انواع دستگاه تصفیه هوا

بنابر ادعای سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا هوای داخل خانه می تواند تا 5 برابر آلوده تر از خارج از منزل باشد. علت اصلی این مسئله آن است که خانه محیطی بسته است و ما با وارد کردن مواد و وسایل مختلف باعث ایجاد آلودگی هوای آن می شویم. از آنجا که محیط خانه محیطی امن و پاک تلقی می شود و اغلب کودکان، سالمندان و افراد بیمار بیشتر زمان خود را در خانه سپری می کنند، پاکیزه بودن هوای خانه اهمیت زیادی دارد.

ایلنا؛ خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی راه حل ساده ای برای حل این مشکل وجود دارد و آن استفاده از دستگاه تصفیه هوا است.

دستگاه تصفیه هوا آلاینده ها و ذرات مضر و سمی را از محیط حذف می کند و مانع از ورود آنها به ریه می شود. با استفاده از این دستگاه، علاوه بر اینکه سطح سلامتی تان را به طور چشمگیری افزایش می دهید، کیفیت زندگی تان را نیز بهبود می بخشید.

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چه نوع تصفیه کننده ای چه نوع آلودگی هایی را از بین می برد و چه ویژگی های کلیدی برای خرید دستگاه تصفیه هوا باید در نظر بگیرید.

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

از نام دستگاه تصفیه هوا پیداست که نقش این وسیله پاک کردن هوای محیط از آلاینده هاست. این دستگاه عمل تصفیه هوا را با استفاده از فیلتر های متعددش انجام داده و احتمال ورود ذرات مضر به ریه های شما را کاهش می دهد. هوای سالم تاثیر مستقیمی بر  سلامت جسم دارد. بسیاری از بیماری هایی که به آن ها مبتلا می شوید، ناشی از کیفیت پایین هوای محیط اطرافتان است. وجود دستگاه تصفیه هوا در منزل و محل کار می تواند نقش فیلتر را بازی کند. بدون داشتن دستگاه تصفیه هوا تنها فیلتر ریه های شما خواهد بود و به همین دلیل است که خیلی از بیماری ها وجود دارند. در صورتی که دچار آلرژی، آسم و دیگر بیماری های تنفسی باشید، بیشتر تاثیر هوا را بر بدن خود متوجه می شوید. تصفیه کننده هوا درکاهش علائم آلرژی، بهبود آسم، بهبود کیفیت خواب، تنفس راحت تر و بالا بردن استاندارد زندگی تاثیر بسزایی دارد.

انواع دستگاه تصفیه هوا

دستگاه  تصفیه هوا چه آلودگی هایی را از بین می برد؟

دستگاه های تصفیه هوا انواع مختلفی دارند و بسته به اینکه با چه نوع فیلتری کار می کنند، نوع خاصی از آلودگی ها را از بین می برند. اما به طور کلی آلودگی هایی مانند گرده گیاهان، گرد و غبار، شوره بدن و موی حیوانات خانگی، قارچ، کپک، باکتری ها و ویروس ها، دود سیگار و دود چوب، بوهای ناشی از پخت و پز و یا مواد شیمیایی، سموم ناشی از آفت کش ها، ترکیبات آلی فرار در رنگ، الکل و مواد شوینده با استفاده از دستگاه های تصفیه هوا قابل رفع هستند.

هر کدام از این آلاینده ها برای سلامتی مضر هستند. تنها تفاوت افرادی که به این مواد حساسیت دارند با کسانی که حساسیت ندارند در این است که افراد مبتلا به آلرژی فورا متوجه اثر این مواد می شوند اما دیگر افراد خطر ناشی از این آلاینده ها را حس نمی کنند و ممکن است در مدتی طولانی در معرض آن ها قرار بگیرند.

انواع دستگاه تصفیه هوا

زمانی که قصد خرید دستگاه تصفیه هوا را دارید، اولین مشکلی که با آن مواجه می شوید تنوع زیاد این دستگاه های در بازار است. برای خرید دستگاه تصفیه هوای مناسب باید انواع آن و کارایی که هر کدام دارند را بدانید.

تفاوت اصلی دستگاه های تصفیه هوا در نوع فیلتر آن هاست. هر نوع فیلتر از روش خاصی برای تمیز کردن هوا استفاده می کند و دسته خاصی از آلودگی ها را از بین می برد.

به طور کلی فیلترهای دستگاه تصفیه هوا را می توان در چهار دسته تقسیم بندی کرد.

1. فیلتر هپا (HEPA)

این فیلتر یکی از بهترین و کارامدترین فیلترهای تصفیه هوا است. فیلتر هپا شامل یک فیلتر کاغذی بسیار متراکم است که با به دام انداختن آلاینده های هوا نقش اصلی را در تصفیه هوا ایفا می کند.

یک فیلتر هپا با جنس مرغوب 99.97٪ از تمام ذرات میکروسکوپی به اندازه 0.3 میکرون را از هوا حذف می کند. در هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا به اصل بودن فیلتر هپای آن توجه کنید.

مشخصات فیلتر: آلاینده هایی مانند گرده گل، گرد و غبار، کپک ، قارچ ها، شوره بدن و موی حیوانات خانگی و دود قابل مشاهده را از بین می برد.

• عملکرد بسیار مناسب،
  • به دام انداختن ذرات
  • جلوگیری از برگشتن آن ها به محیط
  • مناسب برای مشکلات تنفسی

• نیاز به تعویض فیلتر برای حفظ کارایی
  • بالاتر بودن هزینه فیلتر نسبت به سایر فیلترها
  • عدم حذف بو یا گازهای شیمیایی
  • استفاده از فن و احتمال ایجاد صدا در سرعت های بالا

2. فیلتر تصفیه یونی

این فناوری یک ابر یونی در هوای آلوده منتشر می کند که باعث تغییر بار الکتریکی سطحی ذرات معلق در هوا می شود. این فرآیند باعث می شود که ذرات آلاینده ته نشین شده و بر روی زمین و یا دیگر وسایل قرار بگیرند.

برخی از دستگاه های تصفیه هوا که از فیلتر یونی استفاده می کنند، دارای یک صفحه جمع آوری الکترواستاتیک هستند که این ذرات ته نشین شده را جذب می کند و آنها را از سطوح جدا می کند. در غیر این صورت، با استفاده از جاروبرقی و یا دیگر وسایل می توانید ذرات ته نشین شده را از محیط حذف کنید.

فیلتر یونی ذرات بسیار ریز تا 0.01 میکرون از هوا حذف می کند.

مشخصات فیلتر: آلاینده هایی مانند گرده گل، گرد و غبار، کپک قارچ، ترکیبات آلی فرار، برخی از باکتری ها و ویروس ها و دود قابل مشاهده را از بین می برد.

• تعمیر و نگهداری رایگان
  • عدم نیاز به تعویض فیلتر
  • قیمت پایین تر از فیلتر هپا
  • کاملا بی صدا (به علت عدم استفاده از فن)

معایب:

• آلاینده ها در اتاق بر روی کف و سطوح باقی می ماند مگر اینکه بر روی صفحه الکترواستاتیک جمع شوند
  • صفحات جمع آوری الکتروستاتیک نیاز مکرر به تمیز کردن با صابون و آب دارند
  • بو را حذف نمی کند
  • مقدار کمی ازون به عنوان یک محصول جانبی تولید می شود که می تواند آسم و مسائل تنفسی را تحریک کند

3. فیلتر تصفیه کربن اکتیو

این نوع فیلتر شامل نوع خاصی از کربن اکتیو شده می باشد. کربن اکتیو شده دارای میلیون ها منفذ کوچک است. این منافذ قابلیت جذب دود، گاز و بو را دارند. فیلترهای کربنی برای حذف ذرات جامد استفاده نمی شوند و نقش از بین بردن بوها را دارند. این فیلتر باعث ایجاد بوی تازگی در محیط می شود.

مشخصات فیلتر: آلاینده هایی مانند گاز، دود، بوی های حیوانات خانگی، بوی حاصل از پخت و پز، بوی رنگ و دیگر مواد شیمیایی را از بین می برد.

• نسبتا ارزان قیمت
  • ایجاد بوی مطبوع تازگی در محیط

• تنها برای از بین بردن بو و گاز کاربرد دارد

4. فیلتر ultraviolet

فیلتر پیشرفته ultraviolet نور ماورابنفش منتشر می کند که در زمان عبور هوا از فیلتر فیزیکی درون دستگاه، به آلاینده ها حمله می کند. این نور تنها در دستگاه قرار دارد و به بیرون منتشر نمی شود. در نتیجه کاملا برای انسان بی خطر است و عوارض جانبی ایجاد نمی کند.

هدف اصلی نور ماورابنفش در این فناوری کشتن باکتری ها و ویروس های داخل خانه با از بین بردن ساختار مولکولی DNA آن هاست. با استفاده از این فناوری محیط استرلیزه و عاری از ذرات مضر برای سلامتی می شود.

مشخصات فیلتر: باکتری ها، ویروس ها و میکروب ها را از بین می برد.

• به ندرت نیاز به تعویض دارد
  • یک محیط استریل ایجاد می کند
  • تعداد میکروب ها را کاهش می دهد

• تنها برای از بین بردن ویروس ها، باکتری ها و میکروب ها موثر است
  • به طور مستقل قابل استفاده نیست و همیشه در کنار  دیگر فیلترها ارائه می شود

با توجه به موارد ذکر شده امروزه دستگاه تصفیه هوا یکی از ضروری ترین دستگاه ها برای محیط خانه و یا کار است. این دستگاه با سالم سازی هوای محیط می تواند نقش مهمی در سلامت و آرامش شما داشته باشد. این دستگاه با تصفیه هوا تنفس شما را بهبود بخشیده و در کاهش و کنترل آلرژی ها نقش مهم و موثری دارد. بنابراین برای سلامت و بهبود کیفیت تنفس استفاده از دستگاه های تصفیه هوا توصیه می شود.