خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

خصوصی‌سازی را رهاسازی تعبیر کرده‌اند/ در واگذاری‌ بنگاه‌های دولتی شاهد فساد بیشتر بودیم

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۱۹۲

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه معنای خصوصی‌سازی در کشور؛ فروش بنگاه اقتصادی به قیمت ناچیز و رها کردن بنگاه است، گفت: به نظر می‌رسد که درک مسوولان از خصوصی‌سازی این است که می‌خواهند از شر یک معضل خلاص شوند درحالی‌که بسیاری از بنگاه‌ها قبل از خصوصی شدن، سودده بودند که به محض خصوصی‌سازی، به نابودی کشیده شدند.

شکور پورحسین یکی از مهمترین آفت‌های اقتصاد ایران را دولتی بودن دانست و به خبرنگار ایلنا گفت: به دلیل دولتی یا خصولتی بودن اقتصاد، کشور ما در رتبه فساد جایگاه خوبی ندارد به همین دلیل رهبر معظم انقلاب با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، برای اقتصاد کشورمان ریل‌گذاری کردند که دولت از بنگاه‌داری دست بکشد و میدان را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تمامی شرکت‌های دولتی باید واگذار شود، گفت: متاسفانه هنگامی که خصوصی‌سازی در دستور کار قرار گرفت، شاهد فساد بیشتر شدیم به نوعی که بنگاه‌های اقتصادی را به قیمت مفت به بخش خصوصی می‌دهند و چون اهلیت خریدار را در نظر نمی‌گیرند، بنگاه اقتصادی به جای شکوفایی زمین خورده و در اولین گام کارگران را اخراج می‌کنند تا نوبت به اموال و دارایی‌های بنگاه برسد و در مرحله آخر نیز زمینش را بفروشند.

نماینده پارس آباد با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری هنگام تنفیذ حکم ریاست جمهوری، بر اجرای اصل 44 قانون اساسی تاکید کردند، گفت: رییس جمهور نیز در همان مراسم و بارها پس از آن قول داد که دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد و بنگاه‌های دولتی واگذار شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه خصوصی‌سازی به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: در گزارش تفریغ بودجه نیز که از سوی رییس دیوان محاسبات ارایه شد، به صورت شفاف واگذاری بنگاه‌های دولتی مورد انتقاد قرار گرفت و تاکید شد که در واگذاری‌ها، دولت زیان‌دیده است و این موضوع در حال رسیدگی است.

پورحسین با اعلام اینکه معنای خصوصی‌سازی در ذهن مردم با رانت و فساد گره خورده است، گفت: وقتی سخن از خصوصی‌سازی می‌کنیم، باور شنونده این است که بنگاه 100 میلیارد تومانی را به 10 میلیارد تومان آن هم به عده‌ای معلوم‌الحال واگذار کرده‌اند.

وی با ابراز تاسف از اینکه خصوصی‌سازی در کشور ما به معنای اخراج کارگران و چوب حراج به اموال بنگاه اقتصادی است، گفت: در کشورهای جهان که خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد توافق‌هایی انجام می‌شود مثلا دولت برای آنکه بنگاه اقتصادی سرپا بماند، معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای به خریدار می‌دهد یا تسهیلاتی برای روانی عملکرد بنگاه اقتصادی تعریف می‌کند و از همه مهمتر اینکه توافق می‌شود که کارگران نباید برای مدت‌ها اخراج شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه مفهوم خصوصی‌سازی؛ ورشکست کردن بنگاه اقتصادی و اخراج کارگران نیست، گفت: در کدام کشور به محض خصوصی‌سازی، کارگران اخراج شده یا به خیابان‌ها می‌آیند و درگیری بین کارگران و کارفرما اتفاق می‌افتد؟!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز