خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری خبر داد:

ایجاد 150 هزار فرصت شغلی قطعی در روستاها

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۴۸۶

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از ایجاد 150 هزار فرصت شغلی قطعی در روستاها خبر داد و گفت: سامانه‌ای در حال طراحی است که فعالیت دستگاه‌های مشغول در روستاها را از طریق این سامانه رصد خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در سی و دومین نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری‌های کشور گفت: نظام جمهوری اسلامی در روستاهای کشور بعد از انقلاب فعالیت‌های خوبی ارائه دادند. در ابتدای انقلاب جمعیت روستایی ۲۰ میلیون نفر بوده است که در حال حاضر نیز تعداد جمعیت روستایی همچنان ۲۰ میلیون نفر است و از این تعداد کم نشده البته درصد آن نسبت به جمعیت کل کشور بسیار کاهش پیدا کرده است؛ بدین معنی که در ابتدای انقلاب ۶۵ درصد جمعیت کل کشور را جامعه روستایی تشکیل می‌داد، اما در حال حاضر شش الی هفت درصد جمعیت کل کشور روستایی هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: این کاهش درصد جمعیت روستایی نسبت به جمعیت کل کشور نشان‌دهنده این است که ظرفیت‌های اشتغال در روستاها حفظ شده و تغییر چندانی نداشته است و نتوانستیم اشتغال روستایی را توسعه داده و جلوی مهاجرت را بگیریم. البته اقدامات بسیار خوبی انجام شده اما کافی نبوده است.

امید با اشاره به اختصاص بودجه برای توسعه طرح‌های اشتغال روستایی گفت: در سال ۹۷، ۵/۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی اختصاص پیدا کرده و براساس آمارها، نرخ اشتغال در روستاها افزایش داشته است و در سال ۹۷ ما شاهد رشد ۲۵ درصد اشتغال در روستاها و کاهش ۱/۲درصدی نرخ بیکاری بوده‌ایم. همچنین ۱۵۰ هزار فرصت شغلی قطعی در روستاها ایجاد شده و توانسته جلوی رشد مهاجرت روستاییان به شهرها را بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه آنچه در روستاها می‌تواند باعث ماندگاری روستاییان شود، اشتغال، تولید و کار است، گفت: در همین رابطه پیشنهاد دادیم امسال نیز همین لایحه اختصاص بودجه ۵/۱ میلیارد دلاری ادامه پیدا کند تا بتوانیم فرصت‌های شغلی را در روستاها ایجاد کنیم.

امید در بخش دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم و ذاتی حوزه معاونت توسعه روستایی انسجام‌بخشی به خدماتی است که در روستاها توسط نهادها و دستگاه‌های مختلف ارائه می‌شود. نهادها و ارگان‌های زیادی در روستاها در حال فعالیت هستند. همچنین نهادهای حاکمیتی، خیرها و سمن‌های بسیاری نیز در روستاها فعالیت می‌کنند. از همین روی یکی از مهمترین برنامه‌های ما انسجام‌بخشی دستگاه‌ها در روستاهاست تا از این از هم گسیختگی خارج شوند.

وی در توضیح این مطلب گفت: نزدیک به ۴۰۰۰ مدرسه در روستاها ساخته شده که در حال حاضر خالی از دانش‌آموز هستند یعنی در زمان ساخت این مدارس برآورد اولیه‌ای از روستاها صورت نگرفته است. ما از این نمونه‌ها در روستاهایمان بسیار داریم بنابراین یکی از وظایف ما انسجام فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف و نهادهای حاکمیتی و همچنین سمن‌ها در روستاها است. در همین رابطه جلسات متعددی با مسئولان نهادهای حاکمیتی برگزار شده و آنها نیز از این مطلب استقبال کردند. همچنین در بین دستگاه‌های دولتی مقرر شده است که شورای عالی روستاها را ایجاد کنیم تا چنانچه قرار شد فعالیتی از نوع اقتصادی، اشتغال، فرهنگی و غیره در روستاها انجام شود، شورای عالی روستاها بر این تصمیمات نظارت کند. همچنین با مراکز خیریه و سمن‌ها نیز صحبت‌هایی شده است تا بتوانیم فعالیت‌های آنها را نیز در روستاها منسجم کنیم.

امید تاکید کرد: این اقدام معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم به معنای انجام کار اجرایی نیست چرا که اصلا وظیفه این معاونت کار اجرایی نیست و شأن خود را دون از این می‌دانیم که در کار اجرا دخالت کنیم اما باید ساماندهی لازم در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف و نهادهای حاکمیتی، خیرها و سمن‌ها در روستاها انجام شود.

وی همچنین به یکی دیگر از مسائل مورد توجه این معاونت اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مورد توجه حوزه معاونت توسعه روستایی راه‌اندازی سیستم نظارت هوشمند بر پروژه‌های روستایی است.

وی ادامه داد: ما در برنامه اجرایی بودجه یک بند نظارتی برای معاونت توسعه روستایی قرار دادیم و به آن رسمیت بخشیدیم. همچنین ساماندهی خدمات فرهنگی که توسط نهادهای مختلف به جامعه روستاییان ارائه می‌شود از دیگر اقدامات این معاونت است که تاکنون گام‌های خوبی در این خصوص نیز برداشته شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: همچنین در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که دستگاه‌هایی که در روستاها فعالیت می‌کنند اقداماتشان را در این سامانه ثبت کرده تا بتوان از طریق آن به راحتی اقدامات این دستگاه‌ها را رصد کرد.

امید همچنین خاطرنشان کرد:‌ مهمترین موضوعی که در مجموعه معاونت دنبال می‌کنیم ایجاد یک زمینه قوی و روحیه مطالبه‌گری در مجموعه است. همان‌طور که گفتم این مجموعه در مقام اجرا نیست و ساز و کار اجرایی ندارد اما وظیفه اصلی ما مطالبه‌گری و پیگیری اقدامات دیگر دستگاه‌ها است و ما این نکته را مهمترین وظیفه معاونت توسعه روستایی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه مدیران روستایی باید به سمت اجرای طرح‌های ملی منطقه‌ای حرکت کنند، گفت: ۱۰هزار میلیارد از منابع اشتغال سال ۹۷ باقی مانده است. با توافقی که با بانک سینا انجام شده، ۷۰۰ میلیارد تومان به روستاها تزریق شده و تلاش می‌کنیم تا پایان تیر ماه به همه منابع اختصاص پیدا کند و منابع سال ۹۸ را نیز در ابتدای مرداد ماه اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز