خبرگزاری کار ایران

علیرضا افخمی مطرح کرد:

«او یک فرشته بود» بیشتر از حد انتظارم دیده شد/ اگر مداخله صورت نمی‌گرفت، سریال جذابتر هم می‌شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۱۳۰

علیرضا افخمی با بیان اینکه میزان دیده شدن سریال «او یک فرشته بود» بیش از حد انتظارش بوده، گفت: اگر در سریال مداخله صورت نمی‌گرفت و دست ما در فیلمنامه بیشتر باز گذاشته می‌شد، مجموعه جذابتر از چیزی که دیدید نیز می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نام علیرضا افخمی را در سریال‌هایی مانند «تب سرد»، «او یک فرشته بود»، «زیرزمین» و «پنجمین خورشید» به عنوان کارگردان دیده‌ایم. این کارگردان تا امروز سریال‌های متعددی را روانه آنتن کرده است. افخمی با سریال پرمخاطبش «او یک فرشته بود» به نوعی آغازکننده ساخت آثار ماورایی در تلویزیون بود. او در صحبت‌هایش اعلام کرده که مسائل ماورایی یکی از دغدغه‌های ذهنی‌اش بوده و همین دغدغه سبب ساخت مجموعه «او یک فرشته بود» شده است. این مجموعه بارها از تلویزیون پخش شده است. به همین بهانه با علیرضا افخمی گفتگو کرده‌ایم.

او یک فرشته بود اولین کار در ژانر ماورایی در تلویزیون به شمار می‌آید، ساخت چنین سریالی برای شما به عنوان کارگردان چه جاذبه‌هایی داشت؟

تازگی و بکر بودن، اولین جذابیت این سریال برای من بود. او یک فرشته بود آغازگر یک عرصه نوین در تلویزیون است و در ژانری تولید شد که تا آن زمان کارهای زیادی در این حوزه ساخته نشده بود. یکی از دغدغه‌های اصلی من، جهان پس از مرگ و مسائل ماورایی است، به همین دلیل دوست دارم در این زمینه کار کنم و سریال بسازم. البته از ابتدا قرار نبود که کارگردانی این کار را من برعهده داشته باشم، لیکن به دلیل کمبود وقت؛ کارگردان‌هایی که برای این کار در نظر گرفته بودیم حاضر نشدند آن را بسازند و به همین دلیل توفیق اجباری نصیب من شد.

برای ساخت مجموعه‌ای در این ژانر که به نوعی برای اولین بار قرار بود روی آنتن تلویزیون برود، با چه سختی‌هایی مواجه بودید؟

به طور کلی تولید فیلم و سریال در حوزه ماورایی سخت است، زیرا ممکن است آنچه در فیلمنامه آمده و باید به تصویر کشیده شود با اعتقاد برخی همخوانی نداشته باشد. مثلاً بعضی از افراد معتقدند که شیطان به عنوان یک موجود مجزا از انسان اصلاً وجود ندارد و در نتیجه، اگر من به عنوان کارگردان بخواهم کاری بسازم که با این عقیده آنها در تضاد باشد، حتماً مخالفت خواهند کرد. از سوی دیگر، بحث شیطان خیلی گسترده است و عقاید متنوعی درباره آن وجود دارد. برخی آن را یک موجود صرفاً ذهنی می‌دانند و به وجودش بیرون از وجود انسان اعتقاد ندارند. این اعتقاد با آنچه در "او یک فرشته بود" دیدیم، در تضاد است.

موضوع دیگر این است که در این حوزه متولی و صاحبنظر زیاد است. به همین دلیل ما با تحلیل‌های متفاوتی روبرو هستیم. برخی از این افراد، عقاید مخالف خودشان را برنمی‌تابند و این موضوع کار را سخت می‌کند.

ساخت کارهای مناسبتی از جمله سریال‌های ماه رمضان چه الزامات و شرایطی دارد؟

این نوع از پروژه‌ها، سختی‌ها و امتیازات خاص خودشان را دارند. بزرگترین امتیاز مجموعه‌هایی که برای ماه رمضان ساخته می‌شود، این است که زمانی روی آنتن می‌رود که مردم آمادگی لازم برای پذیرش پیام‌های معنوی را دارند. به عبارت بهتر باید بگوییم که مردم بر اساس عادت در ماه رمضان پای تلویزیون می‌نشینند و منتظر دیدن سریال‌های مختلف هستند. می‌توان گفت که ما همه ساله در ماه رمضان یک جشنواره اعلام نشده داریم. بنابراین، احتمال دیده شدن سریال‌های ماه رمضان بیشتر از مجموعه‌هایی است که در ماه‌های دیگر سال پخش می‌شوند. به نظرم می‌رسد که الان این جشنواره گرمای سابق را ندارد اما با این حال هنوز هم مردم در ماه رمضان بیشتر تلویزیون می‌بینند و معمولاً سریال‌های شبکه‌های مختلف را دنبال می‌کنند. البته یکی از مشکلاتی که برای ساخت سریال‌های ماه رمضان داریم این است که کارها با فشردگی و کمبود زمانی مواجه می‌شوند.

به عنوان کارگردان اثر، ماحصل مجموعه «او یک فرشته بود» چقدر به انتظارات و توقعات خودتان نزدیک بود؟

اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم او یک فرشته بود بیشتر از حد انتظار من دیده شد. فکر نمی‌کردم تا این اندازه مورد استقبال قرار بگیرد و مخاطبان وسیعی را به طرف خودش جذب کند. البته اینکه سریال تا این اندازه دیده شد، اصلاً به این معنا نیست که کار بی‌نقص بود. خودم می‌دانم که این کار نقایص زیادی داشت اما با توجه به امکاناتی که در آن زمان داشتیم خوب بود. از طرف دیگر، ما برای ساخت این سریال با کمبود وقت مواجه بودیم و این موضوع بر ساخت آن تأثیر گذاشت. تحلیل‌ها و مداخلات غیرمنطبق با فیلمنامه که مجبور بودیم لحاظ کنیم نیز جزو سختی‌های این کار بود. افرادی مانند آقای برازش و میرباقری در کنار ما بودند و از پروژه حمایت می‌کردند اما آنها هم مجبور بودند برخی مسائل را لحاظ کنند. اگر دست ما به لحاظ فیلمنامه باز بود و مداخلات صورت نمی‌گرفت، سریال جذابتر هم می‌شد. فکر می‌کنم داستان خوب در کنار بازی‌های قابل قبول و فضاسازی‌های درست باعث شد که در نهایت کار خوبی داشته باشیم. یکی از نقاط قوت سریال این بود که توانست فضای مبهم و رازانگیزی را برای مخاطب ایجاد و در آن فضاسازی درست با بیننده ارتباط برقرار کند.

در نهایت باید بگویم من انتظار داشتم که سریال خوبی ساخته شود و بیندگان زیادی داشته باشد اما این حد از استقبال را پیش بینی نمی‌کردم. به طور کلی، من وقتی شروع به فیلم و سریال‌سازی می‌کنم با این دید جلو می‌روم که حتما سریال یا فیلم خوبی بسازم و موفق باشم.

به نظرتان این سریال برای همسایگان‌مان در افغانستان و تاجیکستانی‌های فارسی زبان کانال آی فیلم ۲ نیز جذاب بوده است؟

من تصور دقیقی از تمایلات و علائق آنان ندارم. امیدوارم سریال موردپسندشان باشد و از آن لذت ببرند. فکر می‌کنم مردم افغانستان و تاجیکستان به نوعی هموطن ما محسوب می‌شوند و به دلیل قرابت فرهنگی‌ای که با هم داریم، این سریال می‌تواند برایشان جذاب باشد. از طرف دیگر، موضوع این سریال عمومیت دارد و به نوع بشر مربوط می‌شود. از این منظر می‌توان گفت که سریال برای آن‌ها هم جذاب خواهد بود.

او یک فرشته بود چه جایگاهی در کارنامه هنری تان دارد؟

اولویت‌بندی خاصی برای کارهایم ندارم. فکر می‌کنم هر کدام از کارهایی که ساخته‌ام، در زمان خودش بهترین اثری بوده که می‌توانستم بسازم. وقتی به کارهایی که قبلاً ساخته‌ام فکر می‌کنم، تصورم این است که هر کدام از آنها نقایصی دارند و از هیچ‌کدام راضی نیستم. اما باید توجه داشته باشیم که من آن کارها را در زمان خودشان و با امکانات و کمبودهای آن زمان ساخته‌ام و نباید با دیدگاه فعلی‌ام درباره آنها نظر بدهم. به طور کلی فکر می‌کنم او یک فرشته بود سریال خوبی از آب درآمد.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

فعلاً قصد ندارم برای تلویزیون کاری بسازم و در حال حاضر مشغول ساخت یک فیلم سینمایی هستم. البته جزئیات کار هنوز خیلی روشن نیست و بعدا درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز