خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

سال آینده با مدیریت منابع می توانیم به اهداف طرح تحول نظام سلامت برسیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۳۰۳

وزیر بهداشت گفت: اولین تقاضای بنده از مردم در ایام تعطیلات نوروز، رعایت مسائل ایمنی در سفر و پرهیز از موارد و رفتارهای خطرزا است.

به گزارش ایلنا به نقل از  وبدا، سعید نمکی در برنامه تلویزیونی «نگاه یک»  با بیان این مطلب افزود: آموزش ها و تدارک لازم برای بهداشت مواد غذایی و نظارت همکاران ما در حوزه بهداشت محیط انجام شده و این نیروها آماده نظارت بر رستوران ها، اماکن بین راهی، اقامتگاه ها و هتل ها هستند.

وی تاکید کرد: تیم های اورژانس برای مراقبت از حوادث احتمالی جاده ای در ایام نوروز در آمادگی کامل هستند.

وزیر بهداشت توصیه کرد: اگر مردم در طول ایام نوروز با تخلفات بهداشتی روبرو شدند می توانند با سامانه های وزارت بهداشت از جمله سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

وی تصریح کرد: همکاران ما در بهداشت محیط، به طور مرتب بر اماکن، رستوران ها و اقامتگاه ها نظارت می کنند و احتمال وقوع موارد غیر معمول در این ایام، کم است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حوزه های مختلف در سال های بعد از انقلاب دستاوردهای زیادی داشته ایم، اما در حوزه سلامت اعم از بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفیس ترین دستاوردها را به دست آورده ایم.

وی اشاره کرد: در سال ۵۷ از هر ۱۰۰۰ تولد زنده، ۱۲۰ نوزاد به یک سالگی و ۱۴۷ کودک به پنج سالگی نمی رسیدند و از هر ۱۰۰ هزار مادر باردار، ۲۴۵ نفر به دلیل عوارض بارداری و حاملگی جان خود را از دست می دادند، در حالی که امروز این تعداد مرگ و میر حداقل یک دهم کاهش یافته است .

 نمکی تصریح کرد: پوشش واکسیناسیون در سال های اول انقلاب حدود ۳۰ درصد بود، اما امروز این میزان به ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی به ورود حدود ۶۰۰ دانشجو در رشته پزشکی در سال ۵۷ به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، سالانه قریب ۶۰۰۰ نفر مشغول به تحصیل می شوند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در سال های اول انقلاب حدود ۲۵ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل و آن هم توسط شرکت های چند ملتی تولید می شدند، اما امروز بیش از ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز، در داخل تولید می شوند.

وی تصریح کرد: دستاوردهای امروز حوزه سلامت را مدیون وزرا، معاونین، مدیران، اعضای هیات علمی و کارکنان بهداشتی و درمانی گذشته و کنونی هستیم.

 وزیر بهداشت تاکید کرد: علیرغم پیشرفت های چشمگیر در حوزه سلامت، اما هنوز هم مشکلات و کاستی هایی در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم که حل آن نیازمند رویکردهای جدید است.

وی با بیان اینکه در آموزش پزشکی دستاوردهای ارزشمندی داشته ایم، اظهار داشت: در سال ۵۷ حدود ۱۴۷۰۰ پزشک در کشور فعالیت داشتند که بسیاری از آنها خارجی بودند، اما امروز بیش از ۱۴۰ هزار نفر در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده اند.

نمکی به یکی از مشکلات در حوزه آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: در تربیت نیروهای انسانی توسعه نامتوازن دیده می شود، چون دانشکده های زیادی ایجاد کرده و تحصیلات تکمیلی را بی رویه توسعه داده ایم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در حوزه آموزش باید بدانیم که چه کسی را با چه هزینه ای، در چه زمانی، توسط چه کسی و برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت، تربیت می کنیم.

وی به تعداد زیاد نیروی انسانی فارغ التحصیل شده در مقاطع تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: بخش عمده ای از این نیروها بیکار هستند که این به معنی به هدر دادن منابع ملی است و باید در این زمینه بازنگری کنیم.

نمکی در مورد نحوه آموزش تصریح کرد: نحوه آموزش نیازمند جامعه محور تربیت کردن نیروهای انسانی و آشنایی بیشتر دانشجویان و دانش آموختگان با مولفه های اجتماعی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال پیش به همراه چندین نفر از همکاران، طرح جامعه محور کردن تربیت دانشجویان رشته های پزشکی را مطرح کردند، گفت: باید دانشجویان را به جای بیمارستان محور تربیت کردن، جامعه محور تربیت کنیم .

نمکی تاکید کرد: باید دانشجویان را با مولفه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اقلیمی موثر بر سلامت بیشتر آشنا کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه دندانپزشکی به سلامت دهان و دندان به عنوان یکی از شاخص های مهم حوزه سلامت توجه چندانی نکرده ام و دوست داریم که دندانپزشکان درگیر سلامت دهان و دندان شوند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برای بازنگری در آموزش پزشکی نباید هزینه کنیم بلکه باید روش ها را تغییر دهیم، اما اگر هزینه هم کنیم، نوعی سرمایه گذاری است.

وی با تاکید بر اینکه باید نیروهای انسانی را به سرمایه های انسانی تبدیل کنیم، گفت: دانشجویان باید با شیوه ها تعامل با جامعه و پرداختن به مولفه های اجتماعی موثر با سلامت، بیشتر آشنا شوند و این کار دشواری نیست و با دستورالعمل و بخشنامه می توان آن را حل کرد.

نمکی تصریح کرد: با پیگیری معاونت آموزشی وزارت بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی باید به این جمع بندی برسیم که به کدام رشته های تحصیلات تکمیلی نیاز داریم و کدام نیروها را باید برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت تربیت کنیم.

وی اظهار کرد: باید برای ماندگاری پزشک، پرستار و نیروهای بهداشتی و درمانی با تعریف جاذبه هایی مانند دستمزد، موارد رفاهی و شیوه خصوصی سازی، کار کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: به دنبال طراحی مدل هایی هستیم که انگیزه را برای ماندگاری پزشکان و تشویق سرمایه گذاران و بخش خصوصی برای حضور در مناطق کشور تقویت کنیم.

نمکی با بیان اینکه در توزیع و ماندگاری پزشکان در مناطق مختلف باید هزینه فایده آن را در نظر بگیریم ، گفت: به عنوان نمونه اگر برای پزشکان جوان انگیزه ایجاد کنیم که در مناطق محروم بمانند و یا در حوزه خدمات درمانی، سرمایه گذاری کنند و به آنها تا ۳ سال نیروی طرحی رایگان بدهیم و خرید تضمینی تخت و تفاوت در پرداخت ضریب کا داشته باشیم می توانیم، صرفه جویی زیادی کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: برای هر تخت بیمارستانی در بخش دولتی باید به طور متوسط ۲.۷ نفر نیروی انسانی به کار گرفته و ۳۰ سال حقوق و در پایان خدمت، پاداش پایان خدمت به او بدهیم و هزینه این موارد حداقل ۱۰ برابر ایجاد مشوق هایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق مختلف کشور است که این برای دولت نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» درخصوص سند گام دوم انقلاب تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب، قوی ترین، محکم ترین، منطقی ترین و اجرایی ترین سند بعد از انقلاب اسلامی است.

وی اشاره کرد: به عنوان فردی که بعد از انقلاب در مسندهای مختلف کار کرده و اسناد مختلف را مرور کرده ام می گویم که این سند یکی از موثرترین اسناد برای پیشرفت کشور است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از معاونین وزارت بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی خواسته ام که در حوزه آموزش پزشکی و بهداشت و درمان و همچنین عدالت اجتماعی که عدالت در سلامت یکی از مهمترین جنبه های آن است و اقتصاد مقاومتی به خصوص دارو، بر روی این سند ارزشمند کار کنند و با پرهیز از شتاب زدگی و در طول دو سه ماه آینده، راهکارهایی اجرایی این بیانیه را آماده کنند.

وی با اشاره به اینکه وزیر سابق و معاونین وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول نظام سلامت زحمات زیادی کشیدند، اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت یکی از طرح های موفق دولت بود که چند کار اساسی انجام داد. یکی اینکه پرداختی مردم در هزینه های کمرشکن سلامت را کاهش داد، به توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی در مناطق مختلف کشور کمک کرد، باعث ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و همچنین حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت را با قوت و همت بیشتری پیش می بریم، اما بسته هایی که ذکر شد را تقویت می کنیم، تاکید کرد: یکی از نقاط ضعف طرح تحول سلامت این است که باید جنبه های اقتصادی آن ا تقویت کنیم و به مولفه هایی مانند پزشکی خانواده، نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و راهنماهای بالینی که تکالیف قانونی بودند، بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا با منابع عمومی دولت نمی توانید هر زمان که خواستید به سطوح مختلف نظام سلامت مراجعه کنید و خدمات پرهزینه مانند ام آر آی و سی تی اسکن را دریافت کنید، تصریح کرد: باید زیرساخت های نظام سلامت که تکالیف برنامه های پنجم و ششم توسعه بود برای اجرای بهتر طرح تحول نظام سلامت فراهم می شد تا هزینه های غیرمنطقی تحمیل نشود.

 نمکی تاکید کرد: باید طرح تحول نظام سلامت را از نظر اقتصادی منطقی تر کرده و بسته های اجرایی خوب آن را تقویت کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برای اصلاح همزمان نظام ارجاع و بسته های طرح تحول نظام سلامت هیچ تناقضی وجود ندارد و می توان اصلاحات آن را همزمان انجام داد.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش هزینه ها و مدیریت منابع راهکارهای زیادی وجود دارد، گفت: یکی از آنها استفاده از سیستم پزشکی خانواده است و به همین خاطر تیمی را در وزارت بهداشت مامور کرده ایم تا طرح تحول نظام سلامت را بازنگری کنند.

 نمکی تصریح کرد: هیچ کشور توسعه یافته ای در دنیا وجود ندارد که از مسیر پزشکی خانواده و نظام ارجاع نگذشته باشد و به منطقی کردن هزینه ها رسیده باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه قبل از اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع، تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، ضرورت و اصل است، گفت: در حال حاضر در ۵ استان کشور به شدت بر روی تکمیل پرونده الکترونیک سلامت متمرکز شده ایم و تا بهار سال آینده این زیرساخت در این ۵ استان تکمیل می شود و از سایر دانشگاه ها و استان ها نیز خواسته ایم که از این ۵ استان بازدید کنند و به مرور پرونده الکترونیک سلامت را اجرا کنند.

نمکی با اشاره به اینکه اگر پرونده الکترونیک سلامت را تکمیل کنیم، از عملکردهای غیرضروری پرهیز خواهد شد، گفت: تمام حیثیت حرفه ای خودم را گروه گذاشته ام که پرونده الکترونیک سلامت را در کشور تکمیل کنم چون این زیرساخت یکی از ضروریات نظام سلامت برای دسترسی به عدالت در سلامت است.

وی خاطرنشان کرد: وزیر ارتباطات همکاری بسیار خوب و نزدیکی با ما برای پوشش نقاط کور از نظر دسترسی به اینترنت دارد.

وزیر بهداشت در  در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:رییس جمهور و سازمان برنامه و بودجه مصمم هستند که از وزارت بهداشت در تامین منابع مورد نیاز برای استمرار طرح تحول نظام سلامت حمایت کنند.

نمکی خاطرنشان کرد: سال آینده با مدیریت منابع می توانیم به اهداف طرح تحول نظام سلامت برسیم و اجازه ندهیم که این طرح به بن بست برسد و بنده در این مورد امیدواری زیادی دارم.

وی تاکید کرد: در ادامه طرح تحول نظام سلامت به ویژه در کاهش پرداختی از جیب مردم با توجه به تحریم ها و فشارهای اقتصادی، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری نیروهای خدمت رسان پزشکی در مناطق محروم مشکلی نخواهیم داشت.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در سال های گذشته ضوابطی تدوین شده که عدالت بین رشته ای در برخی موارد ممکن است رعایت نشده باشد.

 نمکی با اشاره به اینکه کتاب ارزش نسبی خدمات در سال ۹۳ مورد بازنگری قرار گرفت که اعتراض برخی از همکاران ما را در پی داشت، افزود: با کمک سازمان نظام پزشکی و انجمن های پزشکی یکبار دیگر کتاب ارزش نسبی خدمات را بازنگری کارشناسانه می کنیم که عدالت بین رشته ای رعایت شود چون ریشه اعتراض در بی عدالتی است.

وزیر بهداشت در ادامه افزود: با بازنگری کتاب ارزش نسبی خدمت با کمک سازمان نظام پزشکی و نمایندگان جامعه پزشکی سعی داریم که احساس عدم عدالت بین همکاران مان را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: در دوره ۳ ماهه می توان این کتاب را بازنگری کرد، البته در دوره های قبل نیز مقدمات این کار فراهم شده بود، اما به دلیل نقصان هایی، اجرایی نشد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پرستاران یکی از اقشار زحمت کش جامعه هستند، افزود: نظام مالی کنونی در حوزه سلامت فی فور سرویس است که باید به سیستم DRG تغییر پیدا کند و تفاوت این روش با فی فور سرویس در این است که گروه پزشکی و خدمت محوری نقش اصلی را دارد و پزشک محور پرداخت نخواهد شد.

 نمکی همچنین گفت: در سیستم DRG برای هر عمل جراحی یکبار پول می دهیم و اگر همکاری دچار خطای پزشکی شد باید از جیب خودش هزینه های بیمار و اعمال بعدی را پرداخت کند.

وزیر بهداشت با اشاره به این که متاسفانه در حال حاضر، کارانه پزشکان تا یک سال معوق مانده که البته تا قبل از پایان سال جاری بخش عمده ای از از آن پرداخت می شود، افزود: معوقات پرستاران به دلیل مطالبات بیمارستان ها از بیمه ها است و وزیر رفاه نیز قول داده که فردا و پس فردا بخش عمده ای از مطالبات ما را پرداخت کند تا در بیمارستان ها توزیع شود.

نمکی در ادامه گفت: در اکثر کشورها یک بسته خدمت پایه بیمه وجود دارد، اما در ایران برای بیمه ها این بسته خدمت پایه را تعریف نکرده ایم و تیمی بسیج شده اند که این بسته را تعریف کنند که در این صورت، متناسب با منابع بیمه ها، بسته پایه طراحی می شود.

 نمکی در ادامه با بیان اینکه در سازمان بیمه سلامت ۵.۵ میلیون نفر که بضاعت مالی داشتند، بیمه رایگان شدند، اما خوشبختانه به مرور افرادی که دو دفترچه داشتند و یا تا قبل از رایگان شدن بیمه، خویش فرما بودند حذف شدند، اظهار داشت: در دنیا مرسوم است که بیمه از افراد پولدار، حق بیمه می گیرد و برای افراد کم توان هزینه می کند و فرد به اندازه بضاعت خود حق بیمه می پردازد و به اندازه نیاز، خدمت می گیرد .

وزیر بهداشت افزود: در دهه های گذشته زمانی در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه از نظر شاخص های بهداشتی در رتبه اول قرار گرفتیم و با ۵ دلار فرزندان مان را علیه ۶ بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه کردیم.

 نمکی با بیان این که امروز بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون، حوادث جاده ای و سرطان ها به شدت هزینه های سنگینی را به کشور تحمیل می کند، افزود: هزینه های یک دوره شیمی درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان معادل هزینه واکسیناسیون یک شهرک مسکونی و یا هزینه یک شب اقامت در بخش های مراقبت های ویژه در ارزان ترین کشورهای دنیا معادل ۱۰۰۰ دلار است.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به این که وزارت بهداشت در کنترل بیماری های واگیردار، نقش اساسی و محوری است اما امروز در کنترل بیماری های غیر واگیر، وزارت بهداشت نقش حداقلی و کمی دارد، گفت: برای کنترل بیماری های غیر واگیر نیازمند تقویت مشارکت بین بخشی، تغییر سبک زندگی و توسعه آموزش های همگانی هستیم.

 نمکی با بیان این که حداقل ۴۰ درصد از بیماران فشار خونی از بیماری خودآگاهی ندارند و از اول سال آینده بسیج همگانی برای آگاهی بخشی به مردم در زمینه فشار خون داریم تا مردم نیازی به خدمات درمانی پیشرفته نداشته باشند، گفت: در کنار تمرکز و توجه ویژه به کنترل و پیشگیری از بمیاری های غیر واگیر به عنوان تهدیدی برای نظام سلامت به دنبال توسعه درمان سرپایی هستیم تا بیماری های در مراحل اولیه تشخیص و شناسایی شوند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امروز در کشور جمعیت سالمند به شدت رو به افزایش است و یکی از مشکلات جدی ما وجود سالمندان افسرده و سالمندانی است که جوانی نکرده پیر شده اند و احساس سرباری می کنند، گفت: سالمندان افسرده معمولا پر هزینه هستند و نقش رسانه ها و به ویژه صدا و سیما در ایجاد نشاط اجتماعی بسیار مهم است.

 نمکی با بیان این که بهداشت روان یکی دیگر از مشکلات کشور است که باید بیشتر به آن بپردازیم، افزود: مردمان افسرده مستعد بسیاری از پدیده ها از جمله خودکشی، بیماری های قلبی و عروقی زودرس و سرطان ها هستند و نشاط آفرینی و غم زدایی یکی از مهمترین وظایف مسئولان و صدا و سیما است و شادمان زیستن مردم، عوارض اجتماعی و مشکلات نظام سلامت را کاهش می دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به این که اگر منابع حوزه سلامت را به خوبی و درستی مدیریت کنیم و به سراغ سایر بخش ها از جمله آموزش و پرورش که در تغییر سبک زندگی نقش آفرین هستند، برویم می توانیم به پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر امیدوار باشیم، گفت: باید به دانش آموزان بیاموزیم که چگونه منظم ورزش کنند و تغذیه مناسب داشته باشند.

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه  ۹۷ درصد از داروهای مورد مصرف کشور در داخل تولید می شود، اما این به معنی عدم وابستگی به واردات برای تامین مواد اولیه نیست، افزود: برای ۹۷ درصد از داروهای تولید داخل ۵۵۰ میلیون دلار و برای ۳ درصد داروی وارداتی ۱.۳ میلیارد دلار هزینه می کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در روزهای اولی که برای سرپرستی وزارت بهداشت انتخاب شدم در سازمان غذا و دارو تغییراتی ایجاد کردم و در ابلاغ رییس این سازمان نیز تاکید کرده ام که هر دارویی که در داخل کشور تولید می شود اجازه واردات نخواهد داشت، افزود: بنده در طول عمرم به جز یک قرص خارجی که برای مادرم تهیه می کنم و نمونه داخلی آن موجود نیست هیچ قرص خارجی تهیه نکرده ام چون اعتقاد دارم که صنعت داروسازی ایران یکی از پیشرفته ترین صنایع منطقه است.

 نمکی در ادامه با اشاره به اینکه اشکال کار در حوزه دارو، فساد غیر متعارفی است که در برخی از بخش های این حوزه شکل گرفته است چون داروهای وارداتی حاشیه سود بیشتری دارد و هزینه های بازاریابی و تحقیق و توسعه آن توسط شرکت خارجی تولیدکننده، دریافت می شود، افزود: وقتی واردات بی رویه در هر حوزه ای وجود داشته باشد، تولید داخلی لگد مال می شود و بنده اجازه لگدمال شدن تولید داخل در مقابل واردات داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند را نخواهم داد.

وی با تاکید بر اینکه جان و سلامت مردم برای ما مهم است و امکان ندارد که به خاطر صرفه جویی، اجازه وارد شدن آسیب به سلامت مردم را بدهیم، گفت: اگر داروی تولید داخل مشکلی داشته باشد با قاطعیت با تولیدکننده برخورد و آن را جریمه می کنیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تحریم های ظالمانه بر همه بازارها از جمله بازار دارو فشار وارد می کند، اما با لطف خدا و تمهیداتی که اندیشیده شده، برای سال آینده نمی گذاریم مردم حتی یک روز از کمبود دارو و تجهیزات پزشکی اضطراب داشته باشند.

 نمکی  با بیان اینکه بنده هر روز بعد از نماز صبح، لیست کمبودهای دارویی ۲۴ ساعت گذشته را بررسی می کنم، اما امروز لیست کمبودهای دارویی در کشور از روز مشابه سال قبل به مراتب کمتر است، افزود: به مردم قول می دهم که نخواهم گذاشت در سال آینده احساس کمبود در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کنند.

وی با بیان اینکه ممکن است یک پزشک برای مصرف یک داروی خارجی خاص اصرار داشته باشند که اسم آن کمبود دارو نیست، اما مردم هر زمان که دچار کمبود دارو شدند با سازمان غذا و دارو و سامانه های ایجاد شده تماس بگیرند تا همکاران ما ضمن پاسخ به آنها، کمبودها را برطرف کنند، افزود: اکثر همکاران پزشک ما، مصالح ملی را در نظر می گیرند و با ما و مردم همراهی می کنند و در نسخه نویسی موارد لازم را رعایت می کنند.

 نمکی با بیان این که سال آینده جهش قیمت غیر متعارف دارو نخواهیم داشت، گفت: برخی دوستان پیشنهاد داشتند که برای دارو بجای ارز ۴۲۰۰ تومانی از ارز نیمایی استفاده شود اما دوستان متقاعد شدند که این مسیر در حوزه دارو صحیح نیست و دارو و تجهیزات پزشکی در سال آینده نیز با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه می شود که مورد موافقت نمایندگان مجلس و دولت قرار گرفت.

وی همچنین گفت: افزایش قیمت دارو در سال آینده، افزایش سنواتی است و هیچ جهش قیمتی در داروهای تولیدی داخل و وارداتی نخواهیم داشت.

وزیر بهداشت با بیان این که کسانی که در آشفته بازار بیشترین منفعت را از جیب مردم می برند، خائن هستند که با آنها در می افتم و تاوان آن را هم خواهم داد، گفت: در اعمال شفافیت و دور کردن دست افرادی که از جیب مردم سودهای هنگفت و نامتعارفی می برند، جدی هستم اما باید ساختار را اصلاح کنیم و پروسه ها را کوتاه کنیم.

 نمکی در ادامه با بیان اینکه به رییس سازمان غذا و دارو گفته ام که پرونده های تولید داخلی دارو را معطل نکنید و پروسه ها را کوتاه کنید تا داروی مورد نیاز در داخل تولید شود، افزود: موارد فساد در حوزه دارو را شناسایی کرده ایم و با دوستان امنیتی در این حوزه کار می کنیم، اما با امنیتی کردن فضا موافق نیستم چون اگر درون ساختار وزارت بهداشت را اصلاح کرده و همکاران ما راهکارها را تسهیل کرده و ورود بخش تولید را هموار کنند، نگرانی از بابت فساد در حوزه دارو کاهش می یابد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جامعه پزشکی یکی از گروه های مرجع جامعه است و در دوران دفاع مقدس، جان نثاری های زیادی کردند و در خط مقدم جبهه همکاری داشتیم که ۲۰۰۰ آئورت ترکش خورده را عمل جراحی کرده بود، افزود: در حال حاضر، افرادی در جامعه پزشکی حضور دارند که از مردم پولی بابت ویزیت نمی گیرند و یا حتی برخی دیگر کرایه رفت و آمد و هزینه های داروی بیماران را نیز پرداخت می کنند.

 نمکی با اشاره به این که متاسفانه هجمه غیرمنصفانه ای به دلیل خطای برخی از محدود همکاران ما به کل جامعه پزشکی می شود و تخریب این سرمایه اجتماعی، عاقلانه و خردمندانه نیست، افزود: همانگونه که در اقشار و حرف مختلف، تخلف و فرارمالیاتی وجود دارد در حرفه پزشکی نیز وجود دارد و آن را انکار نمی کنم اما باید راهکارهای منطقی انتخاب کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این که در نامه تبریکی که به دکترظفرقندی رییس کل جدید سازمان نظام پزشکی نوشتم، تاکید کردم که بیایید لکه های کوچک آلودگی به دامان پاک پزشکی را پاک کنیم، افزود: رقم فرارمالیاتی در حرفه پزشکی، دقیق و قابل وثوق نیست، البته به عنوان وزیر بهداشت باید بگویم که اگر در شرایط تحریم، خزانه از مالیات بهره مند شود، نظام سلامت هم منتفع می شود، اما راهکارهایی را با همکاری سازمان نظام پزشکی برای نظارت بر کیفیت خدمات جامعه پزشکی طراحی کرده ایم که کارآمد است.    

وی همچنین گفت: لباس پزشکی همانند لباس احرام است و نباید در این لباس، خطا و به بیماران اجحاف کرد، بنابراین وظیفه ما است که افراد متخلف در این حرفه را تنبیه و طرد کنیم و از حقوق مردم در برابر متخلفان دفاع کنیم اما راهکارهایی را باید طراحی کنیم که کسی از بیرون از حرفه پزشکی به همکاران ما هجمه ای وارد نکند و در برابر هجمه ها از همکاران مان باید دفاع کنیم .

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اعتقاد بسیار زیادی به رسانه ها دارم، افزود: توسعه یافتگی یک کشور به دلیل وجود رسانه های پویا و مطالبه گر است و  صدا و سیما باید در ارزیابی شیوه ها به ما کمک و ما را راهنمایی و ارشاد کند.

 نمکی در ادامه با اشاره بر این که همکاران ما در گذشته بر مبنای حسن نیت برای تسهیل برخی امور اقدام به ایجاد شرکت هایی در وزارت بهداشت کردند، اما بنده اعتقاد دارم که بدنه دولت باید کوچک شود، افزود: هیچ اعتقادی به بنگاه داری دولت نداشته و ندارم و معتقدم نباید عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرد و با آن رقابت کرد.

وی با تاکید بر اینکه مطلقا موافق بنگاه داری دولت نیستم، گفت: شرکت های زیرمجموعه وزارت بهداشت هنوز رشد نکرده و از رانتی استفاده نکرده اند. بنابراین در مراحل اولیه هستند و جمع کردن آنها سخت نیست.

 نمکی در ادامه افزود: دکتر شیبانی یکی از انسان های پاک و نازنین است که با نیت خیر اقدام به ایجاد هیات امنای ارزی در وزارت کرد که این مجموعه باید به تسریع امور کمک کند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه توزیع تخت های بیمارستانی در کشور مناسب نیست چون در برخی مناطق با تراکم و در برخی مناطق با کمبود تخت های بیمارستانی روبرو هستیم، گفت: هدف ما در بخش دولتی ۱.۶ تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت است و بالاتر از آن را بخش خصوصی و نیمه دولتی می توانند به توسعه تخت های بیمارستانی کمک کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه منطقی نیست که یک دستگاه اجرایی یا نهاد خاص فقط برای کارمندان خودش بیمارستان تاسیس کند و در آینده حتما ضرر می کند و برای هیچ سازمان و دستگاه اجرایی اقتصادی نیست که فقط برای پرسنل خودش بیمارستان ایجاد کند، افزود: اعتقاد دارم که دیرینه گرانقدری از دانش پزشکی در کشور داریم که باید از آن استفاده کنیم .

وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه باید از طب جایگزین با روش های منطقی و علمی استفاده کنیم، اما زمانی که سراغ خرافه می رویم با هیچ منطق و علمی سازگار نیست و  نباید طب سنتی را معادل خرافه گرایی قرار دهیم، افزود: قطعا از طب سنتی و گیاهی در راستای استفاده مطلوب با پذیرش و اجماع علمی و آکادمیک حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز