خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری؛

صندوق‌های بازنشستگی از چالش‌های مهم کشور هستند/ باید مسیر شفافیت را طی کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۹۶۱

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت نامطلوب صندوق‌های بازنشستگی در کشور تاکید کرد: یکی از چالش‌های مهم کشور، صندوق‌های بازنشستگی هستند.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری در آئین تکریم جمشید تقی‌‌زاده مدیرعامل سابق و معارفه سیدمیعاد صالحی مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری که در محل صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد، با اشاره به حوادت ناشی از وقوع سیل در کشور گفت: ممکن است با مخاطرات جدیدی هم مواجه شویم و باید با هوشمندی همدلی و تدبیر از این مسیر عبور کنیم ضمن آنکه بابت از دست دادن تعدادی از هموطنانمان مصیبت زده هم هستیم.

وی افزود: امیدواریم همه آسیب‌‌‌دیدگان حادثه هرچه سریع‌تر به شرایط مطلوب‌تری برسند و در ادامه با مخاطرات کمتری مواجه باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به هویت مالی صندوق بازنشستگی کشوری که اغلب در ذهن‌ها متبادر می‌شود، اظهار داشت: صندوق جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی هم دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. حفظ عزت و تأمین معیشت عزتمند و کرامت افرادی که سال‌ها خدمت کرده‌اند، میسر می‌شود و یکی از انتظارات بازنشستگان توجه به حوزه معنوی، فرهنگی و اجتماعی و استفاده از تجارب ارزشمند آنها است.

شریعتمداری ادامه داد: صندوق باید محل ارزشمندی برای دیده شدن و استفاده از تجارب ارزشمند بازنشستگان باشد و این وظیفه سنگینی است که به روی دوش مسئولان صندوق است.

وی با بیان اینکه صندوق در دوره گذشته قدم‌هایی را در این عرصه برداشته است، تصریح کرد: آقای تقی‌‌زاده در دوره کوتاهی بر مسند مدیریت صندوق حضور داشت و اقداماتی مؤثر از جمله توسعه خانه‌های امید را انجام داد که نور امیدی در چشم بازنشستگان به هنگام افتتاح این خانه‌ها مشاهده می‌کردم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: نام این صندوق بازنشستگی است اما نام با مسمایی نیست، بلکه صندوق آتیه کارمندان و بازنشستگان دولت هم هست و باید از آن صیانت کند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه یک موضوع اساسی صندوق بازنشستگی کشوری که به تصمیمات کلان نظام هم برمی‌گردد پایداری آن است، خاطرنشان کرد: امروز چه تعداد صندوق‌ها به بودجه عمومی متصل و وابسته‌‌‌اند. صندوق لشکری صددرصد به بودجه عمومی وابسته است. صندوق کشوری هم با نسبت کمتر به بودجه عمومی وصل است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم کشور، صندوق‌های بازنشستگی است. در این میان تأمین اجتماعی در شرایط مطلوب‌تری به سر می‌برد هرچند اگر وارد جزئیات شویم باید بگوییم دولت بدهی هنگفتی به تأمین اجتماعی دارد و به همین علت هزینه‌های مالی انباشته و دریافت وام‌های بانکی کلان برای جبران هزینه‌ها را شاهدیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برخی صندوق‌های بازنشستگی، با عمر متوسط و میانسال بوده و برخی دیگر صندوق‌های در حال احتزار هستند و شرایط نامطلوبی دارند که باید برای آنها تدبیر کرد، ابراز داشت: به جز تأمین اجتماعی مابقی صندوق‌ها، کمابیش چنین شرایطی دارند که نیازمند تصمیم گیری های کلان است. طی چندسال اخیر جدایی شورای عالی و سازمان بیمه سلامت رخ داد و ادغام وزارتخانه‌های کار و تعاون و رفاه به اصول راهبردی منشأ نگارش قانون جامع تأمین اجتماعی و عمل به آن لطمه زد.

شریعتمداری با بیان اینکه کاهش میزان هزینه‌ها، افزایش میزان ورودی، صیانت جدی از حق الناس، پایدارسازی صندوق‌ها و استقرار نظام شفافیت در تمام ابعاد در اولویت کاری دوره جدید صندوق و مورد تاکید ماست، عنوان کرد: کمیته شفافیت در صندوق شکل گرفته، قدمی عقب نمی‌رویم و با عزم جدی پیش می‌رویم. صندوق باید مرکزی نمونه در فساد ستیزی از دید مردم و ناظران بیرونی باشد.

وی با اشاره به انتصاب مدیران بالادستی یادآور شد: همه مدیران پاکدستند، اما معمولاً سن که بالا می‌رود و از جوانی فاصله می‌گیریم و روابط بین مدیران در سطوح مختلف دیرینه می‌شود، بیان برخی موارد، مشکل و محافظه‌کاری بین روابط حاکم می‌شود. امروز در دنیا به جوانگرایی و نوآوری توجه زیادی می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر کار درستی انجام دادیم باید دفاع کنیم و اگر نکردیم عذر خواسته و افراد را برداریم. تاکید کردیم رزومه اشخاصی که منصوب کردیم باید روی سایت‌ها بیاید اگر کسی بد در جایی نشسته باید کنار برود. از حقوق نجومی حرف زدیم؛ اما باز هم در برخی شرکت‌های ما افراد سفرهای داخلی و خارجی می‌روند و پاداش بالا و نامتعارف و بیش از مصوبه دولت می‌گیرند که پس از بررسی، پس خواهیم گرفت.

شریعتمداری اضافه کرد: قطعاً ارزش کار آدم‌ها متفاوت است اما همان هم متر و معیار دارد و باید معقول و منطقی باشد. آنها که بیش از مصوبه هیات وزیران دریافت کرده‌‌‌‌اند، حرام است و باید برگردانند، اگر هم برنگردانند، من خودم می‌گیرم و برمی‌‌‌گردانم. باید مسیر شفافیت را طی کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در انتصابات باید به شایستگان روی بیاوریم. افراد باید شرایط احراز شغل را داشته باشند و از چارچوب ضابطه کُند انتخاب مدیران رد شوند. سال‌های سال یک نفر را در جایی گذاشته ایم که نتوانسته به درستی تحلیل کند و برنامه بدهد و بهره وری را بالا ببرد، این خیانت به مردم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز