموزش عالی در زیر نظام‌های کشور بودیم که متاسفانه توسعه آموزش عالی منبعث از یک نگاه کارشناسانه نبود به همین دلیل بحث آمایش آموزش عالی مطرح شد.

شریعتی نیاسر ادامه داد: ما تلاش‌های فراوانی کردیم اما سند و منابع قابل قبولی برای آمایش آموزش عالی پیدا نکردیم. ما در نیمه‌های سال ۹۴ به طور جدی روی طرح آمایش عالی کار  کردیم که البته کار دشوار و بسیار سنگینی بود اما در نهایت در اسفند سال  ۹۴ طرح آمایش آموزش عالی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. در ارتباط با بحث آمایش کارهایی که صورت گرفت با هماهنگی وزیر وقت ستاد آمایش شکل گرفت. در ادامه طرح آمایش آموزش عالی بحث مدیریت منطقه‌ای مطرح شد، سپس به سمت نهادینه کردن مدیریت منطقه‌ای رفتیم.  

معاون سابق آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص ساماندهی موسسات گفت: این قانون تلاش داشت از توزیع و توسعه غیر استاندارد مراکز آموزش عالی جلوگیری کند که کارهای منسجمی برای اجرایی شدن آن صورت گرفت که بخشی از آن در دوره وزارت دکتر غلامی بود. یکی از مهمترین بخش‌های این وزارت خانه آمایش آموزش عالی است که  البته کار جدیدی نیست که ما خلق کرده باشیم. موضوع ساماندهی مراکز آموزش عالی یک موضوع مهم است که در کشورهای معتبر دنیا و در دانشگاه‌های بزرگ دنیا به آن روی آورده‌اند. آنها مجموعه‌های بزرگتری را شکل می‌دهند که با هم‌افزایی و با اعتبار بیشتری فعالیت می‌کند و به جامعه علمی جهانی خودشان را عرضه می‌کنند.

شریعتی نیاسر توضیح داد: ما در طرح آمایش بحث کیفیت و رتبه بندی را مطرح کردیم. مراکز غیردولتی، غیرانتفاعی در یک نظام سطح بندی شده تعریف شدند. همه مراکز آموزش عالی ما در تلاش هستند که در نظام‌ها و رتبه بندی‌های جهانی خودشان را پیدا کنند، ما باید این سطح‌بندی‌ها را ایرانیزه کرده و در کشور ایجاد کنیم تا بتوانند رقابت داخلی را بهتر رقم بزنند.

وی افزود: قدم بعدی آمایش آموزش عالی مأموریت گرا بودن آن است. ماموریت گرایی می‌تواند به لحاظ آموزش،  به لحاظ گروه آموزشی یا دستگاه اجرایی و .... صورت بگیرد. اینها به نوعی می‌تواند مصداقی از ماموریت آمایش آموزش عالی باشد. همچنین در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز تلاش کردیم دانشگاه‌های مستعد توانمندی و ظرفیت خود را در جامعه علمی جهانی عرضه کنند.

او در خصوص رشد بی رویه فارغ التحصیلان مقطع دکتری گفت: ما رشد بی رویه در مقطع دکترا داریم، از این رو طرح پایش مقطع دکترا شکل گرفت تا بدانیم فارغ التحصیلان دکتری در چه شرایط و موقعیتی قرار دارند.

شریعتی نیاسر ادامه داد: بحث دیگری که ما در معاونت آموزشی دنبال کردیم یکپارچه سازی نظام آموزش عالی است. ما برای یکپارچه سازی آموزش عالی سامانه HES را برای دریافت اطلاعات دانشگاه ایجاد کردیم اما باید این سامانه حمایت شود تا شناسانه‌های لازم آموزش عالی لازم را به ما ارائه دهد. سیاست بعدی ‌که دنبال شد اعمال سیاست تفویض اختیار بود. من معتقدم باید بسیار از امور را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم.

وی اشاره کرد: ما با سازمان برنامه و بودجه تعامل بسیار خوبی داشتیم و اقدامات خوبی از این همکاری‌ها حاصل شد. همچنین با وزارت بهداشت همکاری‌های موثری داشتیم. ما همچنین تلاش‌های فراوانی برای مبارزه با تخلفات داشتیم. مثل تخلفاتی که دانشگاه آزاد اسلامی مرتکب شده بود که به آنها در خصوص تخلفات تذکر داده شد.  از مصادیق مبارزه با تخلفات مبارزه با مراکز و پژوهشگاه‌هایی بود که دانشجویان را خلاف قانون آموزش عالی می‌پذیرفت که با آنها برخورد جدی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل آمد.

او در خصوص تدوین شناسنامه برای موسسات غیرانتفاعی گفت: بسیاری از افراد و شخصیت‌ها در تاسیس موسسات غیر دولتی نقش دارند و از این رو باید این موسسات فعالیتی سالم داشته باشند. باید از مصادیق خوب موسسه‌های غیر دولتی  حمایت شود.

شریعتی نیاسر اظهار داشت: آموزش عالی و دانشگاه‌های مطرح ما باید در کشور حرف اول را بزنند اما برخی  فشارها مانع تحقق اهداف می‌شود. حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نباید به مسال جاری دانشگاه‌ها ورود کنند. این دخالت‌ها اصلا در شان شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست.

معاون سابق آموزشی در پایان گفت: باید در آموزش عالی به دو حوزه مهم علوم پایه و علوم انسانی توجه ویژه شود، همچنین نظام بودجه ریزی آموزش عالی اصلاح شود. در خصوص حذف کنکور نیز باید بگویم که باید الگوی پذیرش دانشجو در کشور اصلاح شود و به سمت حذف کنکور برویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز