خبرگزاری کار ایران

صالحی در همایش روز ملی خلیج فارس:

خلیج فارس حلقه ارتباط بشریت در دوره تاریخی طولانی است

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۰۵۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در همایش روز ملی خلیج فارس در تالار شهید آوینی بندرعباس بر توجه به محیط زیست خلیج فارس تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی با تاکید بر این مطلب گفت: خلیج‌فارس نماد عزت و مقاومت ایرانی است، مام ایران است و باید محیط‌زیست خلیج‌فارس را جدی‌تر بگیریم.

وی افزود: این مادر طبیعت ایرانی نباید با آلودگی زندگی کند، نباید بر آن غبار بنشیند؛ خوشبختانه توجه دولت و هیات‌دولت در سفر اخیر به استان به بحث آلودگی‌های زیست‌محیطی این منطقه جلب شده و با پیگیری استاندار و نمایندگان امیدواریم محیط‌زیست را جدی بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خلیج‌فارس با ایران متولد شده و این دو همزاد تکوینی هم بوده‌اند؛ امروز در سرزمین سنگربانان خلیج‌فارس هستیم که در طول قرن‌ها در کنار این دریای پارسی خواستار عزت و حرمت ایران بوده‌اند.

صالحی افزود: این دریا با ایران متولد شده و با نام ایران جاودانه می‌ماند، هر چند بدخواهان ایران بخواهند این نام را از این دریا بگیرند، دریا نام آن‌ها را در قعر خود فرو خواهد برد.

وی گفت: خلیج فارس یک دریا نیست، حلقه ارتباط بشریت در یک دوره تاریخ طولانی بوده است، قاره‌های آسیا، اروپا و افریقا را به هم وصل کرده است و نقطه اتصال فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: خلیج‌فارس یک شاهراه ارتباطی بشریت در طول قرن‌های متمادی بوده و هست؛ با این نگاه است که خلیج‌فارس اهمیت می‌یابد ملت‌ها و افراد را به هم وصل می‌کند اما آنان که از این ارتباط صلح‌آمیز نگرانند از این شاهراه می‌ترسند.

صالحی افزود: خلیج فارس منبع ذخایر عمده انرژی جهان است، آنانی که طمع به مال و دارایی انسان‌ها دارند به خلیج‌فارس هم طمع دارند، اگر برای خلیج‌فارس رویاهای آشفته می‌بینند چون منبع پایداری و ماندگاری دارایی‌های جهانی است، خلیج‌فارس صرفا یک دریا نیست بلکه نماد مقاومت و عزت این منطقه است.

وی تاکیدکرد: جریان چپاول‌گر و تجاوزگر وجب به وجب دنیا را گشت و مستعمره کرد اما وقتی به این منطقه آمد زمین‌گیر شد؛ استعمار نتوانست پای در خاک ایران بگذارد و ایران را مستعمره خود کند چون خلیج‌فارس مقاوم بود  و مردمان این منطقه در یک زیست عزت‌مدارانه کوشش کردند حریم امنی برای ایران قرار دهند چه در برابر پرتغالی‌ها و هلندی‌ها و چه در برابر انگلیسی‌ها، امام قلی‌خان‌ها، رئیس علی دلواری‌ها و هزاران نفر دیگر که یاد و اثرشان بر این خاک برجا مانده اجازه ندادند هیچ بیگانه‌ای پایش را براین خاک بگذارد.

صالحی افزود: خلیج‌فارس نماد مقاومت و عزت ملی ایران در مقابل تجاوزها و طمع‌های جدید است، مردم این منطقه نه تنها از حریم دریا حفاظت کردند بلکه از مرزهای جنوبی و غربی کشور هم در دوران هشت سال دفاع مقدس جانانه محافظت کردند، بیش از یک هزار شهید در استان هرمزگان تقدیم این آب و خاک شده است.

وی گفت: سنگربانان خلیج فارس نه تنها حریم دریا را در مقابل تجاوزگران ممانعت کردند بلکه مرزهای جنوبی و غربی را هم حریم خود دانستند و در دفاع جانانه هشت ساله حماسه پرشوری آفریدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در این منطقه با یک تنوع فرهنگی مواجه هستیم که به نوع اقلیم و زایش‌های گسترده تمدنی برمی‌گردد و در کمتر جایی از  ایران می‌توان این تنوع توام با زایش فرهنگی را دید.

صالحی با اشاره به همزیستی مذاهب و اقوام در کنار خلیج‌فارس بیان کرد: اقوام و مذاهب با تنوع فرهنگی توام با همزیستی آرام و همکاری  در کنار هم  زندگی می کنند این در حالی است که در هر نقطه‌ای از جهان امروز که در کینه و نفرت مذاهب و اقوام می سوزد آیا مثل این منطقه  سراغ داریم که همگان  با تعامل سازنده، همکاری و آرامش خاطر قرار داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز