خبرگزاری کار ایران

احتمال بحران عرضه نفت به دلیل بن بست در لیبی

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۱۷۲

نزاع در لیبی منجر به بن‌بست‌های سیاسی و نظامی در این کشور شده است که برای تولید نفت آن به هیچ وجه مثبت نخواهد بود. در این بین اروپا و آمریکا نگران تامین امنیت انرژی شمال افریقا هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از اویل پرایس، تحولات سیاسی در لیبی بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار داده و احتمال ایجاد بحران در عرضه نفت را پررنگ‌تر کرده است.

با این وجود، به صورت شگفت‌آوری با وجود جنگ داخلی در این کشور میزان تولید نفت تا ۷۱ هزار بشکه نیز افزایش یافت و به میزان کلی یک میلیون و ۱۷۶ هزار بشکه در روز رسید.

«هنیش کینار» تحلیلگر ارشد موسسه وریسک در گزارشی می‌نویسد: «هم اکنون بحث نظامی تنها مطرح نیست. بلکه بحث گرفتن نقاط حساسی همچون بانک مرکزی و شرکت نفت در طرابلس است.»

دولت وحدت ملی لیبی هم اکنون در بین کشور های دنیا شناخته شده است و کنترل دولت را در دست دارد ولی از طرفی نیروی نظامی قدرتمندی در اختیار ندارد. از سوی دیگر نیروهای حفتر از سوی جامعه بین‌المللی مقبولیت ندارند ولی از لحاظ نظامی مسلح و قوی است.

دولت وحدت ملی در حال انجام اقداماتی به همراه بانک مرکزی است که از انتقال پول به نیروهای حفتر جلوگیری شود تا وی نتواند نفت خطوط لوله‌ای که در اختیار دارد را صادر کند. این در حالیست که خلیفه حفتر که بیشتر مناطق شرقی لیبی را در اختیار دارد به صورت موازی و قاچاق نفت را می‌فروشد.

حفتر اخیرا به دلیل حمله به طرابلس مورد شماتت فرانسه و ایتالیا قرار گرفته است. اروپا می‌خواهد با روی کار آمدن یک نیروی مطمئن خیالش از بابت بازار نفتی لیبی راحت شود.

همه اینها حاکی از این است که نگرانی بابت صادرات نفت این کشور در  دنیا وجود دارد. خلیفه حفتر تلاش کرده بود که کنترل تاسیسات نفتی طرابلس را نیز در دست بگیرد که با تلاش نیروهای دولت وحدت ملی موفق به این عمل نشد.

وریسک بر این باور است که با وجود قطع و وصل‌های پشت سر هم صادرات نفت در این کشور در اواخر آوریل احتمال اینکه جنگ داخلی منجر به قطعی‌های بیشتری در هفته‌های آینده شود نیز وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز