خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره منابع طبیعی میناب‌ خبرداد:

هجوم کرت‌های دریایی به 40 هزار هکتار از اراضی میناب/ برداشت 30 تن گیاه آویشن در میناب

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۷۳۴

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب‌ گفت: هجوم کرت‌های دریایی مهاجم به سطح 40 هزار هکتار از اراضی بخش های مرکزی و بندزرک میناب به آفتی تبدیل شده که باید با آن مبارزه کرد.

‌به گزارش ایلنا، خسرو بهرامی نژاد در نشستی خبری از اجرای 10 پروژه بزرگ آبخیزداری با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در سطح شهرستان خبر داد و گفت: یک پروژه بزرگ دیگر نیز در حوزه آبخیزداری در بخش سندرک با اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان در دست اجرا و سه پروژه دیگر هم در دست مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب، در خصوص رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود 168 هکتار از اراضی ملی از دست متصرفین خلع ید شده است.
 
وی، افزود: از سطح 530 هزار هکتار از کل اراضی شهرستان حدود 218 هزار هکتار پروژه کاداستر(حدنگاری اراضی) روی آن انجام شده است.
 
بهرامی‌نژاد، گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 3 هزار 500 هکتار به مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن و حدود 3 هزار 450 هکتار جهت اجرای طرح‌های صنعتی و کشاورزی به متقاضیان تحویل شده است.
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب، اظهار کرد: 163 هزار و 500 هکتار حفاظت مشارکتی اراضی و جنگل ها با مردم محلی و بهره بردارن صورت گرفته است.
 
این مقام مسئول، بیان کرد: در خصوص کنترل گونه مهاجم سمر(کرت دریایی) نیز که به آفتی تبدیل شده و مقدار آب موجود در دشت هم توسط این گونه درختی از بین می‌رود باید مبارزه صورت گیرد که تاکنون حدود 500 هکتار از اراضی ملی میناب با حجم 4 هزار و 700 تن برداشت این گونه مهاجم صورت گرفته است.
 
بهرامی نژاد با بیان اینکه دیگر هیچگونه مجوز جدیدی مبنی بر برداشت شن و ماسه در رودخانه میناب صادر نمی‌شود، یادآور شد: 12 معدن شن و ماسه در میناب مشغول به فعالیت هستند که باید کم کم معادن سطح رودخانه با توجه به معضلات زیست محیطی که بوجود می آورند جمع آوری شوند.
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب، گفت: پارک جنگلی میناب با وسعت 24 هکتار از گونه‌های آبدوست نظیر کنوکارپوس و اکالیپتوس شکل گرفته بود که همین امر با توجه به خشکسالی های اخیر منجر به خشک شدن چاه آب موجود در پارک شده بود.
 
وی، ادامه داد: پس از بررسی‌های کارشناسان تصمیم بر این گرفته شد تا این گونه ها را با درختان محلی و کم آب نظیر کنار جایگزین نمائیم که در صورت تامین اعتبار هزینه تجهیز چاه آب موجود، حدود یک چهارم محدوده پارک در فاز اول را از گونه های محلی ذخیره سازی کنیم.
 
بهرامی نژاد، اظهار کرد: 102 سازه آبخیزداری در میناب وجود دارد که این تعداد حدود 34 میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری را دارند.
 
وی‌ خاطرنشان کرد: حدود 60 هزار هکتار رویشگاه آویشن در سطح شهرستان میناب وجود دارد که پیش بینی می‌شود با توجه به ‌بارندگی‌های اخیر بیش از 30 تن از این گیاه دارویی برداشت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز