خبرگزاری کار ایران

نوروزی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تاکنون از تیم دولت «درک رسانه‌ای» ندیده‌ایم/ ربیعی خط ارتباطی میان دولت و افکار عمومی ایجاد کند

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۱۳۳

یک حقوق‌دان با اشاره به انتخاب علی ربیعی به عنوان سخنگوی دولت گفت: ربیعی در فضای روزنامه‌نگاری بوده و در فضای رسانه‌ای نفس کشیده است، امیدوارم ایشان بتواند این نقص دولت را جبران کند و یک خط ارتباطی میان دولت و افکار عمومی حداقل در حد رفتار رسانه‌ای ایجاد کند. ایشان حتی در زمانی که تصدی وزارت تعاون را بر عهده داشت رابطه‌اش با روزنانه‌نگاران رابطه خوبی بود.

کامبیز نوروزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره انتخاب علی ربیعی به عنوان سخنگوی دولت گفت: در طول ۶ سال که از عمر دولت آقای روحانی سپری می‌شود یکی از مشکلات جدی دولت و نهاد ریاست‌جمهوری این بوده که با رسانه‌های کشور ارتباط حرفه‌ای و اصولی وجود نداشته است و همین امر باعث مشکلات زیادی برای دولت شده است.

این مدرس حقوق مطبوعات با بیان اینکه ما تاکنون از تیم رسانه‌ای دولت «درک رسانه‌ای» ندیده‌ایم، اظهار داشت: سخنگوهایی که طی این ۶ سال در مجموعه دولت حضور داشتند، اغلب نتوانستند وظیفه سخنگویی را به درستی ایفا کنند. سخنگویی فقط این نیست که هر از چند وقتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شود بلکه ایفای نقش سخنگویی مستلزم یک ارتباط متقابل بین شخص سخنگو و افکار عمومی است.

وی ادامه داد: جایگاه سخنگویی همچنین مستلزم دارا بودن یک پشتوانه و تیم حرفه‌ای است. سخنگو باید تیمی قدرتمند داشته باشد تا مشورت‌های لازم را به او بدهد که در مورد چه نکاتی باید صحبت شود و این نکات چگونه بیان شود.

این حقوق‌دان با بیان اینکه سخنگویی کار بسیار دشواری است، گفت: آخرین سخنگوی دولت هم که چندبار مصاحبه مطبوعاتی برگزار کرد بیش از آنکه به دولت کمک کند کار را خراب‌تر کرد و دولت هم آسیب‌های جدی از این حیث دید.

وی با اشاره به سابقه ربیعی در حوزه‌های مختلف تصریح کرد:‌ ایشان در فضای روزنامه‌نگاری بوده و در فضای رسانه‌ای نفس کشیده است، امیدوارم ایشان بتواند این نقص دولت را جبران کند و یک خط ارتباطی میان دولت و افکار عمومی حداقل در حد رفتار رسانه‌ای ایجاد کند. ایشان حتی در زمانی که تصدی وزارت تعاون را بر عهده داشت رابطه‌اش با روزنامه‌نگاران خوب بود.

این مدرس حقوق مطبوعات خاطرنشان کرد: میزان موفقیت سخنگو به کیفیت کار دیگر دستگاه‌های دولت و ارائه اطلاعات توسط آن دستگاه‌ها هم بر می‌گردد. همچنین موفقیت سخنگو به این برمی‌گردد که رئیس‌جمهور در زمان‌هایی که می‌خواهد با افکار عمومی ارتباط برقرار کند، جایگاه خاصی برای سخنگو در نظر بگیرد و مشورت‌پذیر باشد.

نوروزی با بیان اینکه سخنگو تنها یک گوینده اخبار نیست، عنوان کرد: سخنگوی دولت نبض ارتباطی دولت و افکار عمومی را بر عهده دارد به همین دلیل هم نهاد ریاست جمهوی و سایر رسانه‌ها باید نگاه رسانه‌ای خود را اصلاح کنند تا سخنگو بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

این حقوق‌دان با تاکید بر اینکه سخنگویی یک سیستم بزرگ همچون دولت خیلی سخت و پیچیده است، تصریح کرد: کار آقای ربیعی هم‌اکنون بسیار حساس و دقیق است. الان امکاناتی همچون توئیتر وجود دارد که به تریبون مقام‌های سیاسی در سطح جهان تبدیل شده است. اینکه سخنگو از این امکانات چگونه استفاده کند، قابل اهمیت است.

وی افزود: اینکه سخنگو در جلسات رسمی پرسش و پاسخ چگونه صحبت کند بسیار دقیق  و حساس است. گاهی اوقات باید جمله‌ای گفته شود که بیش از هفت یا هشت کلمه نباشد. اینکه کجا صراحت لهجه وجود داشته باشد، کجا با لحن سیاسی و دیپلماتیک صحبت شود یا کجاها به تفصیل صحبت شود، همگی از پیچیدگی‌های کار سخنگویی است. حتی برخی مواقع بهترین واکنش پاسخ ندادن است. ما تا به حال در دولت چنین سطحی از رفتار سخنگویی را نداشته‌ایم و بعضی اوقات سخنگو دردسر ایجاد کرده است.

نوروزی با بیان اینکه گروه مشاوران سخنگوی دولت باید تمام اخبار و اطلاعات را جمع‌آوری و طبقه‌بندی کنند، گفت: مرزهایی بین سخنگوی دولت و وظایف وزارت‌خانه‌ها وجود دارد. به عنوان مثال الان یک مقام ارشد آمریکایی حرفی می‌زند حال باید دقیق مشخص شود که وزارت خارجه موضع بگیرد یا آنکه سخنگوی دولت در توییتر خود واکنش نشان دهد.

وی تصریح کرد: این موضوعات و تصمیم‌گیری‌ها اینقدر هم پیچیده است که شاید نتوان دستورالعمل کلی برایش تعریف کرد بلکه باید گروه مشاورانی وجود داشته باشد که مورد به مورد درباره این‌ها مشورت دهند و طبق آن عمل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز