خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام:

تپه‌های پیش از تاریخ ایلام زیر آب رفت

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۸۲۲

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از آسیب سیل اخیر به آثار تاریخی و محوطه‌های باستانی قبل و بعد تاریخ این استان خبر داد و گفت: بسیاری از تپه‌های باستانی و پیش از تاریخ این استان به طور کامل زیر آب فرو رفته‌اند.

به گزارش ایلنا، عبدالمالک شنبه‌زاده (مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام) با اشاره به بارش‌های سیل آسا در دو مقطع زمانی اول و آخر تعطیلات نوروزی توضیح داد: ۱۲ تپه پیش از تاریخ شناسایی شده در جنوب استان ایلام از جمله فرخ‌آباد، غران و چک دوستعلی در دور دوم سیلاب‌ها به طور کامل زیر آب فرو رفتند.

او  ادامه داد: با فروکش کردن آب، تپه‌ها پایش شدند اما شیارهای ایجاد شده در سطح تپه‌ها باعث شسته شدن لایه‌های باستانی و از بین رفتن احتمالی علائم، آثار و ارزش‌های دیرینه شناسی آنها شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام تاکید کرد: بارش سهمگین باران طی ۲ مرحله زمانی از اول تا ۱۲ فروردین به آثار تاریخی استان ایلام آسیب وارد کرد، که در نخستین بارش باران آسیب‌ها قدری‌ جزئی‌تر بودند و هفت اثر تاریخی هر کدام با آسیب‌های ۱۰ تا ۱۵ درصد خسارت دیدند.

شنبه زاده یادآور شد: امامزاده سیدابراهیم در بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران، امامزاده سیدصلاح‌الدین محمد در شهرستان آبدانان، پل پسر و دختر و قلعه سام در شهرستان چرداول، قلعه پوراشرف در شهرستان دره‌شهر، آتشکده سیاه‌گل در شهرستان ایوان و قلعه کنجان‌چم در شهرستان مهران از جمله بناهای تاریخی هستند که در نخستین دور بارش‌ها دچار آسیب شدند.

وی میزان ریالی مورد نیاز برای بازسازی خسارت‌های دور اول سیل به محوطه‌های تاریخی اشاره شده را حدود ۱۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این آثار در بخش‌هایی دچار نشت آب شده‌اند که بر اثر آن گچ‌ها از بین رفته و دیوارها آسیب دیدند.

شنبه‌زاده با بیان اینکه سیل اصلی در روزهای ۱۰ تا ۱۲ فروردین و با درجه بارندگی بسیار بالا، آسیب‌های زیادی به آثار تاریخی استان وارد کرد، افزود:‌ علاوه بر آثاری که در دور اول آسیب دیده بودند، آثار دیگری مانند پل گاومیشان در شهرستان دره‌شهر، امامزاده مهدی صالح در دره‌شهر بخش ماژین، بخش‌هایی از شهر تاریخی سیمره به دلیل قرارگیری در داخل شهر و آثار قرارگرفته در کناره‌های رودخانه سیمره و قلعه شاخ در دهلران خسارت دیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری ایلام گفت:‌ با توجه به فلسفه‌ استقرار تمدن‌ها در نزدیکی آب و قرار گرفتن بسیاری از تپه‌ها در کنار رودخانه سیمره این شهر تاریخی و آثار قرارگرفته در کناره رودخانه دچار آسیب‌های زیادی شدند.

شنبه زاده با اشاره به این‌که برخی از تپه‌های باستانی به طور کامل زیر آب رفتند و آسیب‌ جدی دیده‌اند، افزود: برخی لایه‌ها به طور کامل شسته شده‌اند، همچنین شیارهایی وسط تپه ایجاد شد که باعث شده بود لایه‌های باستانی از بین بروند و دچار آسیب‌دیدگی شدیدی شوند.

وی تپه‌های فرخ‌آباد، غران و چک دوستعلی را جزء ۱۲ تپه باستانی شناسایی شده در جنوب استان ایلام ذکر کرد که هم اکنون به طور کامل زیرآب رفته‌اند.

وی برآورد کارشناسان میراث فرهنگی برای حفاظت بیشتر و نجات‌بخشی این آثار و محوطه‌های تاریخی و پیش از تاریخ در استان ایلام، حدود ۷۰ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: وضعیت و مبلغ مورد نیاز به سازمان میراث فرهنگی اعلام شده است.

کشف خمره‌های آذوقه، آسیاب و سنگ آسیاب

شنبه‌زاده با اشاره به کشف دو خمره ذخیره آذوقه در کناره دیواره رودخانه زرانگوش در سیل رخ‌داده، توضیح داد: با شسته شدن کناره‌های رودخانه، دو خمره از کناره دیوار و از دل خاک بیرون زده بود که بعد از فروکش کردن آبِ رودخانه با اعمال حفاظت‌های فیزیکی، خمره‌ها را به موزه منتقل کردند.

وی همچنین از کشف یک آسیاب و سنگ آسیاب تاریخی در شهر تاریخی دره‌شهر در محدوده سیمره خبر داد و افزود: با توجه به تاریخی بودن کل آن منطقه، این اثر تاریخی در همان منطقه می‌ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز