خبرگزاری کار ایران

83 درصد از اقلام وارداتی در سال 97 کالاهای واسطه‌ای بود

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۷۹۹

83 درصد از وزن و 64 درصد از ارزش کالاهای وارداتی در سال 1397 را کالاهای واسطه‌ای تشکیل می‌داد. این در حالی است که سهم وزنی کالاهای واسطه‌ای از کل واردات در سال 96 معادل 77 درصد و سهم ارزشی اینگونه کالاها 60 درصد بود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، در سال 97 بالغ بر 26 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 27 میلیارد و 400 میلیون دلار در قالب کالاهای واسطه‌ای وارد کشور شد. در همین مدت تنها 15درصد از وزن کالاهای وارداتی به کشور را کالاهای مصرفی تشکیل می‌داد که عمدتا در نیمه اول سال 97 وارد کشور شد . بدیهی است این رقم در سال 96 معادل 21 درصد بود .

براساس این گزارش در دوازده ماهه سال گذشته 83/34 درصد از وزن کالاهای وارداتی از نوع واسطه‌ای، 15/06 درصد از نوع مصرفی و 1/6 درصد از نوع سرمایه‌ای بوده است. این نسبت‌ها از حیث ارزش دلاری واردات، 64/3 درصد از نوع واسطه‌ای، 20/18 درصد از نوع مصرفی، و 15/52 درصد از نوع سرمایه‌ای بوده است.

به موجب این گزارش ارزش هر تن کالای واسطه‌ای 1026 دلار، هر تن کالای مصرفی 1781 دلار و هر تن کالای سرمایه‌ای 12899 دلار برآورد می‌شود. محاسبات حاکی از آن است که ارزش واحد وزن کالاهای واسطه‌ای 16/61 درصد کاهش، کالاهای مصرفی 33/03 درصد کاهش و کالاهای سرمایه‌ای 24/52 درصد کاهش داشته است.

بررسی اجمالی آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که با توجه به جهت‌گیری سیاست‌های کلی اقتصاد کشور، بخش قابل توجهی از تسهیلات و امکانات گمرک جمهوری اسلامی ایران به واردکنندگان کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای اختصاص می‌یابد و کالاهای مصرفی همچنانکه در آمارها نیز اشاره شده با کاهش مواجه بوده است. بنابراین افزایش سهم کالاهای واسطه‌ای در سال 98 که تحت عنوان رونق تولید نامگذاری شده است از اهمیت زیادی برخوردار بوده و گمرک تلاش می‌کند تا با اعطای تسهیلات بیشتر به تولیدکنندگان و صادرکنندگان، زمینه تسهیل و تسریع تشریفات ترخیص کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای را بیش از پیش فراهم کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز