خبرگزاری کار ایران

خاتمی:

دعوت از وزرا برای حضور در جلسه خبرگان به معنای سوال و استیضاح نیست

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۹۷۸

عضو هیات رئیسه خبرگان گفت: دعوت از وزرا برای حضور در جلسه خبرگان هرگز به معنای سوال و استیضاح نیست. اسمش مهمان مدعو است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام احمد خاتمی عصر امروز بعد از پایان جلسه خبرگان رهبری در نشست خبری اظهار کرد: ما در این اجلاس وزیر اقتصاد و دارایی را به عنوان مهمان مدعو داشتیم. من همین‌جا توضیحی دارم که دعوت از وزیر از سوی خبرگان هرگز به معنای سوال و استیضاح نیست. اسمش مهمان مدعو است.

وی افزود: تاکنون در جلسات خبرگان روسای سه قوه آمدند، سردار سلیمانی هم چند بار آمده است و اینکه گفته شود مجلس خبرگان حق ندارد وزیری را استیضاح کند به نظر می‌رسد توجهی ندارند که سخن از استیضاح نیست، سخن از مهمان مدعو است و در مسائل مهم کشوری و آن مهمان مدعو می‌تواند آری بگوید و بیاید و می‌تواند نه بگویند و نیاید.

عضو هیات رئیسه خبرگان گفت: این مهمان مدعو ما (وزیر اقتصاد) توضیحاتی دادند و اعضای خبرگان هم آماری و دقیق سوال کردند و خود وزیر هم به پخته بودن و اهل نظر بودن خبرگان در رابطه با مسائلی که پرسش می‌شد، معترف بود.

وی تاکید کرد: دیشب هم در ضیافت جلسه بسیار خوبی بود و رییس قوه قضائیه و حدود ۱۸ نفر صحبت کردند و هم برخی مشکلات قضایی را گفتند و هم پیشنهادات سازنده‌ای داشتند که رییس قوه قضائیه خیلی از اعضای این جلسه تشکر کرد.

خاتمی با اشاره به مصوبات جلسه امروز خبرگان اظهار کرد: نطق‌های قبل از دستور ساماندهی شد و از این پس به ترتیب الفبا خواهد بود و هر عزیزی که به نوبت الفبا نوبتش خواهد شد یک هفته قبل به او خبر داده می‌شود و او یا خودش را آماده می‌کند یا نمی‌خواهد صحبت کند که به نوبت بعد داده می‌شود. میزان و مقدار صحبت هم همان ۱۵ دقیقه است و این مساله ساماندهی شد‌.

وی با بیان اینکه بعد از این مساله وارد قانون انتخابات شدیم، تصریح کرد: در قانون انتخابات بر اساس سیاست‌های مقام معظم رهبری، مجلس خبرگان به تجمیع انتخابات رای داد و در این تجمیع گفته شد با یکی از انتخابات‌ها یعنی یا با مجلس یا با انتخابات ریاست جمهوری تجمیع شود و این انتخاب با خبرگان است. این تجمیع رای آورد و هر دو سال یکبار در کشور انتخابات می‌شود.

خاتمی تصریح کرد: موضوع دیگری که بحث شد این بود که اگر در حوزه انتخابیه یک نفر باید انتخاب می‌شد و یک نفر کاندیدا شد آیا اینجا انتخابات برگزار کنیم؟ صدق انتخابات می‌کند یا نمط کند؟ در جلسه بعد از ظهر امروز اکثریت قریب به اتفاق گفتند در حوزه انتخابیه که یک نفر نماینده انتخابیه می‌خواهد و یک نفر کاندید است، انتخابات صدق نخواهد کرد و در آن حوزه یا باید تلاش کرد کاندیداها حتی از جاهای دیگر بروند در آن حوزه رقابت کنند و یا انتخابات برگزار نخواهد شد تا رقابت یا به اصطلاح انتخابات صدق کند.

وی افزود: روز پرباری داشتیم و نکته‌ای را آیت‌الله جنتی در این پایان فرمودند که انصافا مباحث در فضایی بسیار صمیمی صورت گرفت و تصویب شد.

خاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستاوردهای این دوره چیست، گفت: همان برنامه‌های کلی که داشتیم در این اجلاس هم داشتیم ولی احساس می‌کنم با آمدن آیت‌الله رییسی به هیات رییسه، هیات رئیسه جوان‌تر شد. جوانی که می‌گویم جوان در حد خبرگان؛ چون جوان در شرایط مختلف فرق می‌کند. جوان فوتبالیست ۲۵ ساله است اما در مجلس خبرگانی که ۸۰ ساله و ۹۰ ساله هم داریم درنتیجه کسی که سنش بین ۵۰ و ۶۰ باشد این می‌شود جوان. به حمد الله با حضور آیت الله رییسی به عنوان نایب رئیس اول، هیات رئیسه جوان‌تر شد.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان اظهار داشت: این جلسه‌ای بود پربار که مصوبات‌مان جا نماند و در برخی اجلاس‌ها دو مهمان داشتیم و به خاطر این دو مهمان و به خصوص در اجلاس قبل که روسای سه قوه را دعوت کردیم و روسای دو قوه آمدند دیگر فرصتی برای بررسی طرح‌ها نشد اما در این اجلاس موفق شدیم طرح ساماندهی نطق‌ها را به سامان برسانیم و وارد قانون انتخابات در رابطه با خبرگان شویم و مصمم هستیم تا قبل از انتخابات میان دوره‌ای که اسفندماه آینده است این قانون انتخابات را به سامان برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز