خبرگزاری کار ایران

رئیس میراث فرهنگی آبادان خبر داد:

رونمایی از چهره جدید موزه آبادان در نوروز ۹۸

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۵۰۷

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان گفت: با تلاش‌های وسیع و هماهنگ، در نوروز ۱۳۹۸، چهره جدیدی از موزه آبادان را شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، جمال عامری‎نسب از آماده‎سازی موزه تاریخی آبادان برای ایام نوروز خبر داد و گفت: این موزه دارای 630 اثر تاریخی از دوره باستان است که بیشتر اکتشافات باستانی و تاریخی شوش و چغازنبیل را شامل می‎شود.

وی ادامه داد: موزه آبادان با تخصیص 140 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی درحال مرمت و آماده‎سازی برای ایام نوروز است و  بیش از 90درصد از کار نیز به اتمام رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان افزود: ما در حال ایجاد تغییراتی از قبیل رنگ‎آمیزی دیوار اتاقک‎ها، ترمیم کف‎پوش حیاط، جدول گذاری اطراف کف‎پوش‎ها، نورپردازی فضای موزه و بهسازی آبدارخانه موزه هستیم؛ ضمن این‎که فضای سبز این موزه هم درحال ساماندهی شدن است.

وی با تأکید بر این‎که عملیات حاضر، فاز نخست مرمت و ساماندهی موزه آبادان است، گفت: در فاز دوم، ارتقاء طرح محتوایی و فضاهای درونی موزه و نصب تجهیزات نوین موزه‎ای به منظور معرفی بهتر آبادان و پویایی موزه انجام می‎شود.

عامری‌نسب افزود: در طرج تهیه‎شده، فضاهای اداری، نمایشگاهی و معرفی بازتعریف شده‌اند که در فصل آینده به اجرا در می‎آیند.

وی با بیان این‎که موزه آبادان با کمک و همکاری سازمان منطقه آزاد اروند تجهیز و درحال راه‎اندازی است افزود: این موزه از 28 اسفندماه 97 پذبرای هموطنان و مهمانان نوروزی خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان یادآور شد: موزه آبادان یکی از موزه‌های قدیمی ایران است که در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخی، تاریخی و آثاری ‌از دوره‌های متأخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنرهای سنتی افتتاح شد. 

وی ادامه داد: موزه آبادان در محله بوآرده شمالی در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان و با وسعت تقریبی ۱۸۰۰ مترمربع توسط علی هانیبال و با همکاری شرکت نفت آبادان تأسیس شد و در سال ۱۳۴۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

عامری‎نسب با اشاره به ساختمان موزه که با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفته، افزود: این ساختمان دارای گنبدی به ارتفاع ۲۲/۵ متر است که متأثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش است. 

وی خاطرنشان کرد: با شروع جنگ ایران و عراق تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار موزه، مجموعه آثار، جمع‌آوری و به جای امن برده شود. بدین ترتیب این آثار از گزند بمباران‌ها در امان ماند. بعد از پایان جنگ موزه مدت‌ها در دست مرمت بود و با پایان کار مرمت، موزه بار دیگر حیات دوباره خود را در سال ۱۳۸۲ آغاز کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز