خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

هیس! نمایندگان فریاد نزنند؛ سیلوی اهواز پس از واگذاری ثبت ملی شد

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۷۶۶

یک فعال میراث فرهنگی گفت: درخواست ثبت سیلو شهید آذر پیکان در فهرست آثار ملی، ۶ ماه پس از واگذاری این اثر به بخش خصوصی مطرح شده و فروش آن بر اساس ضوابط قانونی انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، مجتبی گهستونی در خصوص واگذاری قانونی سیلوی اهواز( شهید آذر پیکان) که مدتی است نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی انتقاد خود را از این اقدام در بوق و کرنا کرده‌اند، در گفتگو با ایلنا، اظهار کرد: بر اساس‌نامه سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری کشور به شماره  ۹۷۳۶۰۰/۴۳۲۰۰  که در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری خطاب به پوری حسینی، معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی وزارت امور اقتصاد و دارایی، واگذاری سیلو شهید آذر پیکان بلامانع عنوان شده است.

وی افزود: طبق مستندات موجود در این نامه، اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان ۶ ماه پس از برگزاری مزایده و تعیین برنده یعنی ۲۶ دی‌ماه سال جاری، درخواست ثبت اضطراری تأسیسات را در فهرست آثار ملی مطرح کرده است. در حالیکه سازمان مذکور در خرداد و تیر ۱۳۹۷ طی تشریفات قانونی مصوبه هیئت واگذاری موضوع اصل ۴۴ قانون اساسی و برگزاری مزایده عمومی به خریدار خصوصی واگذار و سند رسمی آن در دفترخانه شماره ۵۳۹ اسناد رسمی تهران تنظیم و انتقال ملک به خریدار صورت پذیرفته است.

  در بخشی از این نامه آمده است که:

"اعلام مراتب ثبت اثر به شرکت بازرگانی دولتی  منطقه ۴ خوزستان در تاریخ ۱۹/ ۱۰/۹۷ و انعکاس موضوع سازمان خصوصی‌سازی در اواخر دی‌ماه ۹۷ بعد از تنظیم سند رسمی صورت گرفته است. لذا موضوع از شمول ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی خارج بوده و قانونا" در زمان انجام ‌معامله، ملک یادشده در اعداد آثار ملی قرار نداشته است. ضمناً برابر ماده ۵ قانون راجع به آثار ملی ثبت اثر در فهرست آثار ملی، منافاتی با مالکیت اشخاص خصوصی بر ملک مورد ثبت ندارد و مالک می‌تواند با رعایت ضوابط ناظر بر آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی نسبت به بهره‌برداری مجاز و متعارف از ملک اقدام نماید."

این فعال میراث فرهنگی در ادامه عنوان کرد: سال‌هاست در حوزه میراث فرهنگی برای ثبت آثار و بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی در اهواز و سطح استان تلاش شده است.

وی افزود: ساختمان سیلوی شهید آذر پیکان‌ نیز از جمله مواردی بود که در سال‌های گذشته برای ثبت ملی آن بسیار کوشش شد و هر بار  با تعلل اداره غله و میراث فرهنگی  مواجه می‌شد.

گهستونی یادآور شد: حتی در جلسه ثبت آثار باستانی که در یکی از استان‌های کشور برگزار شد، موضوع سیلوی شهید آذر پیکان  به لحاظ نواقص موجود در پرونده برای ثبت در فهرست آثار ملی رأی نیاورد.

وی تصریح کرد: در ماه‌های اخیر وقتی موضوع فروش سیلو مطرح شد، خبری مبنی بر ثبت ملی این اثر مطرح شد که در پیگیری‌هایی صورت گرفته مطلع شدیم که معامله خرید ساختمان سیلوی شهید آذر پیکان قبل از ثبت ملی این اثر  صورت گرفته است.

این فعال میراث فرهنگی با قانونی خواندن این واگذاری به بخش خصوصی بیان کرد: مالکین پس از خرید سیلوی شهید آذر پیکان متوجه می‌شوند هزینه  بنایی را پرداخت کرده‌اند که ثبت ملی نبوده و برای آنان به‌نوعی زیان محسوب می‌شده است.

گهستونی در ادامه گفت: اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پس از سال‌ها پیگیری به‌یک‌باره مستندات خود را برای ثبت این اثر، تکمیل و آن را به فهرست آثار ملی می‌افزاید جای تأمل دارد.

وی تأکید کرد: در بازدیدهای به‌عمل‌آمده و جلسه‌ای که با مالکین سیلو برگزار شد مشخص گردید که آن‌ها به‌هیچ‌وجه تمایلی به تخریب این اثر ندارند. البته اگر هم تمایل ضعیفی برای این کار وجود داشته باشد، اجازه تخریب از طرف اداره کل میراث فرهنگی به آن‌ها داده نخواهد شد.

گهستونی اذعان کرد: مالکین متعهد شدند که ضمن حفظ این بنا، به فکر کاربری کردن قسمت‌های مختلف و تبدیل آن به یک جاذبه گردشگری باشند و آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که باید ارزش‌های فرهنگی این بنا را حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه این سیلو به‌تنهایی یک اثر فرهنگی و شاخص در آن محدوده نیست، تشریح کرد: ما در غرب اهواز با یک محور فرهنگی صنعتی مواجه هستیم  که سیلوی شهید آذر پیکان در جنوب آن قرار دارد؛ اگر سیلو را نقطه شروع یک محور فرهنگی قرار دهیم در ادامه با خانه‌های بانک ملی و راه‌آهن، باشگاه و بیمارستان راه‌آهن،( بیمارستان رازی) مجموعه راه‌آهن و دانشگاه ادبیات( در سال ۱۳۰۸ بانک ملی بوده و در دوره‌های تاریخی مختلف کاربری‌های گوناگونی داشته است) پل سیاه، پل سفید، سواحل رودخانه کارون و برخی اماکن تاریخی دیگر متعلق به دوره پهلوی اول به بعد، روبرو هستیم.

گهستونی با بیان این‌که سیلوی شهید آذر پیکان در یک مجموعه فرهنگی تاریخی قرار دارد و به‌هیچ‌وجه نباید از آن محور حذف شود، تأکید کرد: به‌عنوان یک دوستدار میراث فرهنگی، در گفتگوهای متعددی که با مالکین سیلو داشتم، آن‌ها تضمین‌های لازم برای حفظ این اثر را داده و استقبال خود را از مساعدت‌های لازم برای استفاده هر چه بهتر از این اثر تاریخی اعلام کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: اینکه نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی نسبت به حفظ میراث فرهنگی و بیت‌المال حساس باشند، خیلی خوب است. اما با نگاه به عملکرد اخیر آنان متوجه می‌شویم که کارنامه خوبی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نداشته‌اند.

گهستونی با اشاره به اینکه بسیاری از آثار تاریخی استان خوزستان در حال نابود شدن، قاچاق و تعرض هستند، عنوان کرد: در عمل هیچ حساسیتی نسبت به این موضوع از طرف نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی دیده نمی‌شود.

 این فعال میراث فرهنگی در ادامه با بیان این نکته که چراهای زیادی در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد که انتظار می‌رفت نمایندگان در طول دوره کاری خود آن‌ها را موردتوجه قرار دهند، خاطرنشان کرد: بودجه اندک اداره کل میراث فرهنگی، عدم تحرک و پویایی صنایع‌دستی استان خوزستان، مرمت بافت‌های تاریخی، تلاش در رفع کمبودهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، نگاه ویژه به بوم گردی و ایجاد موزه‌های تاریخی و مردم‌شناسی و تخصصی، حمایت از رویدادهای خلاقانه و .... ازجمله مواردی است که از نگاه نمایندگان مردم این استان مغفول مانده است.

گهستونی ادامه داد: غیر ممکن است نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی ندانند که خریدوفروش سیلوی شهید آذر پیکان، قانونی بوده است؛ آیا اصرار برخی آن‌ها برای غوغاسالاری درباره این اثر دلیل دیگری دارد؟

وی افزود: چرا نمایندگان برای این‌همه کاستی در حوزه میراث فرهنگی فریاد نمی‌زنند؟

انتظار داریم نمایندگان به‌جای فریاد به‌جای بازپس‌گیری سیلو از سرمایه‌دار او را در جهت عدم تخریب اثر توجیه کرده و تضمین‌های لازم برای حفظ این اثر ثبت ملی شده را درخواست کنند؛ آیا تضمینی وجود دارد که اگر این اثر از سرمایه‌دار باز پس گرفته شود سرمایه‌دار بعدی در جهت تخریب این اثر حرکت نکند؟

 

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز