خبرگزاری کار ایران

رهامی در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

جزئیات رایزنی‌ با شورای نگهبان پیش از انتخابات مجلس یازدهم/ برخی به دلیل رد صلاحیت‌ها حاضر به شرکت در انتخابات نیستند/ اگر افراطیون دو طرف بگذارند، فضای تفاهم ملی را ایجاد می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۸۸۷

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه در دور جدید رایزنی‌ها با شورای نگهبان تاکنون یک جلسه با سخنگوی شورا داشته است، گفت: اگر افراطیون دو طرف بگذارند تلاش داریم فضای تعاملی و تفاهم ملی ایجاد کنیم.

محسن رهامی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به سخنی از سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر داشتن جلسه انتخاباتی با اصلاح‌طلبان گفت: با توجه به تجربه‌ای که از قبل داشتیم و جلسه‌ای که با رهبر انقلاب در مورد کیفیت مجلس فعلی و مجلس پیش از آن داشتیم، ایشان گفتند مجلس می‌توانست قوی‌تر از این مجلسی که هست، با‌شد.

وی افزود: در نشستی که با شورای نگهبان داشتم، دیدگاه مقام رهبری را در مورد مجالس نهم و دهم طرح کردم و همچنین چگونگی تقویت مجلس، ضمن رعایت و حفظ چارچوب‌های قانون اساسی و نظرات رهبری در این گفت‌و‌گو مطرح شد. حال اگر آقای کدخدایی با افراد دیگر هم جلسه داشته من اطلاعی ندارم.

رهامی با اشاره به جلسه سال گذشته خودش با رهبر انقلاب گفت: در مجلس دهم من مسئول کمیته انتخابات و کمیته ائتلاف و رایزنی بودم، از کسانی که در مجلس گذشته تایید نشدند لیستی تهیه و به آقای روحانی دادیم تا حتی الامکان از طریق مذاکره با رهبری مشکل حل شود.

وی با اشاره به جلساتش با آیت الله یزدی و آیت الله مومن در خصوص مجلس دهم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ادامه داد: ۵۰-۶۰ نفر از کسانی که تایید صلاحیت نشدند از وزرا، استانداران و نمایندگان مجلس بودند و تا روز آخر  هم تلاش داشتیم که افراد قوی‌تر و باتجربه‌تری را به مجلس بفرستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه فقط کسانی که قانونا حق ورود به صحنه انتخابات و نمایندگی مجلس را ندارند باید رد صلاحیت شوند، گفت در دور پیشین مجلس نتوانستیم تایید صلاحیت تعداد زیادی از دوستان اصلاح‌طلب را که واقعا مشکل قانونی نداشتند، بگیریم.

وی با اشاره به سخن رهبری در جلسه گفت: رهبری تاکید کردند که اصلاح‌طلبان را حامی نظام می‌دانم و فرقی بین نیروهای وفادار به قانون اساسی، امام و نظام از این حیث قائل نیستم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: من به ایشان گفتم تعدادی از دوستان ما از جمله خود بنده، نتوانستیم در صحنه رقابت انتخابات حضور پیدا کنیم و به مجلس برویم، در حالیکه اگر به مجلس می‌رفتیم مجلس خیلی قوی‌تر می‌شد و از ایشان خواهش کردم که مساعدت کنند نیروهای قوی‌تری در دور بعد به مجلس بفرستیم.

رهامی گفت: ما با این پیش زمینه که چه کاری انجام دهیم تا توان نظام و مجلس آینده را از نظر توانایی اجرایی و تخصصی افزایش دهیم، با اعضای شورای نگهبان و با مشاوران رهبری جلساتی داریم و جلساتی هم در بیت رهبری با آقای ابوترابی برای هم‌اندیشی بیشتر داریم.

وی افزود: این جلسات برای آن است تا تفاهمی ایجاد کنیم که از میان نیروهای وفادار به نظام آنهایی را که توانمند و پاکدست هستند را برای تقویت نظام و مجلس انتخاب کنیم.

نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب به دلیل همین برخورد‌های شورای نگهبان دیگر حاضر نیستند که حتی برای مجلس ثبت نام کنند، گفت: یعنی فضا به گونه‌ای است که دوستان می‌گویند ما حاضر نیستیم آبروی خودمان را خرج و ثبت نام کنیم و بعد هم ردصلاحیت شویم.

وی با تاکید بر مثبت بودن جلسات انجام شده گفت: ما سعی می‌کنیم به دوستان امیدواری بدهیم که نشست‌ها نتیجه می‌دهد و فضا بهتر خواهد‌ شد.

رهامی افزود: نظام نظرش بر تقویت مجلس و نهاد‌های انتخابی است، بنابراین مشابه کاری که برای دور پیشین مجلس انجام دادیم، رایزنی‌هایی مقدماتی را انجام می‌دهیم که وقتی به لیست رسیدیم آن‌موقع روی لیست قوی‌تر صحبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از قضایای سال ۸۸ مسئول رایزنی‌ها بوده و شناخت و اعتمادی از سوی بعضی اعضای شورای نگهبان به واسطه حضور در دوران مجلس و جلسات رایزنی وجود دارد، گفت: فضایی که مقام معظم رهبری در ملاقات با خودشان و طرح مسائل از سوی ما، ایجاد کرد فضا را برای اصلاح‌طلبان بازتر کرد.

رهامی با اشاره به فضای سال ۹۲ و مخالفت برخی از اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی گفت: اگر افراطیون دو طرف بگذارند، تلاش این است که فضایی از تعامل ایجاد کنیم. خیلی از دوستانی که اکنون در مجلس هستند، تاییدشان از همین جلسات بیرون آمد.

وی در پاسخ به اینکه کدام یک از اصلاح‌طلبان او را در جلسات همراهی می‌کنند، گفت که فعلا جلسات محدود بوده اما پیشنهاد اضافه شدن افراد دیگر داده شده است.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب ادامه داد: در جلساتی که در سال‌های گذشته برگزار می‌شد به صورت کمیته‌ای می‌رفتیم اما برای برای انتخابات مجلس یازدهم هنوز فضا آن‌گونه نشده که بخواهیم به صورت کمیته‌ای و گروهی در جلسه‌‌ها شرکت کنیم.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه اگر بتوانیم جلوی افراط و تفریط و تند شدن فضا را از سوی دوطرف بگیریم، می‌توانیم به نقاط خوبی برسیم، گفت: من فکر می‌کنم با وجود تهدیدهایی که از سوی آمریکا و دولت ترامپ نسبت به جمهوری اسلامی وجود دارد و فضای سیاسی حاکم بر منطقه، ما نیاز به همدلی بیشتر داریم و نظام هم به همدلی و حمایت ما احتیاج بیشتری دارد و این موضوعی دو طرفه است. 

وی افزود: باید فضایی از آشتی و تفاهم ملی ایجاد شود و لازمه آن این است که اصلاح‌طلبان، به نسبت وزنشان در مجلس و تمامی نهادهای انتخابی و انتصابی حضور بیشتری داشته باشند.

رهامی گفت: پیش‌تر هم پیشنهاد داده‌ام که در ترکیب شورای نگهبان از فقها و حقوق‌دانان اصلاح‌طلب هم استفاده شود، حتی گفتم چرا از زنان برای عضویت در جایگاه حقوقدانان شورای نگهبان استفاده نمی‌شود از کجای قانون برداشت شده است که حتما باید افراد در این جایگاه از مردان باشند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز