خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

گردشگری روستایی مازندران ، جامانده از غافله

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۲۷۴

گردشگری و بوم گردی صنعتی است که نقش مهمی در اقتصاد جهانی بازی می کند و اکثر کشورها در صدر گردشگری هستند ، اما ایران با وجوده مزیت های متعدد در این حوزه فاصله زیادی دارد .

به گزارش ایلنا ،گردشگری به عنوان یکی از کانون های محرک در رشد اقتصادی کشور به شمار می رود و دولت ها همواره به نقش و اثر بخشی این صنعت در اقتصاد کشور اذعان داشته اند .اما با تمامی تلاش ها هنوز توسعه گردشگری رشد وارزش افزوده این بخش بر اساس آمار های موجود ایران دهمین کشوربرتر جهان از نظر تاریخی ،فرهنگی  است اما ، نقشه راه اصولی را متناسب با این ظرفیت هادر توسعه بستر های گردشگری اشتغال زایی و تولید ثروت ندارد.

براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵ ایران به لحاظ جایگاه قدرت رقابت در جذب گردشگری در بین ۱۴۱ کشور دنیا رتبه ۹۷ را دارا می باشد که تلاش دارد برای بهبود این امری که اجتناب ناپذیر است و ایجاد توسعه بوم گردی می تواند در جبران عقب ماندگی این بخش فصلی کار گشا باشد .

شواهد موجود بیانگر آن است که در سال های قبل ایران در جذب گردشگران خارجی وکارنامه موفقی نداشته است برخی ایرانیان با وحود اینکه در کشوری سراسر از جاذبه های تاریخی ، طبیعی ،فرهنگی و مذهبی زندگی می کنن به طور کامل از این مزیت ها خبری ندارند و کشورهای دیگر مقصد گردشگری خود قرار می دهندکه این مسله در زمره کاستی های فرهنگی جای دارد وتوسعه هدفمند بوم گردی می تواند بخشی از این کاستی ها باشد .

صنعت گردشگری یکی از پول ساز ترین صنایع در کشور های دیگر به شمار می رود ، اما ایران همچنان چشم به اقتصاد نفتی دوخته است تا بتواند رونقی را رقم زند .برطرف کردن این معضل  ضعف در بخش بوم گردی روستایی پرداختن عملی به مولفه های اقتصاد مقاومتی وارزش های گردشگری است .درنگاه گذرا به وضعیت ایران و ترکیه شاید در ۳۰ سال اخیر از ابعاد مختلف روند روبه رشدی را پشت سر گذاشتند و حتی در برخی موارد گوی سبقت را ایران ربوده است  می توان به این نتیجه رسید که در زمینه توسعه گردشگری  با وجود پتانسیل ها وجاذبه های گردشگری در این زمینه کمی عقب افتاده است .

بوم گردی در استان مازندران به معنای واقعی هنوز اتفاق نیافتاده است و چیزی بنام گردشگری روستایی نداریم بلکه گردشگری در مازندران مبتنی برطبیعت در مازندران وجود دارد متاسفانه با وجودظرفیت های بسیار بالای استان مازندران در صنعت گردشگری که هنوز نتوانسته اند از این ظرفیت استفاده کنند .

بوم گردی روستایی موجب توسعه پایدار ، ایجاد اشتغال ، رفع فقر رونق اقتصادی نواحی روستایی کشور می شود .

رونق گرفتن این صنعت موجب کار آفرینی ومهاجرت دوباره روستاییان ازشهر ها به روستا ها را فراهم می آورد .

استان مازندران قابلیت های زیادی را برای ایجاد بوم گردی روستایی دارد ، انا متاسفانه مشکلاتی در حوزه گردشگری در استان وجود دارد که مانع این می شود تا این صنعت به شکل واقعی رونق بگیرد .

استان مازندران با دارا بودن طبیعت بکر ، جنگل  ، دریا ، کوه و... صنایع دستی جاجیم ، لاک تراشی و.‌‌..غذاهای محلی وپخت نان های محلی یا در بخش کشاورزی و دامپروری روستایی که مسافران علاقمند بازدید از این فعالیت ها بخش ها هستند بخش هایی که می تواند مهم ترین بخش درآمد در حوزه بوم گردی می باشد .

تخصیص وام برای توسعه بوم گردی همکاری بانک ها در این زمینه بسیار تاثیر گذار است.تشکیل تعاونی برای ترویج بوم گردی روستایی در سطح استان و کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

همکاری همه ارگان ها مشاغل پایداری را برای جوان ها وحمایت از آنها ایجاد خواهد کرد فقط نگاه مسولان به این مقوله باید نگاه ویژه ای باشد .

 

گزارش از:سامره نصیری

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز