خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

آبیک در محاصره آلاینده‌ها /خراش بر پیکر پیغمبر کوه به چه قیمتی

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۳۹۴

پیغمبرکوه آبیک به عنوان بام این شهر، سال‌هاست که به دلیل صدور مجوز اکتشاف معدن بر پیکرش خراش وارد شده و نیازمند مرهم مسئولان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، پیغمبرکوه شهر آبیک به عنوان بام و نماد این شهر سال‌هاست که با صدور مجوز از سوی مسئولان استان قزوین مبنی بر اکتشاف معدن، بر پیکر بکر و استوارش خراش وارد شده و نیازمند مرهم و تجدیدنظر مسئولان استان قزوین در این زمینه است.

مسئولان به خوبی در جریان این موضوع قرار دارند که شهر آبیک، کلکسیونی از آلاینده‌ها است و کمتر شهری در کشور مانند آبیک در محاصره واحدهای مختلف آلاینده قرار گرفته است.

سه سال پیش زمانی که موضوع اکتشاف 181 هکتاری در پیغمبرکوه به گوش مردم شهر آبیک رسید دلسوزان و دوستداران کوه و طبیعت به این موضوع واکنش نشان داده و مرحوم سیدابوتراب موسوی امام جمعه شهر آبیک هم سکوت نکرد و مخالفت خود را با اکتشاف این معدن بزرگ بیان کرد.

جالب اینکه یکی از معادن قرارداد سه ساله فعالیت در پیغمبرکوه را داشت اما به گفته یکی از مسئولان شهری، مجوز دائم أخذ کرده و به نوعی جا خوش کرده است.

در کجای ایران چنین بار آلودگی وجود دارد؟

آبیک با شهری حدود 70 هزار نفر در محاصره نیروگاه شهید رجایی در غرب، شرکت سیمان در شرق، ریزگردها در جنوب، کک‌پزی و ذغال‌سنگ و معادن در شمال قرار گرفته و دامداری‌ها و مرغداری‌های متعددی که گاهی بوی نامطبوع آنها فضای شهر را دربر می‌گیرد  روبرو ست به طوری که گاهی اوقات شب‌ها نفس را تنگ می‌کند.

آبیک  در محاصره  آلاینده‌ها /خراش بر پیکر پیغمبر کوه به چه قیمتی

باید گفت تدبیر، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری اشتباه مسئولان گذشته در زمینه استقرار این واحدها قابل اغماض نیست و واقعا این سئوال مطرح است که در کجای ایران چنین بار آلودگی وجود دارد؟

گرچه مسئولان و نمایندگان مجلس اذعان کرده‌اند که ظرفیت شهر آبیک از نظر استقرار واحدها تکمیل شده و دیگر گنجایش ندارد و مردم هم به این مهم اذعان می‌کنند اما گویا داستان اکتشاف معادن در شمال شهر ادامه دارد که این امر اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است.

باید گفت که علاوه بر وجود انواع آلودگی‌های موجود در شهر آبیک، آلودگی صوتی و هوایی را که اتوبان با تردد بیش از هزاران خودرو در روز بر شهر وارد می‌کند، هم نمی‌توان نادیده گرفت.

خالی از لطف نیست که کمی از پیغمبرکوه بگوییم و آن را بیشتر بشناسیم؛ این کوه کانون چشمه‌های طبیعی متعدد و رودخانه‌های فصلی است؛ رودخانه‌های فصلی که مسیر کنترل و هدایت سیلاب‌های فصلی است و به کمک پوشش گیاهی از وجود سیلاب به این شهر جلوگیری می‌کند و در زمان سیلاب آبها را هدایت شده از کنار شهر آبیک عبور داده و به دشت پایین دست منتقل می‌کند.

بهترین ذخیره‌گاه بادام کوهی در بام آبیک

بام آبیک بهترین ذخیره‌گاه بادام کوهی است و در نزدیک قله پیغمبرکوه تعدادی درخت اُرس با قدمت حدود هزار ساله مشاهده می‌شود؛ دیواره صخره‌نوردی در شرق پیغمبرکوه به ارتفاع 25 متر واقع شده که بخشی از آن رول‌کوبی شده و دارای تابلو است و مقرر شده دیواره‌نوردان کل کشور شناسایی شوند و از این صخره طبیعی بهره‌مند شوند.

در این دیواره که دیواره فرهاد رحیمی‌شاد نام گرفته سنگنوردانی از کرج، قزوین، ساوجبلاغ و نظرآباد استان قزوین صعود، فرود و تمرین داشته‌اند.

پیغمبرکوه به اذعان کوهنوردان و سنگنوردان دارای دره‌هایی با نام‌هایی همچون خوشگل‌دره، روباه‌دره، تشک‌دره، حیران تپه، رگه‌های سفید دوره پرکانی پرین دوره مربوط به دوره زمین‌شناسی و دارای کوه‌های پیرکوه، تیزکوه، یال شتر و غیره است.

همچنین پیغمبرکوه دارای پوشش گیاهی شامل انواع گون و گیاهان یک ساله و حیات‌وحش غنی و متنوع همچون شاه‌بوف(بزرگترین جغد)، عقاب که یکی از کوهنوردان بیش از 10 لانه عقاب مشاهده کرده بود،دلیجه، بالابان، سارگپه، کل و بز، خرگوش، لاک‌پشت، شغال، گرگ، کبک و تیهو و خانواده گنجشک‌سانان و غیره است.

حالا اگر اکتشاف معدن جدید صورت گیرد به اذعان پیشکسوتان کوهنوردی و سنگنوردان، علاوه بر اینکه جاذبه طبیعی و شگفت‌انگیز پیغمبرکوه به فنا می‌رود، چشمه‌ها کور شده و حیات‌وحش هم از بین می‌رود.

گرچه یک منبع موثق از نوبت قرار گرفتن چند معدن جدید برای اکتشاف معدن در شهر آبیک خبر داده اما لازم به توضیح است که فرض کنیم مردم شهرستان آبیک به فعالیت معادن به ویژه معدن 181 هکتاری معترض نباشند آیا مسئولان نباید به فکر مردم و آیندگان باشند و از تنها تنفسگاه شهر آبیک حفاظت کنند؟

درست است که بهره‌برداران معادن پس از أخذ مجوز قانونی، حق دارند فعالیت کنند اما مسئولان استان قزوین که دهنده مجوز هستند باید به فکر مردم شهر آبیک باشند و بدانند که به چه قیمتی نسبت به صدور مجوز اقدام می‌کنند و نگذارند نفس مردم شهر آبیک بیش از این، تنگ و هوایش نفس‌گیرتر شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز