خبرگزاری کار ایران

مقایسه 4 دهه حمله به نفت و ضد حمله‌های ایران

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۹۱۷

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: همانگونه که ما از گذشته درس می‌گیریم طرف مقابل هم درس گرفته، روزنه‌هایی که می‌توانستیم عبور کنیم شناسایی و بسته شده، بنابراین باید روزنه‌های جدیدی پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امروز شرایط تحریم نفت ایران به گونه‌ای است که نمی‌توان منکر این واقعیت شد که اکثر مشتریان بزرگ نفتی کشور به واسطه تحریم‌های آمریکا قدری از انجام معاملات با ایران پا پس کشیده‌اند، ما باید برای این شرایط جدید راهکارهای جدیدتری اتخاذ کنیم، باید کاری کنیم مشتریان برای خرید از ما دلهره نداشته باشند، چندین دوره تحریم را پشت سر گذاشته‌ایم و هر آنچه را می‌دانستیم برای عبور از این اوضاع بکار بسته‌ایم اکنون روش‌های قبلی کارساز نیست، فضا پیچیده‌تر شده و روش‌های پیچیده‌تری را برای مقابله می‌طلبد، باید با دقت بیشتری وارد کارزار شویم، باید تعداد خطاهایمان کم شود چون تیم مقابل تجربیات بیشتری کسب کرده، راه‌های ضد حمله ما را به خوبی شناسایی کرده و هر آنچه را که ما قبلا انجام داده‌ایم، می‌داند، بنابراین واضح است در شرایط امروز همه باید به کسانی که در خط مقدم نبرد اقتصادی با آمریکا قرار دارند یاری رسانند چرا که مسیر سختی در پیش رو دارند اوضاع طوری نیست که در وضع کنونی فرصتی برای تسویه حساب‌های سیاسی قرار داده شود. زیرا التهاب‌آفرینی در فضای جامعه با طرح ابهام، نافی منافع ملت ایران در این شرایط پرمخاطره است.

در این رابطه مرتضی بهروزی‌فر با اشاره به شرایط تحریم نفت طی 4 دهه گذشته و روش‌هایی که برای دور زدن بکار گرفته شده به خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: تحریم‌های نفتی ایران بعد از اشغال سفارت آمریکا شروع شد. ایران قبل از انقلاب یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به آمریکا بود، بعد از انقلاب و وقوع جنگ طی چند مقطع میزان صادرات محدود شد. از جمله قانونی که کلینتون با عنوان ایلسا iran and libya sanctions act اعمال کرد و ابتدا هر نوع سرمایه گذاری بالای 40 میلیون دلار و سپس سرمایه گذاری 20 میلیون دلار را در ایران ممنوع کرد.

وی افزود: تا آن زمان تحریم صنعت نفت ایران محدود به شرکت‌های آمریکایی بود، بعد از ایلسا شرکت‌های غیر آمریکایی هم منع شدند. نقطه عطف بعدی زمان احمدی نژاد بود، با توجه به سیاست‌های اشتباهی که اتخاذ شد تمام کشورهای اروپایی و دنیا عملا پشت سر آمریکا ایستادند و چند قطعنامه علیه ایران صادر شد و عملا صنعت نفت ما را دچار بحران کرد، برجام تا حدی مشکل را حل کرد اما اکنون دوباره در وضعیتی بدی قرار گرفته‌ایم.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی تصریح کرد: آنچه واضح است اعمال تحریم‌ها هیچ ارتباطی به عملکرد صنعت نفت ندارد بلکه تابع عوامل دیگری است که نفت گریبانگیر آن شده است. ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت دنیا است اما متاسفانه متناسب با ذخایر و پتانسیل‌هایمان نتوانستیم وارد بازار جهانی شویم و بالاترین حجم صادرتی که در دو دهه گذشته داشتیم 2.5 میلیون بشکه بوده است. 

وی گفت: در هر حال متاسفانه شرایط اکنون این است که مجبوریم روزمره فکر کنیم. زمانی که امکان ارتباط نداشته باشیم، وقتی نتوانیم خرید و فروش داشته و یا سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم عملا از دست وزارت نفت کار چندانی بر نمی‌آید.

بهروزی‌فر توضیح داد: در زمان تحریم چند مسئله پیش می‌آید اولا هزینه‌ها را بالا می‌برد. کاری که روتین انجام شود باید با تخفیف و هزار و یک ترفند انجام شود که خودش افزایش هزینه است. مورد دیگر اینکه دور زدن تحریم در صنعت نفت کار راحتی نیست نفت در هر جای دنیا قابل تشخیص است اینکه از کجا و چگونه آمده به خوبی قابل شناسایی است. نفت کاملا زیر ذره بین بوده و مانیتور می‌شود. هر قطره نفتی که جابجا می‌شود چه از سوی خریدار و چه فروشنده کنترل می‌شود، نمی‌توان نفت را پنهان کرد و اگر هم بتوان مربوط به حجم کم است. 

وی با اشاره به مسیرهای که تاکنون برای دور زدن تحریم‌ها طی شده بیان کرد: اتفاقی که زمان احمدی نژاد افتاد این بود که مسئله بابک زنجانی پیش آمد و نفت‌هایی که داده شد به دولت برنگشت؛ یعنی فروش نفت از کانال‌های رسمی حداقل تا الان سابقه خوبی نداشته است. وقتی نفت تحریم می‌شود یعنی نفت ایران تحریم شده اینکه چه کسی می‌خواهد بفروشد مهم نیست بنابراین اینکه اصرار می‌شود در بورس فروخته شود مشکلات کشور را حل نمی‌کند.

این کارشناس نفتی با بیان اینکه شرایط امروز تحریم سخت‌تر از قبل است و دور زدن نیز دشوارتر، اظهار داشت: همان گونه که ما از گذشته درس می‌گیریم طرف مقابل هم درس گرفته، روزنه‌هایی که می‌توانستیم عبور کنیم شناسایی و بسته شده و باید روزنه جدیدی پیدا کنیم طرف مقابل هم بهتر از ما درس گرفته، تیم و نیروی متخصص بکار گرفته و تمام توان را بکار گرفته تا تمام مسیرهای دور زدن تحریم را پیدا کند یعنی مطمئنا روش‌های قبلی غیر قابل استفاده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز