خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی خانه پرستار مطرح کرد؛

نگاهی به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و جزئیات اجرای آن/ پرستاران را از حق قانونی خود منع نکنید

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۳۹۱

محمود عمیدی گفت: در سیستم بهداشت و درمان قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور به هیچ عنوان اجرا نمی‌شود. در حالی که جامعه پرستاری کشور از سال ۶۷ و با مصوبه هیأت دولت و سپس مجدداً در سال ۸۸ و طبق قانون ارتقای بهره‌وری مشمول مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود عمیدی (عضو شورای مرکزی خانه پرستار) در انتقاد به عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای پرستاران اظهار داشت: متأسفانه هرگز این مزایا برای پرستاران اجرایی نشده و از طرف دیگر با وجود نیاز شدید به خدمات جامعه پرستاری هر روز فشار بر این قشر بیشتر شده است تا جایی‌که می‌توان با یک تحقیق علمی ثابت کرد که تا چه میزان قربانی فشارِ کاری می‌شود. با وجود فشارهای اجباری، حقوقشان هم به راحتی و به‌رغم اطلاع پایمال می‌شود و کسی نیست که به این موضوع رسیدگی نماید. اعتراض هم که کلمه منفوری است.

وی ادامه داد: دو نمونه از مزایای مشاغل سخت، بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و نیز ۲ ماه مرخصی در سال است که اجرا نشده و نمی‌شود. حتی در این قانون‌گریزی، دستگاه‌های مختلف با هم مسابقه گذاشته و گاهی هم از هم الگوبرداری می‌کنند. در مورد بازنشستگی شاغلینِ مشاغل سخت دو قانون وجود دارد: اولین قانون مربوط به ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و معلولان عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور است و قانون دوم ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی که در تبصره ۲ به این مقوله پرداخته است.

شرطِ بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه کار

عمیدی افزود: در هر دوی این قوانین، شرطِ بازنشستگی ۲۰ سال سابقه کار متوالی است. البته در ماده‌ی ۱۰۳ قانون مدیریتِ خدمات کشوری مصوب سال ۸۶ یک اشاره کوتاه به بازنشستگی شاغلین مشاغل سخت شده است اما توجه کنیم که قانون مدیریت خدمات کشوری یک قانون عام و قانون نحوه بازنشستگی جانبازان و ... یک قانون خاص است و طبق یک اصل فقهی (عام لاحق ناسخ خاص سابق نیست) یعنی قنون عامی که تصویبش پس از قانون خاصی بوده، آن قانون خاص قدیمی‌تر را نسخ نمی‌کند و از بین نمی‌برد؛ مگر در متن قانون این نسخ عنوان شده باشد که در این مورد نشده است.

عضو شورای مرکزی خانه پرستار ادامه داد: بنابراین به وضوح، قانون کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی که در ماده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان و ... اسمشان برده شده، برای بازنشستگی همان قانون نحوه بازنشستگی جانبازان، معلولین و شاغلین مشاغل سخت است که در تبصره‌ی ۳ به وضوح شرط بازنشستگی را ۲۰ سال سابقه و منوط به درخواست کتبی خود کارمند می‌داند که در این قانون حداکثر ۵ سال سنوات ارفاقی اضافه می‌شود که مفهومش دریافت ۲۵ روز حقوق برای زمان بازنشستگی است.

وی همچنین در مورد مشمولین قأنون تامین اجتماعی تصریح کرد: در مورد مشمولین قانون تامین اجتماعی از جمله کارکنان خود تأمین اجتماعی که به ده‌ها دلیل و به اذعان و اعتراف خود مسئولان تأمین اجتماعی مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند، موضوع متفاوت است. در تبصره ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی به وضوح اشاره شده است که هر سال کار در مشاغل سخت و زیان‌آور ۱.۵ برابر محسوب می‌شود یعنی کسی که ۲۰ سال کار می‌کند مثل کسی است که ۳۰ سال کار کرده است و می‌تواند با ۳۰ روز حقوق بازنشسته شود اما جالب است بدانید که جز مراکز خصوصی هیچ نهاد، ارگان و دستگاهی این دو قانون را رعایت نمی‌کند و خیلی منت بگذارند با ۲۵ سال موافقت می‌کنند که آن هم بسیار نادر است.

عمیدی افزود: بهانه تأمین اجتماعی برای عدم اجرای ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی در حق کارکنان خودش ماده ۱۱۴ همین قانون است.

او ادامه داد: طبق ماده ۱۱۴ ضوابط سنی و مدت خدمت برای احتساب مستمری بازنشستگی کارکنان سازمان قبل از موعد مقرر تابع ضوابط و مقررات قانون استخدام کشوری و تغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهد بود. حقوق بازنشستگی این افراد برابر با متوسط حقوق و مزایای دریافتی دو سال آخر خدمت که مأخذ پرداخت حق بیمه بوده، محاسبه می‌شود.

این فعال صنفی پرستاری تصریح کرد: این ماده شرایط برقراری را به قانون استخدام کشوری ارجاع نداده است و از طرفی بازنشستگی در شغل سختی که هر سالش ۱.۵ برابر محاسبه می‌شود، پیش از موعد نیست و طبق قانون سر موعد است و سنواتی که اضافه می‌شود، ارفاق نیست؛ چون زجر آن سال‌ها را در ۲۰ سال کاری متحمل شده است. درنهایت هم قانون در حال حاضر برای نیروهای استخدام کشوری، همان قانون نحوه بازنشستگی جانبازان و ... است و نتیجه اینکه شرط لازم برای ارائه درخواست داشتن ۲۰ سال سابقه کار در مشاغل سخت و زیان‌آور است.

۲ ماه مرخصی به مشمولین مراکز سوختگی و روان‌پزشکی

عمیدی تصریح کرد: این موضوع در قانون ارتقای بهره‌وری طرح شده است. اما موضوع بعدی که در ماده‌ی ۲ قانون ارتقای بهره‌وری به وضوح ذکر شده، شمول ۲ ماه مرخصی به مشمولین موضوع ماده ۱۶ قانون سازمان نظام پرستاری است که قبلاً فقط به افرادی تعلق می‌گرفت که در مراکز سوختگی و روان‌پزشکی کار می‌کردند و از اوایل سال ۸۸ به همه مشمولین یعنی پرستاران، اتاق عملی‌ها، هوشبری‌ها، بهیاران، فوریت‌ها و .... در تمام بخش‌های بالینی تعلق می‌گیرد.

وی افزود: کارکنان بالینی بیمارستان‌های روانی و سوختگی و مشمولین موضوع ماده (۱۶) قانون و سازمان نظام پرستاری شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی از شمول ماده (۷۵) قانون کار مستثنی می‌شوند. دولت می‌تواند مشاغل مزبور را جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب و از مزایای مواد (۶۷) و (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برخوردار نموده و علاوه بر مرخصی استحقاقی سالیانه حداکثر تا یک ماه مرخصی کار در محیط‌های غیرمتعارف به آنان اعطا کند. این موضوع خیلی واضح است و نیازی به توضیح نیست و باید مسئولان مربوطه با احترام به قوانین این موارد را اجرا کنند.

عضو شورای مرکزی خانه پرستار در پایان خاطرنشان کرد: قوانین باید ۱۵ روز پس از انتشار اجرا شوند و معوقات ناشی از عدم اجرای آن از زمان صدور آیین نامه اجرایی نبوده بلکه از زمان انتشار آن است. به هر حال انتظار می‌رود مسئولان اجرایی کشوری و لشکری و نیز نهادهایی مانند تأمین اجتماعی با احترام به شأن کارکنانشان قوانین را به درستی در حق ایشان رعایت کنند و برای هر موضوعی ایشان را راهی دیوان عدالت نکنند و از طرفی اقدام به تهدید شکایت‌کنندگان که حقشان تضییع شده یا حذف‌شان و ... ننمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز