خبرگزاری کار ایران

درجه‌بندی جدید سازمان سینمایی اعلام شد؛

اکران فیلم‌های سینمایی بر اساس چهار رده سنی ۹، ۱۲، ۱۵ و ۱۸ سال/ نمایش چه صحنه‌هایی ممنوع است؟

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۹۹۷

سازمان سینمایی اعلام کرد: رده‌بندی هر فیلم سینمایی باید در طول نمایش هر فیلم حداقل پنج نوبت به صورت زیرنویس و هر بار قبل از نمایش بخش‌های نامناسب گروه سنی تعیین شده به مدت ۳۰ ثانیه نمایش داده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سازمان سینمایی دستورالعمل پنج صفحه‌ای نظام درجه‌بندی فیلم‌های سینمایی را به سینماداران، تولیدکنندگان، پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل که سه فصل و ۱۶ ماده دارد، فیلم‌های سینمایی به چهار گروه قابل نمایش برای سنین ۹ سال، ۱۲ سال، ۱۵ سال، ۱۸ سال رده‌بندی شده است.

بر اساس این رده‌بندی فیلم‌هایی که دارای الفاظ یا صحنه‌های نامناسب هستند برای کودکان زیر ۹ سال ممنوع است. فیلم‌هایی که دارای صحنه‌های خشونت‌آمیز، دلهره‌آور، استعمال دخانیات، الفاظ نامناسب است برای زیر ۱۲ سال ممنوع است. فیلم‌هایی که دارای صحنه‌های خشونت‌آمیز، ترسناک، استعمال مواد مخدر، روابط خلاف عرف جامعه، زبان تند و نامناسب است برای زیر ۱۵ سال ممنوع است. فیلم‌هایی که دارای صحنه‌های افراطی خشونت، صحنه‌های استعمال مواد مخدر، صحنه‌های تداعی‌کننده روابط زناشویی، الفاظ و حرکات نامناسب است برای زیر ۱۸ سال ممنوع است.

سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش می‌توانند حذف مورد یک فیلم گزینه‌های مندرج در هر یک از گروه‌های سنی را در پروانه نمایش فیلم درج کنند.

همچنین سازمان سینمایی اعلام کرده که فیلم‌های سینمایی باید از نمایش تبعیض‌های قومی، نژادی، جنسیتی، مذهبی، معلولیت‌های ذهنی، جسمی، جنسی، حرکات و الفاظ رکیک و نامناسب برای کودکان و نوجوانان پرهیز کنند و از تاثیرگذاری مثبت نمایش مصرف مشروبات الکلی، سیگار، مواد مخدر و ایجاد ذهنیت منفی نسبت به گویش، آداب و زبان فرهنگ‌های مختلف پرهیز و جلوگیری کنند.

بر اساس این آیین‌نامه دفاتر پخش فیلم، سالن‌های نمایش فیلم، سامانه‌های برخط نمایش فیلم، سامانه‌های پیش‌فروش و فروش اینترنتی بلیت سینما، سینماداران و مکان‌های نمایش فیلم باید مخاطبان را از درجه‌بندی سنی درج شده در پروانه نمایش هر فیلم مطلع کنند و همچنین در سالن سینما نیز این مساله در قالب عکس، پوستر، پلاکارد، سردر، بیلبورد، استند و همچنین تلویزیون‌های شهری، فضاهای مجازی، جلد حامل‌های داده، بلیت چاپی و الکترونیکی، درجه‌بندی سنی درج شود.

همچنین در طول نمایش هر فیلم حداقل پنج نوبت متن هشدار و درجه بندی تعیین شده برای هر فیلم به صورت زیرنویس و هر بار قبل از نمایش بخش‌های نامناسب گروه سنی تعیین شده به مدت ۳۰ ثانیه نمایش داده شود.

سازمان سینمایی با اعلام اینکه بازرسان اداره کل سینمایی حرفه‌ای بر این مساله نظارت خواهند داشت تاکید کرد که در صورت اینکه این موارد رعایت نشود به متخلفات تذکر داده می‌شود و اگر به تذکرات توجه نشود با دستور مدیرکل سینمای حرفه ای از ادامه اکران یا پخش فیلم ممانعت به عمل می‌آید و پس از رفع تخلف ادامه اکران ممکن است. همچنین درباره فیلم‌هایی که در شبکه نمایش خانگی به نمایش درمی‌آید در صورت بروز تخلف باتوجه به میزان تخلف رخ داده امکان دارد تا یک سال از نمایش فیلم جلوگیری شود و دفاتر پخش فیلم نیز در صورت تخلف و تکرار آن ضمن درج در پرونده از صدور پروانه نمایش فیلم بعدی تا شش ماه جلوگیری و برای تخلفاتی که دومین بار صورت می‌گیرد پروانه فعالیت به مدت یک سال تعلیق و در صورت تکرار در مرتبه سوم به مدت پنج سال تعلیق می‌شود.

سینماداران نیز در صورت سهل‌انگاری نسبت به عدم اطلا‌ع‌رسانی صحیح و کامل، کارت فعالیت مدیر سینما به مدت شش ماه تعلیق و در صورت تکرار ضمن برکناری مدیر و ابطال کارت مدیریت درجه سینما به مدت سه ماه تنزل پیدا می‌کند و حواله‌های اکران فیلم جدید صادر نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز