خبرگزاری کار ایران

در دیدار معاون گردشگری با رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب مطرح شد:

نسل آموزش دیده تخصصی، صنعت گردشگری را متحول می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۸۱۶

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: همکاری با دانشگاه‌ها در راستای آموزش نیروی انسانی تخصصی و به‌کارگیری آنها در همه سطوح حوزه گردشگری، یکی از اهداف و برنامه‌های در دست اقدام معاونت گردشگری به‌شمار می‌آید که بی‌شک چنین نسلی، آینده صنعت گردشگری کشور را متحول خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، ولی تیموری (معاون گردشگری) در نشست با پروین داداندیش (رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب) و جمعی از مدیران و روسای دانشکده‌های مرتبط با رشته گردشگری و هتلداری آن دانشگاه در محل معاونت، ضمن تشریح پروژه‌های ملی و برنامه‌های در دست انجام، به الزام همکاری دو حوزه دانشگاه و صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: آنچه هدف غایی ما در بخش آموزش به شمار می‌آید؛ به کارگیری نیروی آموزش دیده و کارآزموده در صنعتی کاملا تخصصی و حرفه‌ای است؛ به گونه‌ای که در هتلی پنج ستاره نیازمند نیروی‌انسانی و مدیریتی هستیم که آموزش‌های تخصصی در سطح پنج ستاره را نیز دریافت کرده باشند.  

وی با بیان اینکه برای تحقق به کارگیری نیروهای آموزش دیده؛ نیازمند پیوند هر چه بیشتر دو حوزه دانشگاه و صنعت گردشگری هستیم؛ افزود: در حال حاضر بسیاری از ظرفیت‌های آموزشی مراکز دانشگاهی مرتبط با صنعت گردشگری؛ نیازمند بازبینی در بخش سرفصل‌های آموزشی هستند؛ چرا که محتوای تئوری انتقال داده شده به دانشجویان با نیازهای روز بازار فاصله زیادی دارد. بعلاوه  اینکه مبانی و مفاهیم نظری حتما باید با فنون مهارتی و کاربردی رایج در بازار کار تلفیق و توام شود.

تیموری با اشاره به اینکه دفتر "مطالعات آموزش گردشگری" ضمن تعامل با وزارت علوم، به روزرسانی سرفصل‌های آموزشی این حوزه را در دست اقدام دارد؛ یادآور شد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از اصلی‌ترین مراکز مولد نیروی انسانی آموزش دیده تخصصی در بازار کار این صنعت است؛ لذا تعامل و همکاری بیشتر دو حوزه می‌تواند ضمن آسیب شناسی موقعیت‌های مختلف، ارتقای سطح کیفی آموزش و هماهنگی با حوزه عملیاتی را به دنبال داشته باشد.

معاون گردشگری در ادامه با تشریح برنامه‌های ملی حوزه گردشگری که هم اکنون در دست اقدام است؛ گفت: "برنامه ملی توسعه گردشگری"، "برند ملی گردشگری"، "حساب‌های اقماری گردشگری"، "نظام جامع آموزش گردشگری"، "ساماندهی سواحل و جنگل ها ذیل برنامه ششم توسعه" و" تدوین استراتژی های بازاریابی کشور" هر یک دارای پیوست پژوهش و تحقیق و اتاق های فکر متعدد با حضور اساتید و صاحبنظران از حوزه دانشگاه  هستند؛ از این رو می توان با تعریف فصول مشترک از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی همدر موارد ذکر شده بهره‌مند شد.

همچنین در این نشست پروین داداندیش (رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب" نیز ضمن برشمردن امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد گفت: دارا بودن بیش از ۵ میلیون دانشجوی فارغ التحصیل به همراه ظرفیت‌های آموزشی و زیرساخت‌های لازم بستر گسترده‌ای از امکانات و توانمندی‌ها رابه وجود آورده است؛ که پیوند آن با صنعت گردشگری می‌تواند تحول و تغییر در بسیاری از زمینه‌ها را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد واحد تهران غرب به دنبال تغییر در نحوه آموزش دانشجویان است؛ تصریح کرد: برای آماده‌سازی دانشجویان جهت ورود به بازار کار نیاز است تا ضمن گذراندن دوره های تئوری، امکان تجربه عملیاتی در محیط کار نیز فراهم شود.

داداندیش ادامه داد: ازطرفی دانشجوی فارغ التحصیل نباید پس از اتمام دوره مورد نظر مجددا سراغ دوره های تخصصی کوتاه مدت برود؛ بلکه شرایطی فراهم شود تا به عنوان مثال دانشجوی فارغ التحصیل گردشگری ضمن دریافت دانش تخصصی امکان حضور در عرصه کار و عملیاتی را نیز داشته باشد.

وی افزود: دانشگاه آزاد تهران غرب در نظر دارد با ایجاد "سرا" ها که هم اکنون در مرحله برنامه‌ریزی نهایی است؛ امکان تدریس و آموزش  مباحث تخصصی هر حوزه را ایجاد نماید؛ به عنوان مثال دوره هایی همانند "مدیریت فنی بند ب" یا "راهنمایان گردشگری" می توانند به دانشجویان این حوزه آموزش داده شود.

داداندیش همچنین با مطرح کردن موضوع ایجاد " هتل آموزشی یا "Hotel – School" اظهار کرد: در این طرح می‌توان هتل و مراکز زیر مجموعه از جمله دفتر خدمات مسافرتی را با نیروی انسانی آموزش دیده و تخصصی دانشگاهی باهدف تجربه عملیاتی حوزه تخصصی مورد نظر، راه‌اندازی کرد و با پایین آوردن هزینه‌ها، امکان سفرهای ارزان قیمت را فراهم آورد.

به گفته رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غربة آمادگی این وجود دارد تا در قالب یک طرح مشترک و البته با مدیریت بخش خصوصی، یک هتل آموزشی در محل دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی کرد که این موضوع مورد استقبال معاون گردشگری نیز قرار گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: دنیای امروز، ایجاد همگرایی میان رشته‌ها و ظرفیت‌های مختلف است؛ از این رو تعامل و تقویت دو حوزه دانشگاه و صنعت گردشگری می‌تواند دستاوردهای بیشماری را به ارمغان آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز