خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

درخواست واشنگتن از مسقط و سوئیس برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا/ ایالات متحده با طرح مطالب بی‌ربط مذاکره را ناممکن کرد

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۹۲۱

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به نظر می‌رسد این طرف آمریکایی است که به دلیل بروز تنش، از مسقط خواسته‌ است برای میانجی‌گری میان ایران و آنها اقدام کند. البته مقصر این تنش هم ایالات متحده است که تلاش می‌کند هم از طریق سوئیس و هم از طریق عمان راهی برای باز کردن باب گفت‌و‌گو با ایران پیدا کند.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر یوسف بن‌علوی وزیر امور خارجه پادشاهی عمان به تهران در ارزیابی این سفر و امکان آغاز دور جدیدی از میانجی‌گری مسقط در روابط تهران و واشنگتن گفت: معمولا همینطور است و عمانی‌ها هر زمان که فضای تنش در منطقه در خصوص ایران حاکم شود یا به ابتکار خود و یا به درخواست یکی از طرف‌های درگیر یا کشور ثالث وارد عمل می‌شوند.

وی ادامه داد: در این رابطه هم به نظر می‌رسد این طرف آمریکایی است که به دلیل بروز تنش، از مسقط خواسته‌ است برای میانجی‌گری میان ایران و آنها اقدام کند. البته مقصر این تنش هم ایالات متحده است که تلاش می‌کند هم از طریق سوئیس و هم از طریق عمان راهی برای باز کردن باب گفت‌و‌گو با ایران پیدا کند. 

این دیپلمات پیشین گفت: با این حال به دلیل اینکه در شرایطی هستیم که هیچ امید و اطمینانی به طرف آمریکایی وجود ندارد و باب مذاکره بسته است، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند مذاکره با آمریکا سم مهلکی است و آمریکا نیز با مطرح کردن مطالب بی‌ربطی در قالب شروط ۱۲گانه، بروز هرگونه میانجی‌گری را ناممکن کرده است. 

وی ادامه داد: تنها در یک صورت احتمال بازگشت به میز مذاکره وجود دارد و آن هم بازگشت ایالات متحده به برجام، برداشتن تحریم‌ها و خارج کردن سپاه از لیست گروه‌های تروریستی است که در آن زمان نیز احتمالا بتوانیم در چهارچوب همان ۱+۵ مذاکرات خود را ادامه دهیم. 

دستمالچیان در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط ترسیم شده، عمان چه نقشی می‌تواند در مقطع کنونی ایفا کند، گفت: انتقال پیام شاید تنها کاری باشد که بن علوی بتواند در مقطع کنونی بین ایران و ایالات متحده انجام دهد چرا که تنها با توجه به چهارچوبی که عرض کردم اگر آمریکا بتواند خود را وفق بدهد احتمال تجدیدنظر ایران وجود دارد.

وی افزود: با ایجاد جو روانی رعب و اقدامات مسئولان کاخ سفید به ویژه جان بلولتون آغاز هیچونه مذاکره امکان‌پذیر نیست. ایران همواره اعلام کرده هیچگاه با تحریم پای میز مذاکره نخواهد نشست و در این رابطه مردم هم پشت سر مسئولان خود هستند و هیچ‌گونه تهدیدی را از سوی هیچ کشوری نخواهند پذیرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز