خبرگزاری کار ایران

رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران:

ضرورت جهان اسلام تکیه بر مفاهیم صلح و همزیستی است

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۱۷۱

رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران با تاکید بر هم زیستی مسالمت آمیز گفت: هم زیستی مسالمت آمیز پشتوانه عقلی و منطقی دارد و این پشتوانه حکم می‌کند که هیچ عقل سلیمی بر جنگ و جدال تکیه ندارد و برای آن اعتباری قابل نیست‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کنفرانس بین‌ المللی ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز صبح امروز با حضور حجت الاسلام یونسی نماینده ویژه رییس جمهور، احمد باقری رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران و جمعی از علمای دینی کشورهای اسلامی در دانشگاه تهران برگزار شد.  

باقری در ابتدای  این همایش اظهار داشت: مساله هم زیستی مسالمت‌آمیز در حقوق بین الملل در دهه اخیر مطرح شده اما در آیات و روایات معنا و مفهوم و محتوای هم‌زیستی مسالمت آمیز به وفور دیده می‌شود.

وی ادامه داد: همزیستی مسالمت آمیز پشتوانه عقلی و منطقی دارد و این پشتوانه حکم می‌کند که هیچ عقل سلیمی بر جنگ و جدال تکیه ندارد و برای آن اعتباری قابل نیست‌. هر جا که این ها کنار گذاشته شد مسیر رشد نیز باز شد. ضرورت جهان اسلام امروز تکیه بر مفاهیم صلح و هم زیستی است.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: وقتی سخن از هم زیستی مسالمت‌آمیز می‌شود معنی‌اش این نیست که عقیده، دین، نژاد، قومیت، ملیت و... حریم و احترام ندارند، طبیعتا اختلاف دین، مذهب عقیده و تفاوت در رنگ، نژاد، پوست از اقتضائات زندگی است. اقتضا به این معناست که باید به عقاید و مذاهب مختلف احترام گذاشت، تعصبات مختلف اقتضای این اختلافات نیستند.

باقری تصریح کرد: دانشگاهیان، فرهیختگان، اندیشمندان و علمای حوزه و دانشگاه در تحقق این مساله رسالت عظیمی به عهده دارند، در دانشگاه آگاه بخشی به نسل جوان و  تربیت دانشجویان متعهد می‌تواند تضمین کننده آینده‌ای سرشار از صلح و صفا در جهان اسلام باشد.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: من خرسندم بگویم که دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ تاسیس شد و به عنوان معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه ایران است که در درجه‌های بالای رنکینگ جهانی قرار دارد. در این میان دانشکده الهیات در سال ۱۳۱۳ همزمان با تاسیس دانشگاه تهران انجام شد . در سال ۱۳۲۹ کرسی فقه شافعی و خلفی در این دانشگاه دایر شد و تمام ادیان در این دانشگاه تدریس می‌شود و محفلی برای گفتگو است. همچنین از سال ۱۳۶۹ در رشته شافعی دانشجویان مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری دانشجو پذیرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز