خبرگزاری کار ایران

کودتا علیه نظام البشیر/ دستگیری چهره‌­های دولتی سودان توسط ارتش

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۳۶۶

افسران ارتش سودان به رئیس جمهوری این کشور ابلاغ کردند که وی دیگر رئیس جمهور نیست و نیروهای مسلح نیز صبح امروز- پنج شنبه- اعلام کردند که به دنبال صدور بیانیه مهمی هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، افسران ارتش سودان با ابلاغ عدم ریاست جمهوری «عمر البشیر» به وی اعلام کردند که به دنبال صدور بیانیه مهمی هستند. این در حالی است که تجهیزات نظامی نیز در اطراف کاخ ریاست جمهوری مستقر شده‌­اند.

گزارش‌­ها ار نشست فرماندهان نظامی بدون حضور البشیر حکایت دارد. نیروهای مسلح کنترل مقر فرماندهی رادیو و تلویزیون را در دست گرفته‌­اند و برخی گزارش­‌ها نیز حاکی از تسلط نیروهای نظامی بر قدرت است.

شهروندان سودان بلافاصله پس از اعلام خبر قصد ارتش این کشور برای صدور بیانیه جدید به خیابان‌­ها آمده و با اشاره به نظام البشیر شعار «سقوط کرد سقوط کرد» سر دادند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که هزاران نفر برای برگزاری اعتصاب در مقابل وزارت دفاع سودان در شهر خارطوم جمع شده‌­اند.

منابع الجزیره از بسته شدن فرودگاه بین المللی خارطوم هنگام صدور بیانیه نیروهای مسلح  خبر دادند.

شاهدان عینی نیز در مصاحبه با خبرگزاری روزنامه فرانسه گفتند که شاهد ورود بسیاری از تجهیزات نظامی به همراه سربازانی به مقر فرماندهی ارتش در ساعات اولیه صبح امروز بوده‌­اند.

 همچنین منابع آگاه از دستگیری تیم «عبدالرحیم محمد حسین» شخص نزدیک البشیر، «علی عثمان محمد طه» معاون سابق وی و نیز «احمد محمد هارون» رئیس حزب حاکم و «عوض الجاز» شخصیت دولتی و اقتصادی خبر دادند.

اتحادیه مشاغل سودان شهروندان این کشور را به حضور در مکان­‌های اعتصاب در بخش‌­های مختلف این کشور فرا خواند.

افسران ارتش صبح امروز پخش رادیو را متوقف و رسانه­‌های رسمی در خیابان‌­های سودان سرودهای ملی و موزیک نظامی پخش کردند.

فعالان شبکه­‌های اجتماعی از استقرار گسترده نیروهای ارتش سودان در اطراف کاخ ریاست‌جهوری و مقر رادیو وتلویزیون رسمی در شهر «ام درمان» خبر داند.

همچنان هزاران نفر در مقابل مقر فرماندهی ارتش سودان تحصن کرده و خواستار برکناری عمر البشیر از قدرت و سقوط نظام حاکم هستند.

حتی پلیس که ابزار سرکوب معترضان بود، با صدور بیانیه‌­ای بر حمایت از تظاهرکنندگان و لزوم انتقال صلح‌آمیز قدرت در این کشور تأکید کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز