خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

صادرات به اروپا بازار نفت ایران را مستحکم‌تر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۴۲۱۶۸

یک کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه راه اندازی سازوکار مالی با اروپا بهترین کمک برای فروش نفت در شرایط کنونی است، یادآور شد: با ساز و کار مالی اروپا فروش نفت می‌تواند شفاف‌تر و با اتکا به یک شبکه مالی مطمئن صورت بگیرد.

علی اصغر زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامه نفتی سال جدید ایران اظهار داشت: ما در زمینه تولید مشکل چندانی نداریم و امکان تولید حدود 4.5 میلیون بشکه در روز را داریم اما در زمینه صادرات مشکل داریم بنابراین با توجه به تحریم‌ها باید راهکارها و بازارهای متفاوتی را تعریف کنیم. 

وی افزود: آنچه واضح است باید در سال جدید بیشتر به دنبال بازاریابی جدید باشیم و ساز و کاری مالی با اروپا را به جایی برسانیم، اروپایی ها هم قول دادند یک میلیون نفت ایران را خریداری کنند و در مقابل آن، پول از طریق شبکه بانکی وارد شود اگر اروپا هم به عنوان خریدار نفت ایران باشد روی 1.5 میلیون بشکه صادرات می‌توانیم حساب کنیم. 

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: خریداران غیر از اروپا را هم می‌توانیم از مسیر دیپلماسی با تخفیف و قیمت‌هایی پایین‌تر آنچه بازار انرژی تعیین می‌کند، وارد بازار خودمان کنیم.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی سازوکار مالی با اروپا بهترین کمک برای فروش نفت در شرایط کنونی است، یادآور شد: با ساز و کار مالی اروپا فروش نفت می‌تواند شفاف‌تر و با اتکا به یک شبکه مالی مطمئن صورت بگیرد. ضمن اینکه باید گفت فروش نفت از غیر مسیرهای متعارف کنونی همواره سخت‌تر  و امکان ریسک و فساد را چه به لحاظ فروش و چه از نظر بازگشت پول بالا می‌برد.

زرگر با بیان اینکه ایران باید روی سیاست عملیاتی شدن ساز و کار مالی اصرار بیشتری داشته باشد، گفت: اگر در سال جاری معافیت‌های خرید نفت از ایران تمدید نشود، شاید بتوان همچنان روی کشورهای چین و هند که نیاز وافری به منابع انرژی دارند، حساب کرد. سواپ و بورس نفت نیز تاحدی به ما کمک خواهد کرد البته به شرط اینکه عاملان فروش قدرتمندی در این رابطه داشته باشیم و بتوانیم بازارهایمان را حفظ کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز