خبرگزاری کار ایران

قره‌کلیسای چالدران مهیای برگزاری شصت‌و‌پنحمین مراسم جهانی باداراک

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۹۶۵

این روزها قره‌کلیسا در چالدران برای شصت‌و‌پنجمین بار مهیای برگزاری مراسمی جهانی با عنوان «باداراک» شده که مسیحیانی از ده‌ها کشور جهان را از گوشه و کنار دنیا در قالب یک آیین سنتی قدیمی در این مکان جمع می‌کند.

به گزارش ایلنا، جلیل جباری (مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی) با اعلام آمادگی قره کلیسا برای میزبانی از مراسم باداراک گفت: آذربایجان غربی که از آن به عنوان استان رنگین‌کمان اقوام، ادیان و مذاهب یاد می‌شود سنت‌ها و آیین‌های متعددی را از دل تاریخ در جای جای جغرافیای خود حفظ کرده است.

او تصریح کرد: در این گوشه از ایران اسلامی ارامنه و پیروان دین حضرت مسیح (ع) در کمال آرامش و با طیب خاطر، آیین‌ها و مراسم مذهبی خود را برگزار می‌کنند که از جمله مهمترین آنها آئین جهانی "باداراک" است.

جباری افزود: این آیین در فاصله بین نیمه دوم تیرماه تا نیمه اول مردادماه در یکی از کوهستانی‌ترین مناطق ایران در شهرستان چالدران و در ارتفاعاتی که درآن یک کلیسای بسیار قدیمی به نام قره کلیسا واقع شده برگزار می‌شود و صدها نفر از پیروان دین حضرت مسیح (ع) از گوشه و کنار دنیا در این مکان جمع می‌شوند و مراسم مذهبی خود را برگزار می‌کنند.

او گفت: هرساله ادارات متولی برگزاری این رویداد مذهبی از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری چالدران، پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران تدابیر خاصی را برای برگزاری باشکوه این آئین به مورد اجرا می‌گذارند که امسال در شصت و پنجمین دوره برگزاری آن نیز این اتفاق افتاده و قره کلیسا مهیای میزبانی از مهمانان زیادی شده که به عشق دل‌سپاری به معنویت این مراسم رهسپار شمال آذربایجان غربی خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی افزود: در مراسم امسال که مصادف است با ۶۵ امین سالگرد برگزاری این مراسم، نمایشگاه عکسی از آثار یکی از هنرمندان سرشناس و نامی استان (جواد پورصمد ) در گالری مجموعه برگزار خواهد شد.

او اضافه کرد: در تصاویر آماده شده در این نمایشگاه جاذبه های گردشگری و طبیعت بی نظیر استان آذربایجان غربی را به حاضرین مراسم معرفی خواهد کرد.

جباری ادامه داد: امسال از در اصلی صحن کلیسا و لوسترهای داخلی کلیسا رونمایی خواهد شد. در چوبی جدیدی براساس مستندات و عکس‌های قدیمی با همان جنس قدیمی ساخته شده است که در این مراسم پس از برگزاری آیین تبرک آن توسط اسقف رونمایی خواهد شد.

او افزود: بعد از انقلاب اسلامی در این مراسم توجه خاصی به خانواده شهدای مسیحی و بزرگداشت یاد و خاطره آنان می‌شود و همه ساله خانواده این عزیزان در این چنین مراسماتی مورد تجلیل قرار می‌گیرند که امسال نیز به همین گونه خواهد بود.

قره کلیسا درسال ۱۳۸۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از دو اثر آذربایجان غربی در این فهرست است که در کنار تخت سلیمان تکاب نام ایران را در داشتن آثار کهن تاریخی در دنیا بلند آوازه کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز