خبرگزاری کار ایران

هشدار ایران درباره کوچک شدن خط ساحلی دریای خزر

asdasd
کد خبر : ۷۴۳۷۹۵

نمایندگی دائم ایران در ژنو نسبت به کوچک شدن خط ساحلی دریای خزر بر اساس تصاویر منتشر شده از آژانس فضایی ایران هشدار داد.

به گزارش ایلنا، نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو در پیامی ضمن یادآوری ۱۲ مرداد "روز دریای خزر" در جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان اعلام کرد: در این روز کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر "کنوانسیون تهران" در روز ۱۲ مرداد به اجرا گذاشته شد. تصاویر آژانس فضایی ایران (ISA) خط ساحلی دریای خزر را در حال کوچک شدن نشان می‌دهد.

سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، وضعیت سطح آب دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان را بررسی کرده است. در این بررسی‌ها که شامل بررسی یک بازه زمانی حدودا ۱۰ ساله بوده و توسط بخش سنجش از دور سازمان فضایی ایران انجام شده است، بخش‌های مختلف دریای خزر از منظر سطح آب دریا مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش شمالی دریای خزر در سالیان گذشته به خصوص دو سال اخیر با کاهش سطح آب و پیشروی خط ساحل که نشات‌گرفته از کاهش میزان آب بوده، مواجه شده است. همچنین، در بخش جنوبی و سواحل کشورمان، فعلا تغییرات زیادی حاصل نشده که احتمالا به دلیل شیب یا عمق دریا در این بخش است اما روند کاهش سطح آب دریای خزر موضوعی مهم و جدی تلقی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز