خبرگزاری کار ایران

راهنمایی برای لذت بردن از جاده اسالم به خلخال؛

در پیچ و خم جاده رویایی+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۷۷۴

جاده اسالم به خلخال، از زیباترین جاده‌های ایران است؛ مسیری که از دل جنگل آغاز می‌شود و به مراتع سرسبز و زیبا می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جاده اسالم به خلخال همان مسیری است که مرز رویا و واقعیت درهم می‌آمیزد. جنگل، دشت، گلزار و دریاچه، یک‌جا کنار هم چیده شده‌اند و مسیری خیال‌انگیز را خلق کرده‌اند. از هر سمتی که به این جاده وارد می‌شوید با مسیری پیچ‌درپیچ مواجهید که در هر پیچ، دشتی سرسبز و دره‌ای مه‌آلود با کلبه‌های کوچک پیش‌روی شماست. جاده را که جلو بروید با دیواره سبز مخملی روبه‌رو می‌شوید که انتهای آن در مه گم می‌شود.

چطور برسیم؟

شرق به غرب: اگر در سفر شمال هستید و می‌خواهید این جاده را طی کنید، باید در مسیر آستارا هشت کیلومتر مانده به تالش در سمت چپ جاده، منتظر دیدن تابلوی خلخال باشید. اگر خودروی شخصی ندارید، سواری‌های زردرنگ در «ایستگاه خلخال» شهر اسالم انتخاب خوبی است.

غرب به شرق: اگر در منطقه آذربایجان هستید، اول از همه باید به اردبیل برسید. از اردبیل ۱۱۰ کیلومتر تا خلخال راه دارید. پس از خلخال، در دوراهی‌های «کلور» و «پونل» باید به چپ برانید. به جز چند کیلومتر ابتدایی بعد از خلخال، بقیه مسیر سرازیری است.

چطور بگردیم؟

نکته‌ای که احتمالاً بعد از طی مسیر به آن می‌رسید، تفاوت در هوایی است که در طول سفر تنفس می‌کنید. هوا در اسالم شرجی آشنای دریا را دارد، اما هرچه به سمت خلخال ارتفاع بگیرید، هوای سبک ییلاق را مزه خواهید کرد. غیر از هوا، زیبایی شگفت‌انگیز جاده را هم باید اضافه کرد. در مسیر حدود ۲۰ کیلومتری از بین ابرها و درختانی می‌گذرید که چتر خود را روی جاده پهن کرده‌اند. اگر با مه خیلی غلیظ مواجه شدید، کنار جاده توقف کنید و منتظر عبور مه باشید یا پشت‌سر ماشین‌های سنگین که به مسیر آشنا هستند، با احتیاط حرکت کنید. ضمنا حواس‌تان باشد که در این جاده زیبا، زباله‌ای نیندازید. متأسفانه در سال‌های اخیر مسافران، آسیب‌های زیادی به این مسیر وارد کرده‌اند.

در راه اقلیم‌های متفاوت: جاده اسالم به خلخال از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. اگر از شهر اسالم این مسیر را شروع کنید، ابتدا با جاده‌ای پوشیده از درختان جنگلی مواجه خواهید شد که مسیر بسیار پیچ در پیچ و البته زیبایی دارد. با دور شدن از شهر اسالم و حدود یک ساعت رانندگی، منظره اطراف به دشت‌های سرسبز تغییر پیدا می‌کند و دامنه دید زیادی خواهید داشت.

در این میان روستا‌ها و مناطق عشایرنشینی وجود دارند که بسیار زیبا هستند و حتما آرزو خواهید کرد که کاش جای آن‌ها بودید و صبح‌ها در منطقه‌ای به این زیبایی چشم باز می‌کردید. کلبه‌های کوچک، کندو‌های عسل، دشت‌های گل و موارد این چنینی دلایلی هستند که باعث می‌شود سفر به این منطقه لذت‌بخش‌تر باشد.

ییلاق گردی: مناظر خانه‌های ییلاقی در تمام مسیر همراه‌تان است و هرکدام از فرعی‌ها را که انتخاب کنید، شما را به یک ییلاق خواهد رساند. اگر قصد پیاده‌روی در جنگل و کوهستان را دارید، گزینه‌های متفاوتی پیش‌روی شماست. کمی بالاتر از فرعی «لاکه تاشون» تابلوی استخر پرورش ماهی قزل‌آلا را خواهید دید. سر این فرعی، کلبه محیط‌بانی مشخص است. می‌توانید خودرو را همان‌جا پارک کنید و یک ساعت در دل جنگل پیاده‌روی کنید تا به استخر برسید. اگر در فصل گرم سال سفر می‌کنید، آب‌تنی در رودخانه کنار استخر هم می‌تواند گزینه متفاوت و جالبی باشد.

دشت شقایق: اردیبهشت‌ماه، وقت شقایق در این منطقه است، ولی در روزهای بهار هم منطقه‌ای دیدنی پیش‌روی شما خواهد بود. برای رسیدن به دشت، باید بالاتر از ییلاق «متش» و نرسیده به گردنه «الماس» به ییلاق «کرمون» بروید. زمانی که گل‌های شقایق در این دشت می‌رویند، دشت سبز را با رنگ قرمز فرش می‌کنند؛ منظره‌ای رویایی که جان می‌دهد برای عکاسی و ثبت لحظات.

اقامت:

در جاده اسالم به خلخال هتل چند ستاره‌ای وجود ندارد، اما اتاق‌هایی به‌عنوان میهمان‌خانه در مسیر و نزدیکی روستا‌ها وجود دارند که از آن‌ها می‌‌توانید برای اقامت استفاده کنید. برای خوردن ناهار و شام نیز می‌توانید از غذاخوری‌های موجود در مسیر استفاده کنید. از موارد جالب توجه در این غذاخوری‌ها، طریقه نگهداری گوشت است. به دلیل خنکی هوای منطقه، مغازه‌دارها گوشت را بیرون از مغازه آویزان می‌کنند که ظاهر جالبی به محیط می‌بخشد.

توصیه:

بهتر است که در سفرتان به این جاده، حتما باک ماشین را در اسالم یا خلخال پر کنید، زیرا در این مسیر ۷۰ کیلومتری پمپ بنزینی وجود ندارد. 

طبیعت این جاده بسیار بکر و زیبا است و اگر قصد گذر از این مسیر را دارید، بهتر است زمانی را برای استراحت و گردش در جنگل‌های آن اختصاص دهید. 

به دلیل وجود دریای خزر در نزدیکی این جاده، همیشه شاهد رطوبت و مه در جاده هستیم و البته همین موضوع نیز ظاهر بسیاری زیبایی به آن بخشیده است.

در فصل بهار، تابستان و پاییز به آن سفر کنید. هنگام رانندگی به این نکته توجه داشته باشید که جاده کاملا پیچ در پیچ با دره‌های عمیق است و بهتر است آرام رانندگی کنید.

تور‌هایی برای گردش در این مسیر وجود دارند که افراد می‌توانند از طریق آن‌ها به این منطقه سفر می‌کنند. البته در برخی از این تور‌ها باید مقداری از مسیر را نیز کوهنوردی کنید.

حجم ویدیو: ۱۰.۳۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۱۲ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز