خبرگزاری کار ایران

بارگاهی:

نام‌گذاری خلیج فارس، غبارروبی از یک یادآوری تاریخی است

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۵۹۰

جانشین فرماندهی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در آستانه دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: نامگذاری خلیج فارس یک دعوا بر سر یک نام یا عکس‌العمل نیست، بلکه غبارروبی از یک یادآوری تاریخی است.

به گزارش ایلنا، سرهنگ محمد حسین بارگاهی گفت: خلیج فارس نامی تاریخی و کهن است که تا ابد بر تارک این آبراهه مهم و استراتژیک خواهد درخشید.

وی با اشاره به وجود مخازن مهم انرژی در خلیج فارس گفت: خلیج فارس به عنوان سومین خلیج پهناور جهان، با وسعت ۲۴۰ هزار کیلومتر مربع، و ۸۰۰ میلیارد بشکه نفت و ۷۵ تریلیون متر مکعب گاز بزرگترین مخزن انرژی جهان است و به دلیل وجود منابع عظیم و موقعیت استراتژیک آن در طول تاریخ مورد توجه قدرت‌های دنیا قرار داشته و یکی از محورهای مناقشات سیاسی، اقتصادی، امنیتی دنیا به حساب می‌آید.

جانشین فرماندهی منطقه دوم ندسا با اشاره به تاریخچه‌ خلیج فارس بیان کرد: در سال ۱۳۶۱ میلادی، شاه عباس صفوی به حضور ۱۱۷ ساله پرتغالی‌ها در خلیج فارس خاتمه داد و دست استعمار را از آن کوتاه کرد و در ادامه با ملی شدن صنعت نفت نام خلیج فارس قوت بیشتری گرفت و در همین زمان به تحریک انگلیس، کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس چون عربستان، امارات و کویت نام جعلی برگزیدند که در این زمینه ناموفق بودند.

ناوسالار یکم پاسدار حسین بارگاهی در ادامه افزود: نام گذاری خلیج فارس یک دعوا بر سر یک نام یا عکس العمل نمی‌باشد بلکه غبارروبی از یک یادآوری تاریخی است.

وی در ادامه تصریح کرد: خلیج فارس یادآوری تاریخ ملی ایران و در پی آن تثبیت دلاورمردی های جوانان این مرز و بوم در آب‌های نیلگون خلیج تا ابد فارس و همچنین یادآوری سیلی‌های مکرر مردان این عرصه به ایادی استکبار و استعمار است.

جانشین فرماندهی منطقه دوم ندسا به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از خلیج فارس اشاره و بیان کرد: یکی از اقدامات مهم برای پاسداری از میراث فرهنگی و معنوی خلیج فارس رسمیت دادن به روز ملی خلیج فارس در تقویم رسمی کشور بوده و در این راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۲۲ تیر ماه سال ۱۳۸۴ روز ۱۰ اردیبهشت ماه که مصادف با اخراج پرتغال‌ها از تنگه هرمز است را روز ملی خلیج فارس نام گذاری کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز