خبرگزاری کار ایران

قائم مقام مدیر عامل سایپا در پاسخ به ایلنا:

بدهی ما به قطعه سازان ۲ هزار میلیارد است/۲۲۰ هزار دستگاه معوق را تا مهر تحویل خواهیم داد

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۸۶۰

قائم مقام مدیر عامل سایپا گفت: ما در فروش محدودیت‌هایی همچون کد ملی و محدودیت سنی که گذاشتیم توانستیم تا حدودی بازار را کنترل کنیم و جلوی سفته بازی را بگیریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در نشست خبری بادکوبه قائم مقام مدیر عامل در امور مالی و اقتصادی سایپا وضعیت تولید این شرکت تشریح شد.

وی گفت:بعد از اعمال تحریم ها تولید ما به شدت کاهش پیدا کرد مخصوصا در تولیدات محصولات سی کی دی که قطعات آن از خارج تکمیل می‌شد بر همین اساس برنامه ریزی کردیم محصولات جایگزین داشته باشیم.

بادکوبه تصریح کرد: مشکل دیگر کاهش سرمایه در گردش بود که به دلیل افزایش قیمت ارز و مواد اولیه و کاهش فروش به وجود آمده بود که با کمک معاون اول رییس جمهور و نمایندگان مجلس مقرر شد بخشی از این خلا از محل تسهیلات بانکی و بخشی با انتشار اوراق با حمایت سازمان بورس تامین شد، اکنون وضعیت ما بهتر از سالهای گذشته است و امیدواریم ادامه داشته باشد. همچنین برای تامین مواد و کنترل قیمت در سایپاگستر و مگا موتور به دنبال منابع و تامین کننده‌های جدید هستیم.

وی با اشاره به تامین نقدینگی از محل فروش گفت: ما در فروش محدودیت‌هایی همچون کد ملی و محدودیت سنی که گذاشتیم توانستیم تا حدودی بازار را کنترل کنیم و جلوی سفته بازی را بگیریم.

بادکوبه تصریح کرد: در انتهای سال ۹۷ مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی مبنی بر پرداخت ۲ هزار میلیارد و انتشار اوراق ۱۱۰۰ میلیاردی که ۷۰۰ میلیارد منتشر شد بخشی از سرمایه در گردش ما تامین شد قرار است ظرف دو هفته آینده ۴۰۰ میلیارد دیگر منتشر شود ضمن آنکه برنامه‌های دیگری همچون فروش اموال مازاد و همکاری بانک‌ها خواهیم داشت.

وی در خصوص واگذاری سهام دولت گفت: ابلاغیه هنوز به ما نرسیده و سهامدار دولت سازمان گسترش و ما در این موضوع تابع سیاست‌های اعلامی هستیم.

بادکوبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص بدهی ثبت شده در ترازنامه به قطعه سازان گفت: بدهی به شبکه قطعه سازی ۲ هزار میلیارد تومان است که مطابق قراردادهایی است که با شرکت سازه گستر دارند و این میزان بدهی مطابق مجوزهای مدیریتی است. ما تا به امروز ۲۲۰ هزار دستگاه تعهد معوق داریم که تا پایان مهر ماه امیدواریم این رقم صفر شود.

قائم مقام امور اقتصادی و مالی سایپا اعلام کرد: در دو ماهه امسال یک هزار و ۵۵۲ دستگاه چانگان، ۸۴۸ دستگاه سراتو، ۱۷ هزار و ۴۲ دستگاه X۲۰۰ در این شرکت تولید شده است.

وی در خصوص اظهارات رئیس انجمن خودروسازان مبنی بر اینکه سایپا و ایران خودرو در خرید قطعات از برخی شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی دچار مشکل شده‌اند، گفت: کمبود قطعه از محل داخل مشمول ما نمی‌شود.

بادکوبه با انتقاد از قیمت‌گذاری خودرو و برخی صحبت‌های مطرح شده مبنی بر قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت گفت: در حال حاضر ما مطابق فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار که از سوی سازمان حمایت تعیین شده، محصولات خود را می‌فروشیم.

یکی از دلایل زیان ۶ هزار میلیارد تومانی سال گذشته سایپا قیمت‌های دستوری محصولات آن بوده است. پرسش ما این است چرا شورای رقابت وارد کنترل و نظارت قیمت‌های محصولات نظیر مس و مواد پلیمری نشده است؟

بادکوبه در خصوص میزان خودروهای ناقص این شرکت در کارخانه به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: مشکلات مختلفی از جمله موارد بانکی و انتقال ارز سبب شده تا سازندگان خارجی نتوانند قطعات مورد نیاز را در اختیارمان قرار دهند، اما با کمک بانک مرکزی راهکارهای لازم اتخاذ شده است. بر همین اساس با واردات قطعات مورد نیاز، طی یک ماه آینده ۸۰ درصد خودرهای ناقص کف کارخانه را تجاری و در اختیار مشتریان و ثبت نام کنندگان قرار خواهیم داد.

*پراید ۱۸.۵ میلیون تومانی در گزارش عملکرد مالی سایپا در سال ۹۷

وی در رابطه با انتشار گزارش عملکرد مالی سال ۹۷ سایپا که در آن ارقامی نظیر پراید ۱۸.۵ میلیون تومانی عنوان شده ، اظهارداشت: در ۱۰ ماهه پارسال پراید را با قیمت در نظر گرفته شده از سوی شورای رقابت یعنی ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می رساندیم، در بهمن و اسفندماه نیز که قیمت های جدید از سوی سازمان حمایت اعلام شد از آنجایی که تعهدات معوق داشتیم، خودروها را با همان قیمت های قبلی به فروش رساندیم. البته باید بگویم ۱۳.۵ درصد از قیمت ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی یاد شده مربوط به ارزش افزوده (۹ درصد)، عوارض شماره گذاری (سه درصد) و هزینه های بیمه شخص ثالث، ارسال از طریق پست و ناجا است که با کسر آنها به رقم فروش خالص ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی می رسیم که در گزارش های مالی درج شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز