خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا

asdasd
کد خبر : ۷۶۸۲۳۰

طی ماه‌های گذشته شاهد افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا بوده‌ایم چراکه تبلیغات دفاتر خدمات مسافرتی درخصوص اخذ ویزای تضمینی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها تبلیغات تورهای گردشگری به شرط دریافت ویزای تضمینی کانادا و حتا ویزای شینگن و... داغ شده است به نحوی که شاهد انواع شکایات از مسافرانی هستیم که گول این تبلیغات را خورده‌اند و در نهایت مال خود را باخته‌اند.

آنچه این روزها در جریان است اینگونه رقم می‌خورد که به طور مثال اگر دریافت ویزای یک کشور با احتساب گرفتن وقت سفارت و پر کردن مدارک و... با ۳۵۰ دلار محقق می‌شود، افرادی با دریافت ۱۵۰۰ دلار وعده تضمین دریافت ویزا را به مخاطب می‌دهند. اینجاست که افراد ترجیح می‌دهند مبلغ بالاتری پرداخت کنند اما ویزای خود را تضمینی دریافت کنند اما در نهایت پول را پرداخت و هیچ ویزایی دریافت نمی‌کنند. اینجاست که کار به شکایت می‌رسد و نارضایتی مسافر از مراکز دریافت تضمینی ویزا بوجود می‌آید.

حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهان‌گردی ایران) با اشاره به آنکه گرفتن ویزا از جمله شرح وظایف دفاتر مسافرتی است به ایلنا گفت: آژانس‌های مسافرتی می‌توانند هتل رزرو کنند، ویزا بگیرند و بلیط هواپیما را برای مسافران رزرو کنند. درواقع دریافت ویزا از جمله وظایف دفاتر خدمات سفر به حساب می‌آید که در بسته سفر مسافران خود قرار می‌دهد اما اینکه دریافت این ویزا را تضمین کنند و به واسطه این تضمین، پول‌های هنگفت دریافت کنند، این امر امکان‌پذیر نیست.

او با اشاره به آنکه، فریب مردم و انجام تبلیغات بی‌جا درخصوص دریافت ویزای تضمینی و... نادرست است، اظهار کرد: ما به عنوان انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران تمام دفاتر خدمات مسافرتی را از انجام تبلیغات اینچنینی منع می‌کنیم. پروسه اخذ ویزا با سفارتخانه‌هاست. بعضا ممکن است ۸۰ تا ۹۰ درصد پرونده‌هایی که دفاتر مسافرتی برای دریافت ویزا ارائه می‌دهند، ریجکت می‌شود بنابراین هیچ تضمینی برای دریافت ویزا وجود ندارد.

رفیعی خاطرنشان کرد: خیلی وقت‌ها پیش آمده که به من هم که شغلم همین کار است، بنابر دلایلی برای برخی از کشورها ویزا داده نمی‌شود. بنابراین تضمینی برای دریافت ویزا وجود ندارد. اینکه به مردم بگوییم ویزا برای آنها دریافت می‌کنیم و سرابی واهی برای آنها ایجاد کنیم که آن طرف دنیا زندگی رویایی در انتظارشان است، نادرست است چراکه بیش از ۸۰ درصد این افراد با چالش بدی گرفتار می‌شوند و زندگی و آینده خود را از دست می‌دهند.

چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهان‌گردی ایران یادآور شد: دفاتر خدمات مسافرتی نباید برای دریافت چند دلار بیشتر، دست به انجام چنین کارهایی بزنند. بهتر است از سابقه خود برای راهنمایی مردم استفاده کنند و مردم هم گول تبلیغات بی‌اساس را نخورند. اما به جرات می‌توانم بگویم دفاتر مسافرتی ریشه‌دار، دست به این کار نمی‌زنند اما برخی دفاتر مسافرتی در حال حاضر فعال هستند که که نه تنها مجوز فعالیت ندارند بلکه از بسته شدن هم ترسی ندارند چراکه امروز در یک دفتر و دو هفته دیگر در دفتری دیگر فعالیت می‌کنند. بهتر است مسافران با آگاهی دفاتر مسافرتی خود را انتخاب کنند.

او خاطرنشان کرد: چنانکه دفاتر خدمات مسافرتی تبلیغات بی‌رویه داشته باشند، مسافران می‌توانند از آنها شکایت کنند و به شکایات آنها هم رسیدگی می‌شود.

نمی‌توان دریافت ویزا را تضمین کرد

حسن انصاری (رییس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران) با تاکید برآنکه ارائه تبلیغات مبنی بر دریافت ویزای تضمینی خلاف قانون است،‌ به ایلنا گفت: آنچه که سبب می‌شود، مسافر ناراضی شود، تبلیغ و تاکید به دریافت ویزای تضمینی است. این درحالی است که چیزی به عنوان تضمین ویزا نداریم. درواقع هیچ فرد یا بخشی نمی‌تواند دریافت ویزای یک فرد دیگر را تضمین کند مگر آنکه پروسه اداری و قانونی آن طی شود و مدارک کافی ارائه شود.

به گفته او، اکنون شاهد شکایات متعددی درخصوص کلاهبرداری‌های حوزه ویزا هستیم. نباید فراموش کرد که آژانس‌داران حق تبلیغ ویزای تضمینی را ندارند و از طرف دیگر مردم هم بدانند که چنین ویزایی وجود ندارد. ویزا بر اساس مدارک، توانایی‌ها و ظرفیت‌های فرد صادر می‌شود و آژانس مسافرتی می‌تواند درصدد جمع‌آوری مدارک و گرفتن وقت برآید و کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد.

آنچه که سبب می‌شود، مسافر ناراضی شود، تبلیغ و تاکید به دریافت ویزای تضمینی است. این درحالی است که چیزی به عنوان تضمین ویزا نداریم. درواقع هیچ فرد یا بخشی نمی‌تواند دریافت ویزای یک فرد دیگر را تضمین کند مگر آنکه پروسه اداری و قانونی آن طی شود و مدارک کافی ارائه شود

انصاری با اشاره به آنکه درحال حاضر نه تنها آژانس‌های مسافرتی بلکه سایر افراد و سودجویان در فضای مجازی درصدد تبلیغ ویزای تضمینی می‌کنند، گفت: اکنون افراد عادی هم به این حوزه ورود کرده‌اند و باید با اطلاع‌رسانی، مانع در دام افتادن افراد جامعه بشویم.

رییس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران تاکید کرد: اکنون در فضای مجازی، حدود ۳۰ درصد تبلیغات ویزا، تبلیغ ویزا تضمینی است. بخشی از آنها آژانس‌های مسافرتی هستند و بخش عمده‌ای نیز افراد فاقد صلاحیت هستند.از آنجا که دریافت ویزا جزو تکالیف و وظایف آژانس است، اما دریافت ویزا باتوجه به قوانین و مقررات شرکت مقصد انجام می‌شود. آژانس نمی‌تواند دریافت ویزا را تضمین کند. ویزا با توجه به شرایط سیاسی بین کشورها صادر می‌شود. هرچند اکنون هیچ کشوری ممنوعیتی برای صدور ویزا ندارد اما ممکن است شرایط سخت‌تر شده باشد.

چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا

به گفته انصاری، چون کنترل درخصوص مدارک انجام می‌شود اگر مدارک ارسالی مطابق قوانین باشد، ویزا صادر می‌شود اما اگر مدارک غیرواقعی ارائه شده باشد یا اطلاعات نادرست داده شود یا مسافر در مصاحبه اطلاعات کافی ارائه ندهد و مدارک مشکوک باشد، ویزا صادر نمی‌شود. در واقع آژانس هیچ مسئولیت و تضمینی برای دریافت ویزا نمی‌تواند ارائه دهد. افرادی که قول ویزای تضمینی می‌دهند، شنیده شده است که مدارک غیرواقعی در میان مدارک مسافران می‌گذارند و این امر سبب ریجکت مسافر می‌شود. عمده این وعده‌ها برای دریافت ویزای کانادا، استرالیا و شینگن است.

او با تاکید برآنکه جامعه گردشگری الکترونیکی ایران به مردم جهت عدم توجه به تبلیغات کذب دریافت ویزای تضمینی هشدار می‌دهد، تصریح کرد: چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد.

نامه‌ای برای هشدار

حتا جامعه گردشگری الکترونیکی ایران طی نامه‌ای به پرهام جانفشان (مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران) نوشت:

نظر به تعدد شکایت‌های وارده از سوی گردشگران و مسافرین به دلیل تبلیغات غیرواقعی ویزای تضمینی در شبکه‌های اجتماعی از آنجایی که تعهد ویزای تضمینی کانادا استرالیا و سایر کشورها غیرقابل انجام و غیرقانونی است و هیچ شرکت یا اشخاص نمی‌تواند تضمین کننده صدور روادید کشور دیگری باشد لذا انجام این گونه تبلیغات صرفاً با هدف سوءاستفاده مالی و دریافت هزینه‌های چند برابر نرخ واقعی خدمات صورت می‌گیرد.

 لذا استدعا دارد به نحو مقتضی به کلیه دفاتر مسافرتی اعلام گردد که از هرگونه تبلیغ اخذ ویزای تضمینی خودداری نماینده و به نحو شایسته‌ای به اطلاع کلیه گردشگران و مسافرین متقاضی دریافت روادید نیز غیرواقعی بودن ویزای تضمینی اطلاع‌رسانی شود از اعتماد به تبلیغات کاذب ویزای تضمینی که با هدف سوءاستفاده مالی انجام می‌پذیرد، پرهیز نمایند.

آژانس‌ها حق ندارند تبلیغات ویزا داشته باشند

در نهایت نیز پرهام جانفشان (مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران) دراین خصوص به ایلنا گفت: باید تذکرات لازم به آژانس‌ها درخصوص اخذ ویزا برای مسافران داده شود چراکه آنها حق ندارند در تبلیغات خود به اخذ ویزا به صورت تضمینی تاکید داشته باشند. هفته گذشته نامه‌ای ابلاغ کردیم که دفاتر خدمات مسافرتی به هیچ وجه حق ندارند تبلیغاتی درخصوص تضمین اخذ ویزا داشته باشند. چراکه صدور ویزا ارتباط مستقیم به شرایط کشور مورد نظر دارد. اگر آژانسی تخلف کند، برخوردهای قانونی انجام می‌دهیم. البته که نمی‌توانیم هر روز بیش از ۲ هزار آژانس فعال در تهران را کنترل و نظارت کنیم اما اگر شکایتی داشته باشیم، پیگیری می‌کنیم.

او تصریح کرد: اگر شکایتی در این خصوص داشته باشیم، این شکایات در کمیته فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر دلایل کافی داشته باشیم، برخوردهای لازم حتا تا مرحله لغو مجوز آژانس را انجام می‌دهیم و آژانس را ملزم به پرداخت خسارت به مسافر می‌کنیم.

جانفشان با تاکید برآنکه هیچ تضمینی برای دریافت ویزای شینگن و کانادا توسط آژانس‌های مسافرتی وجود ندارد، یادآور شد: برخی از آژانس‌های مسافرتی از میل درونی مسافران برای دریافت ویزای کشورهای حوزه شینگن و کانادا و به تبع آن دریافت تابعیت این کشورها سوءاستفاده می‌کنند و به نوعی کلاهبرداری انجام می‌دهند.

به گفته او،‌ بسیاری از افرادی که در قالب گردشگر درصدد دریافت ویزای شینگن و کانادا هستند، در بیشتر مواقع تمام زندگی خود را می‌فروشند و با هدف زندگی کردن در آن مقصد، برای دریافت ویزای توریستی اقدام می‌کنند. در این میان بازار داغی برای سوءاستفاده آژانس‌های مسافرتی از این هدف بوجود آمده. البته که عمده افرادی که موفق به دریافت ویزا و سفر به این کشورها می‌شوند، بازهم بعد از ۶ ماه نیازمند تمدید ویزا هستند.

عقد قراداد مسافرتی الزامی است

رحیم انور (جانشین معاون گردشگری استان تهران) نیز با اشاره به آنکه از نیمه سال گذشته تاکنون شاهد افزایش ۴۰ درصدی موضوعی شکایات در زمینه کشورهای حوزه شینگن و کانادا داشتیم، گفت: برای ما نیز جای سئوال دارد که چرا طی ۷ و ۸ ماه گذشته شاهد چنین افزایشی در شکایات با این موضوع هستیم. نباید فراموش کرد که مسافران متاسفانه به هر دلیلی که می‌خواهند به این مقاصد سفر کنند، زمانی که به دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه می‌کنند، هیچ مکتوبی در قبال پول پرداختی و صحبت‌هایی که بین طرفین مورد تایید قرار می‌گیرد، نمی‌نویسند. این درحالی است که یکی از حقوق مسافر، انعقاد قرارداد سفر با آژانس مسافرتی است.

او ادامه داد: باید هر آنچه که دفتر مسافرتی نسبت به انجام آن متعهد می‌شود، داخل قرارداد مسافرتی نوشته شود. این درحالی است تمام موضوعاتی که به صورت شفاهی بین مسافر و دفتر مسافرتی توافق شده‌است، در قابل مکتوب منعقد نمی‌شود. اینجاست که مسافر زمانی که وعده‌های دفتر مسافرتی محقق نمی‌شود، چیزی برای شکایت در دست ندارد.

انور با تاکید برآنکه، بی‌معنی‌ترین تبلیغی که می‌توان درخصوص یک تور انجام داد، تضمین دریافت ویزاست، یادآور شد: چنین کلماتی اگر در یک قرارداد مسافرتی و حتا تبلیغات مکتوب شود، کاملا مغایر قوانین و مقررات است و آن دفتر مسافرتی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. این درحالی است که بسیاری از مسافرانی که کشورهای شینگن و کانادا را به عنوان مقصد درنظر دارند، در بیشتر مواقع بدون آنکه به عواقب کار خود بیاندیشند، صحبت‌های شفاهی آژانس‌دار را می‌پذیرند و بدون آنکه مدرکی در دست داشته باشند، پول و گذرنامه خود را در اختیار آژانس‌دار می‌گذارند. اینگونه است که زمانی که شکایت می‌کنند، از ما توقع دارند با قبض واریز پول به حساب یکی از کارکنان آژانس یا بررسی دوربین‌های مداربسته آژانس که آن هم در زمره وظایف کاری ما قرار نمی‌گیرد، احقاق حق کنیم.

بی معنی‌ترین تبلیغی که می‌توان درخصوص یک تور انجام داد، تضمین دریافت ویزاست

به گفته جانشین معاون گردشگری استان تهران، در سال ۹۷ با ۲۲۵۲ شکایت روبه رو بودیم. در این میان شاهد افزایش ۴۰ درصدی شکایات موضوعی در خصوص تورهای اروپا و کانادا بودیم.  چنانکه ۸۷۱ شکایت که یک سوم تمام شکایات را دربرمی‌گیرد با موضوع تورهای اروپا و کانادا بود.​ این درحالی است که سفر به کانادا اینگونه نیست که تعهدی ایجاد شود و وعده اخذ ویزا داده شود و مسافر بدون توجه و تامل به این مهم، تن درهد.

انور درخصوص راهکاری که متولی حوزه گردشگری برای جلوگیری از ادامه فعالیت آژانس‌داران متخلف و فعال در حوزه تبلیغات نادرست درخصوص تضیمن دریافت ویزا انجام می‌شود، گفت: اگر بر ما محرز شود که آژانسی درصدد انجام تبلیغات اینچنینی برآمده و یا با مسافر قراداد مسافرتی امضا نکرده، حکم انضباطی برای آن آژانس ایراد خواهیم کرد. یا تعلیق یا لغو مجوز در انتظار این آژانس خواهد بود.

البته او به این نکته هم اشاره داشت که اگر در بخش‌های مختلف شاهد تبلیغات نادرست یک آژانس‌دار باشند، می‌توانند به این حوزه ورود و مانع ادامه کار آن آژانس شوند و در ادامه افزود: در سال ۹۷ در مجموع ۱۶۹ دفتر خدمات مسافرتی لغو مجوز شدند که از این میان۳۰  آژانس به دلیل شکایات گردشگران و بررسی پرونده آن شکایت، لغو مجوز شد.

انور یادآور شد: با توجه به آنکه در طول سال، مقاصد سفر گردشگران تغییر می‌کند، قطعا شاهد سودجویی‌هایی در این حوزه خواهیم بود. ما نیز سعی می‌کنیم، نظارت و نگاهمان را همسو با مقاصد مدنظر مسافران تغییر دهیم تا این مکان تبدیل به دکانی برای سودجویی نشود چراکه در بیشتر مواقع مسافران از حقوق خود بی‌اطلاع هستند.

چیزی به نام ویزای تضمینی وجود ندارد/ گول تبلیغات کذب آژانس‌ها برای ویزا را نخورید/ افزایش ۴۰ درصدی شکایات با موضوع سفر به حوزه شینگن و کانادا

 گزارش: معصومه دیودار

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز