خبرگزاری کار ایران

اعطا:

نرخ عوارض باید با شیب ملایم افزایش یابد

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۹۸۶

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران با اشاره به لزوم تعدیل نرخ عوارض تأکید کرد که افزایش ناگهانی این نرخ نباید به بازار شوک وارد کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اعطا در جریان بررسی  مصوبه تعیین ضرایب تعدیل ارزش معاملاتی املاک گفت: متعجبم از اینکه عده‌ای می‌گویند تعدیل عوارض به دلیل فشارهای گروه‌های ذی‌نفع است. به گمان من مصوبه بهمن ماه سال گذشته ما، به بررسی و کارشناسی بیشتری نیاز داشت.

وی در ادامه با طرح سوالی افزود: سوال من این است که با کدام منطق در مصوبه بهمن 97 در مناطق 1 تا 8 که ساخت‌وساز در آنها عمدتاً مبتنی بر تقاضای سرمایه گذاری و نه بازار مصرف است عوارض 122% افزایش پیدا کند اما در مناطق 9 تا 15 که عمدتاً مناطق میانی کم برخوردار و مصرفی است افزایش عوارض میانگین 213% باشد. اتفاقا تعدیل ضرایب از امروز برای این است که افزایش میزان عوارض را به عدالت نزدیک کنیم، عدالت معیار اصلی ما است.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون‌های مرتبط و کارشناسان آنها درباره تعدیل ضرایب بحث و بررسی‌های مفصلی انجام داده‌اند و نتایج آن هم‌اکنون ارائه شده است گفت: از سال 93 تا سال 97 افزایش نرخ عوارض به طور طبیعی و متناسب با شرایط صورت نگرفته است و سازندگان متناسب با سودی که می برند، سهم شهر و شهروندان را نپرداخته اند و بار آن به دوش شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره افتاده است.

اعطا با بیان اینکه افزایش عوارض نباید ناگهانی باشد تصریح کرد: اما از دیگر سو با  افزایش ناگهانی عوارض نباید به بازار شوک وارد کنیم بلکه باید با تدبیر و با شیب ملایم نرخ عوارض را ظرف دو تا سه سال افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه افرادی که شغل آنها ساخت‌وساز ساختمان است می‌توانند نرخ عوارض را پرداخت کنند تأکید کرد: نوع سیاست‌گذاری‌ها در بحث رونق ساخت‌وساز باید به گونه‌ای باشد که به سمت ساخت وساز در بافت هایی که بهتر است فعال شوند، حرکت کنیم.

در ادامه ناهید خداکرمی به عنوان یکی از مخالفان لایحه تعدیل عوارض ساختمانی با بیان اینکه در تبصره سه بودجه ۹۸ به تعدیل عوارض اشاره شده، گفت: قرار بود تعدیل صورت گیرد، اما اکنون شاهد کاهش آن هستیم. همچنین قرار بود فرمول خطایابی شود، اما این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: با این کار ۸ میلیون شهروند تهرانی را از محل عوارض محروم می‌کنیم تا رانت و سوبسید به 8 هزار نفر متقاضی پروانه ساختمانی بدهیم. این اتفاق دقیقاً مشابه با مساله برج باغ است که اول آن را لغو کردیم، اما به خاطر لابی عده‌ای به ۶۲ باغ اجازه ساخت و ساز دادیم.

خداکرمی با تاکید بر اینکه نباید از حق مردم  به افراد خاص سوبسید بدهیم گفت: این کار درست مانند کار دولت است که یک جای دیگری مشکل دارد، اما قیمت بنزین را نگه می‌دارد تا افرادی که خودرو دارند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه معاون شهردار می‌گوید اگر عوارض تعدیل نشود، موجب تخلف ساختمانی می‌شود، اظهار کرد: اتفاقاً من نظر برعکسی دارم؛ چراکه اگر عوارض واقعی شود نظارت نیز واقعی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز