خبرگزاری کار ایران

پورسیدآقایی:

طرح ترافیک جدید در رفع آلودگی هوا بسیار موثر است

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۳۹۰

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: صدرصد عوارض حاصل از اجرای طرح ترافیک در حساب جداگانه‌ای صرف توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در راستای کنترل آ‌لودگی هوا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در جلسه شورای شهر به ارائه گزارشی درباره اجرای طرح کاهش آلودگی هوا و ابهامات موجود در آن پرداخت و گفت: طرح زوج و فرد خاصیت خود را از دست داده بود و با اجرای آن نمی‌توانستیم، ترافیک را کنترل کنیم، در نتیجه برای کاهش تردد خودروها راه‌های مختلفی را در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه روش‌های درنظر گرفته شده بر مبنای مدیریت تقاضای سفر بود، اظهار داشت: گزارش اجرای این طرح با همکاری دانشگاه تربیت مدرس تهیه شد.

او با اشاره به اینکه در این طرح 13 شهر مهم دنیا در ارتباط با روش‌های کنترل تردد خودرو مورد بررسی قرار گرفتند، اظهار داشت: کشورهای آمریکای جنوبی و آسیای شرقی از ترددهای نوبتی یا زوج و فرد استفاده می‌کردند. براساس اعلام بانک جهانی اجرای این طرح‌ها در کوتاه مدت موثر و در بلند مدت سبب افزایش آلودگی هوا شده است. همچنین اجرای آن، افراد را تشویق کرد تا سرانه مالکیت خودرو را افزایش و اقدام به معامله خودروی دست دوم کنند.

پورسیدآقایی در ادامه به ارائه گزارشی از تاریخچه طرح پرداخت و گفت: طرح زوج و فرد آذر سال 84 اجرا شد و از فروردین 85 اجرای آن را دائمی کردند، اما اجرای طرح زوج و فرد ناعادلانه بود و پلاک های زوج با یک رانت مواجه شدند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در رفع مشکلات آلودگی هوای تهران بسیار موثر بوده است، افزود: در قیمت‌گذاری محدوده جنبه‌های مختلفی همچون اجتماعی، ترافیکی، اقتصادی و زیست‌محیطی مدنظر قرار گرفت؛ همچنین برای حفظ کارآمدی محدوده کنترل آلودگی هوا لازم بود سیاست اجرایی مورد استفاده در این محدوده تغییر یابد که با توجه به تجارب جهانی و مقایسه گزینه‌های مختلف استفاده از سیاست‌ قیمت‌گذاری می‌تواند کارایی و اثربخشی مناسبی در این زمینه داشته باشد.

وی بیان داشت: اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در مقایسه با طرح قبلی حداقل 25 درصد کاهش هزینه خواهد داشت و این کاهش هزینه برای ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا با توجه به تخفیف در نظر گرفته شده برای آنان در طرح جدید معادل 75 درصد است؛ همچنین خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، دیگر هزینه محدوده دوم را نمی‌پردازند و از 20 روز آنها کسر نمی‌شود.

پورسیدآقایی به تعداد ثبت نام کنندگان در طرح ترافیک نیز اشاره کرد و گفت: بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده‌اند و کارهای فشرده‌ای با همکاری فاوا صورت گرفت و افراد بسیاری در حال حاضر از این طرح استفاده می‌کنند.

پورسیدآقایی افزود: صدرصد عوارض حاصل از اجرای طرح ترافیک در حساب جداگانه‌ای صرف توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در راستای کنترل آ‌لودگی هوا خواهد شد.

وی درباره افزایش ازون به رغم اجرای این طرح نیز گفت: کاهش ذرات معلق موجب افزایش ازن شده است، ولی باید توجه داشت که امسال گرمای هوا بیشتر شده و یک درصد نیز تابش خورشید افزایش یافته است.

او گفت: گرچه با افزایش ازون مواجه شده‌ایم، اما در مجموع کیفیت هوای تهران نسبت به گذشته بهتر شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک همچنین پس از شنیدن انتقادات و پیشنهادات اعضای شورای شهر گفت: این جلسه به درخواست من تشکیل شد. این چه رویکردی است که می گویند بقیه هم در هزینه ناشی از اجرای طرح شریک باشند.

وی با بیان اینکه اصل طرح مایه افتخار شورا است و یکی از کارهای بزرگ حذف طرح زوج و فرد است تصریح کرد: طرح زوج و فرد براساس یک تصمیم لحظه ای گرفته شد. این طرح مطالعات دارد و همه گزارش ها پیوست های لازم را دارد.

پورسیدآقایی در ادامه گفت: اصل موضوع را فراموش نکنیم که اتفاق خوبی است و نمی خواهیم به هر قیمتی تحول ایجاد کنیم.

وی افزود: گزارش نظرسنجی را ایسپا انجام داده است که بسیار معتبر است. از خدایمان است که شورا به جزئیات بپردازد و اگر به رضایت ۶۳ درصدی شهروندان رسیدیم افتخاری برای ما است.

پورسیدآقایی در ادامه با بیان اینکه برخی مدعی هستند این طرح کاسبکارانه است افزود: در سال ۹۶ درآمد حاصل از اجرای طرح۳۶۴ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ به ۲۹۰ میلیارد تومان رسید. ارقام نشان دهنده کاهش درآمد ما از عوارض طرح بوده است و مطرح کردن این موضوع حربه مردم‌پسندی علیه یک طرح است.

وی در ادامه تصریح کرد: اعداد و ارقام عملکردی سال ۹۷ به وضوح نشان دهنده کاهش درآمد و ترافیک در سطح شهر است. کسانی که روزانه از طرح ترافیک استفاده می کنند، اجرای طرح هزینه‌های آنها را کاهش داده است، برای ساکنان محدوده طرح نیز هزینه‌ها کاهش یافته است.

او با بیان اینکه این طرح به تصویب اعضای شورا رسیده است، تصریح کرد: طرح ترافیک، قابل دفاع است که وقتی لایحه قیمت را ارائه دادیم به اتفاق آرا به تصویب خود شما رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه افرود: قرار نیست این طرح تمام معضلات شهر تهران را حل کند. این طرح مساله موتورسیکلت را حل نمی کند و نقطه ضعف ما در تهران در حال حاضر موتورسیکلت ها هستند. اگرچه هیچگونه اثرگذاری درباره موتورسیکلت ها نتوانستیم داشته باشیم، اما عملکرد خوب ما این است که دیگر اجازه نمی دهیم موتورهای کاربراتوری شماره گذاری شوند.

او در ادامه افزود: به مرور به سمت تولید خودروهایی می رویم که آلودگی آنها خیلی کم است.

وی درباره کامل نبودن دوربین ها نیز گفت: دوربین ها صددرصد بارگذاری شده است و دوربین گذاری در ۹۶ معبر کامل است.

پورسیدآقایی درباره اینکه آیا وضعیت معابر در مهرماه نیز به همین خلوتی خواهد بود، اظهار داشت: ما کاهش ترافیک تابستان را نسبت به مدت مشابه سال قبل حساب کردیم و به همین میزان ترافیک مهر را نیز نسبت به مدت مشابه سال قبلش مقایسه می کنیم، اما مهرماه به دلیل بازشدن مدارس، شلوغی و ترافیک خاص خود را دارد.

وی درباره آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر نیز گفت: اینکه شهر آلوده تر شده اصلا ربطی به اجرای این طرح ندارد.  آلودگی ازن بحث جدیدی است. ازن یک ترکیب ثانویه است که ترکیب آن با تابش خورشید ربط دارد و باید فکر دیگری به حال آن کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز