خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ بررسی کرد؛

نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار چه تبعاتی برای جهان خواهد داشت؟

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۸۴۴

در این نوشتار به برندگان و بازندگان بازی افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار نگاهی می اندازیم و اینکه آیا این افزایش در مجموع به سود اقتصاد جهانی خواهد بود یا به ضرر آن؟

به گزارش ایلنا به نقل از «بلومبرگ» صعود قیمت نفت به دلیل اصرار «دونالد ترامپ» بر به صفر رساندن میزان تولید ایران بار دیگر طوفانی در این بازار به پا کرده است.

نفت برنت امسال به میزان ۳۳ درصد رشد کرده که در حال حاضر نزدیک به رکورد شش ماهه خود است. این در حالی است که عرضه جهانی نتوانسته است به تقاضاها پاسخ کافی دهد.

 

نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار چه تبعاتی برای جهان خواهد داشت؟

در حالی که کشورهای صادر کننده نفت از موضع قدرت به کاهش یا افزایش میزان تولید خود نگاه می‌کنند، کشورهای وارد کننده طلای سیاه نگران یافتن فروشندگان نفت هستند. این در حالی است که افزایش قیمت‌ها در نهایت به ضرر همه تمام خواهد شد.

 

افزایش قیمت نفت چه تبعاتی برای رشد اقتصادی جهان خواهد داشت؟

تبعات این مسئله متغیر خواهد بود. افزایش قیمت نفت به سبد خانوار آسیب خواهد زد و همینطور باعث افزایش تورم خواهد شد همان‌گونه که چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا و بسیاری از کشورهای اروپایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به طور کلی کشورهای نیم کره‌شمالی به تابستان نزدیک می‌شوند در حالی که نیم کره جنوبی فصول سردی را پیش رو دارند. اقتصاد کشورهای در حال توسعه نیز به نوعی عواقب سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

 

جهان چگونه نفت ۱۰۰ دلاری را هضم خواهد کرد؟

اقتصاددانان معتقدند که نفت ۱۰۰ دلاری محتمل است در حالی که یک نگاهمان نیز باید به اسکناس سبز رایج در صنعت نفت یعنی دلار باشد. ضعف و قدرت دلار در قیمت هر بشکه نفت مهم خواهد بود.

کارشناسان اقتصادی دانشگاه آکسفورد معتقدند که نفت ۱۰۰ دلاری در پایان سال ۲۰۱۹ ضربه سنگینی به بنگاه‌های کوچک اقتصادی خواهد زد و رشد آن بنگاه‌ها را تا شش دهم درصد کمتر خواهد کرد.

جان پاین و گابریل استرن اقتصاددانان دانشگاه آکسفورد اعلام کرده‌اند: « در کوتاه‌مدت محتمل است که با افزایش تولید در جهت جبران روبه‌رو شویم ولی بازار همچنان دارای تنش و استرس است و ممکن است نفت به قیمت ۱۰۰ دلار نیز برسد».

 

چه کسی از افزایش قیمت نفت سود می‌کند؟

اقتصادهای نفتی برنده ی این بازی خواهند بود. کشورهای صادر کننده نفت همچون نروژ، نیجریه، اکوادور، روسیه و عربستان سعودی با افزایش عایدی خود از نفت درآمدهایشان افزایش خواهد یافت و در نتیجه به سرمایه‌گذاری های بیشتر در زمینه‌های مختلف می‌پردازند و ذخایر ارزیشان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

چه کسی بازنده است؟

کشورهای در حال رشد چون اوکراین، ترکیه و هندوستان بازنده این بازی خواهند بود و با افزایش قیمت سوخت رشد اقتصادی این کشورها کمتر خواهد شد و ارزش پولشان در پی آن رو به نزول خواهد گذاشت و در نتیجه به گزینه‌هایی چون اجبار بانک‌های مرکزیشان به افزایش نرخ سود بانکی رو خواهند آورد.

 

چه سناریوهایی در انتظار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است؟

در مجموع مصرف کنندگان آمریکایی از دلار ۱۰۰ دلاری متضرر خواهند شد. این در حالی است که در جایگاه‌های سوخت، حامل های سوختی به میزان هفت درصد تا دو دلار و ۸۹ سنت در هر گالن افزایش پیدا کرده است.

و اگر شرایط به همین منوال پیش برود ممکن است خود آمریکا مورد انتقاد سایر کشورها به دلیل اعمال فشار بر هم پیمانان خود قرار گیرد.

 

آیا افزایش تورم جهانی را شاهد خواهیم بود؟

سیاستگذاران به دنبال عدم تنش و نوسان در نمودارها و شاخص ها هستند. اگر افزایش قیمت‌ها واقعی و در طولانی مدت ثابت باشد، سیاستمداران سعی می‌کنند که با سرشکن کردن قیمت‌ها بر خدمات و حمل و نقل، بازار را کنترل کنند.

 

واکنش بانک‌های مرکزی چه خواهد بود؟

بانک‌های مرکزی در شرایط موجود اقدامات سختگیرانه‌تری اعمال کرده‌اند. آنها در نبود تورم بر میزان رشد اقتصادی تمرکز کرده بودند که برعکس آن نیز در شرایط موجود محتمل خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول میزان رشد اقتصادی جهان را رو به کاهش پیش‌بینی کرده و جهان را در برهه‌ای حساس قلمداد کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز