خبرگزاری کار ایران

ایلنا از تبریز گزارش می‌دهد؛

ساماندهی دست فروشان همتی بزرگ می‌خواهد/ زیرساخت‌های شب بازار فرهم نیست

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۹۶۰

چند روز است در تبریز بازاریان بر علیه دست فروشان اعتراض‌هایی داشته‌اند که باید دست فروشی در سطح معابر بازار تبریز جمع آوری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند روز است که در تبریز بازاریان بر علیه دست فروشان اعتراض‌هایی داشته‌اند که مسئولان استانی دستور جمع‌آوری دست فروشان را صادر کردند ولی آیا این جمع آوری دردی را درمان می‌کند؟ به نظر می رسد این تصمیم نه تنها چاره کار نیست بلکه بی‌امنی را نیز در جامعه افزایش می‌دهد چرا که عدم وجود شغل جامعه را به سمت خلاف و فساد می‌کشاند.

اگر فرض کنیم هر یک از این دست فروشان نان‌آور خانواده‌ای باشد، امرار معاش آنها از چه طریقی تامین خواهد شد؟ شاید از روی ناچاری وادار به دزدی شوند که همان امنیت جامعه را خدشه‌دار می‌کند.

چند روز پیش در برنامه مطالبه شبکه سهند تبریز گزارشی پخش شد که بعضی از بازاریان گفتند که همکاران ما دست فروشانی را استخدام می‌کنند تا اجناس‌شان را روی زمین و با دست فروشی به فروش برسانند، شاید این کار از نظر شرعی و عرفی مناسب نباشد ولی گناه آن دست فروش چیست که از بیکاری رو به این کار آورده است؟

اخیرا زمزمه‌هایی برای ایجاد شب بازار برای دست فروشان شنیده شد ولی آیا تبریز توان برپایی شب بازار را دارد؟ باز هم خیر چرا که شب بازار امکانات و زیرساخت‌هایی می‌طلبد که شاید تامین هزینه‌های این زیرساخت‌ها بسیار سنگین و زمان بر است از جمله این زیر ساخت‌ها برای بازار شب فراهم کردن اتوبوس، مترو و سایر امکانات و زیر‌ساخت‌ها است که متاسفانه آن هم فراهم نیست.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب تبریز در خطبه های نماز جعمه در انتقاد از وضیعت دست فروشان گفت: از عملکرد شهرداری تبریز گله‌مندم؛ چرا که دست فروشان نیز کاسب بوده و از طبقه پایین جامعه هستند و در سوی مقابل باید توجه شود که سد معبر و مزاحمتی برای بازاریان ایجاد نشود.

طبق ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 16 قانون بهبود کسب و کار در سال 94 که توسط هیات وزیران آیین نامه اجرایی این قانون ابلاغ شده آمده است که شهرداری‌ها موظفند با زمین‌های در اختیار خود و وزارت راه و شهرسازی مکان‌های مناسبی را در شهرها آماده بهره برداری کنند و بر مبنای قیمت تمام شده به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه به اشخاص از جمله تولید کنندگان ضعیف و متوسط ایرانی و دست فروشان برای فروش اجناس خود به اجاره دهند که متاسفانه چنین مکانی در تبریز فراهم نشده است.

از سوی دیگر مامورین مبارزه با سد معبر شهرداری ماموراند و معذور و باید به وظایف خود عمل کنند و آنها هم برای کسب روزی حلال تلاش می‌کنند و بی‌تدبیری مسئولان بالادستی همواره به حساب آنهایی نوشته می‌شود که با مردم در ارتباط هستند. 

به نظر می رسد ساماندهی دستی‌فروشان همتی می‌خواهد بزرگ و سریع تا مانع کسب روزی حلال برای دستفروشان ایجاد نشود، امیدوارم پروسه رسیدگی به مشکل دست فروشان به زودی حل شود، چرا که چرخه اقتصادی قشر ضعیف جامعه نیاز به چرخیدن دارد.

گزارش از : فرشید ولی زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز