خبرگزاری کار ایران

در یک گزارش کارشناسی عنوان شد؛

راه آهن گرگان اینچه برون بهترین مسیر تشخیص داده شد/ پیش‌بینی پل با ۴ دهانه ۲۰ متری زیر خط آهن

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۸۸۳

در یک گزارش کارشناسی علاوه بر تاکید بر این که مسیر راه آهن گرگان - اینچه برون از نظر فنی و مهندسی مناسب شناخته شد، عنوان شده در این مسیر ۴ دهانه پل به طول ۹۰ متر و ۲۵ دهانه آب ریز از ۲ تا ۱۵ متری قرار داده شده است.

به گزارش ایلنا، در یک گزارش کارشناسی که با موضوع بررسی راه آهن گرگان -اینچه برون در استان گلستان و ارتباط آن با سیل اخیر شهرهای آق قلا و گمیشان به مراکز مسئول ارائه شده، آمده است:

۱-اجرای پروژه راه آهن گرگان - اینچه برون به موجب قرارداد شماره ۱۵/۱۶۵۴۸۳ مورخ ۹۰/۱۲/۲۲و موافقت نامه منضم به آن (کیی پیوست) به دلیل اضطراری بودن در احداث آن که در ماده ۶ موافقت نامه مدت تکمیل احداث راه آهن گرگان - اینچه برون ۶ ماه از تاریخ شروع کار و مدت خدمات طراحی آن ۳ماه ( هم پوشانی با اجرا) تعیین گردیده است به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) واگذار گردید .

۲- کریدور تعیین شده مسیر راه آهن گرگان - اینچه برون با بررسی‌های دفتری و صحرایی تنها کریدور مناسب از نظر فنی، مهندسی و طول اجرا بین گرگان تا محل اتصال به خط آهن جمهوری ترکمنستان (تا نقطه مرزی رودخانه اترک) با رعایت کلیه موانع موجود، مستحدثات و اراضی زراعی و آبگیر بودن قسمتهایی از مسیر مورد بررسی دقیق دفتری ، صحرایی قرار گرفته بود که عملیات اجرایی آن در سال ۹۲ خاتمه یافته و افتتاح موقت شده و در سال ۹۳ نیز بطور رسمی افتتاح شده بود. مسیر مذکور به طول حدود ۸۰ کیلومتر می باشد ( شروع آن انشعاب از ایستگاه قره تپه در محور خط آهن ساری - گرگان و انتهای آن در نقطه مرزی در رودخانه مرزی اترک قرار دارد)، بیش از ۶۰ درصد مسیر مذکور از زمینهای کشاورزی عبور می‌نماید که از نظر توپوگرافی منطقه دارای تراز تقریبا یکسان است که در برخی از سالها به دلیل عدم امکان تخلیه کامل آبهای سطحی حاصل از بارندگی های فصلی همواره مرطوب و بعضا محل تجمع آبهای سطحی می‌باشد.

علی‌هذا جهت برقراری ارتباط آب دو طرف و آبیاری زمینهای زراعی گندم زار و جوزار دوطرف مسیر به میزان کافی آبروهایی پیش بینی شده است، کما اینکه از زمان اجرا در ابتدای سال ۹۱ و پس از اتمام آن در سال ۹۲ تاکنون هیچ گونه مشکلی از نظر جریان آبهای سطحی و زراعی وجود نداشته است. در مسیر فوق، در محدوده کیلومتر۲۵+۰۹۱  رودخانه گرگان رود با محور پروژه راه آهن گرگان - اینچه برون تلاقی دارد که مطالعات هیدرولوژی ان با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله انجام و پلی با ۴ دهانه ۲۰ متری و بطول جمعا حدود ۹۰ متر با امکان عبور دبی سیلاب به میزان بالغ بر ۵۵۰ متر مکعب در ثانیه طراحی و اجرا شده است. (گزارش مطالعات هیدرولوژی پیوست می باشد) در جریان سیلاب بی سابقه اخیر، در پل مذکور، سیلاب با فضای خالی مناسب از زیر تابلیه عبور نموده است تصویر شماره یک پیوست). این در حالی است که در پلهای رودخانه گرگان رود که در داخل شهر آق قلا قرار گرفته است، به دلیل کمی دهانه و عدم لایروبی آن، جوابگوی عبور دبی سیلاب نبوده و سیلاب بجای آنکه از داخل مسیل رودخانه گرگان رود جاری شود به شهر آق قلا و دشت اطراف سرازیر شده است در تصویر شماره دو پیوست) علاوه بر جریان شدید سیلاب در رودخانه گرگان رود در چند روزه اخیر حاصل از بارش بی سابقه باران که از ۹۸/۰۱/۰۱ شروع شده است در سد وشمگیر و سایر سدها نیز سرریز سیلاب به سمت پایین دست موجبات تشدید سیل زدگی منطقه شده است. ( تصویر شماره ۳ پیوست)

همانطوری که از تصاویر تهیه شده از منطقه سیلابی ملاحظه می شود سیلاب در محدوده ای از مسیر که از نظر توپوگرافی در قسمت پست قرار گرفته و شیب اراضی زراعی نیز ناچیز می باشد. آبهای سر ریز شده از سدها و پل موجود شهر آق قلا در این محدوده انباشت شده است ( در طول بالغ بر ۷ کیلومتر) ( تصویر شماره ۴ پیوست) توضیح اینکه بر اساس مطالعات دفتری و بازدیدهای محلی و هماهنگی با سازمان آب منطقه ای استان محل عبور آبهای سطحی و زارعی در بالاست راه آهن به سمت پایین دست آن در محل شناسایی و جمعا، در محدوده ای که آبگرفتگی اتفاق افتاده است ( در کیلومتر ۲۵ الی ۳۳، در طول ۸ کیلومتر) یک دستگاه پل بزرگ گرگان رود در کیلومتر ۲۵+۰۹۰ بطول ۹۰ متر و ۲۵ دستگاه آبروهای از دهانه ۲ متر تا ۱۵ متر (۳ ضربدر ۵) پیش بینی و احداث شده است تا جریان سیلاب و آبهای سطحی را امکان پذیر نماید. در سیلاب بی سابقه اخیر که فوقا به آن اشاره شده است.

آبروهای عبور جریان آبهای سطحی و زراعی در سیلاب ناشی از طغیان و سرریز آبها مغروق شده اند، ولی همانطوری که ملاحظه می‌شود، رقوم محور راه آهن از رقوم سیلاب بالاتر می باشد و صدمه‌ای به مسیر راه آهن وارد نشده است و سیلاب تجمیعی در دو طرف مسیر ناشی از ورود سیلابهای کنترل نشده از جمله طغیان آب گرگان رود و سدهای منطقه از جمله سد گلستان و وشمگیر می‌باشد.

ضمنا همان طوری که در تصویر پیوست ملاحظه می فرمایند (تصویر شماره ۴ پیوست) بریدگی قسمتی از راه آهن موجود گرگان - اینچه برون در محدوده کیلومتر ۳۲ تاثیری در تخلیه آب نداشته و در دو سمت راه آهن، همچنان آب تجمیعی سیلاب ملاحظه می‌شود.

در خاتمه به استحضار می رساند سیلاب بی سابقه و غیر منتظره به وجود آمده و عدم کشش پل موجود رودخانه گرگان رود در بالادست پل طراحی اجرا شده در کیلومتر ۲۵ مسیر راه اهن گرگان - اینچه برون ( در داخل شهر آق قلا) و سرریز سیلاب از سدها موجبات تجمیع آبهای سیلابی در اطراف مسیر راه اهن فراهم گردید که متاسفانه خساراتی هم به زمینهای کشاورزی و خانه های مسکونی و اهالی منطقه وارد نموده است . در واقع اگر چنانچه رودخانه گرگان رود از بالادست شهر آق قلا و داخل شهر بر اساس مطالعات سیلاب صد ساله مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گرفته‌اند، می توانست سیلابها را به داخل مسیل و به سمت پل موجود کیلومتر ۲۵ رودخانه گرگان رود هدایت نموده تا از اتفاق ناگوار به وجود آمده به میزان قابل توجهی جلوگیری به عمل آید.

 راه آهن گرگان اینچه برون بهترین مسیر تشخیص داده شد/ پیش‌بینی پل با ۴ دهانه ۲۰ متری زیر خط آهن

 راه آهن گرگان اینچه برون بهترین مسیر تشخیص داده شد/ پیش‌بینی پل با ۴ دهانه ۲۰ متری زیر خط آهن

 راه آهن گرگان اینچه برون بهترین مسیر تشخیص داده شد/ پیش‌بینی پل با ۴ دهانه ۲۰ متری زیر خط آهن

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز