خبرگزاری کار ایران

متخصص رادیولوژی در مازندران:

مراجعان به رادیولوژی خطر ناشی از پرتوها را جدی بگیرند

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۹۵۲

عبدالرسول اعلایی در مازندران گفت: مراجعان به رادیولوژی و سی.‌تی.اسکن،خطر ناشی از پرتوها را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرسول اعلایی بعدازظهر امروز در نشست شورای اطلاع رسانی اداره کل بیمه سلامت مازندران به عوارض احتمالی ناشی از اشعه های تصویر برداری اظهار کرد: آگاهی از خطرات احتمالی اشعه های تصویربرداری از بسیاری از تبعات جلوگیری می کند.

وی افزود: 35 درصد علت سرطان های اطفال در آمریکا ناشی از تابش اشعه ایکس است البته این عوارض در کشور ما به دلیل عدم آگاهی مردم از این موضوع بیشتر است.

پزشک متخصص رادیولوژی خود تشخیصی را یکی از چالش های مهم در جامعه دانست و گفت: با این توضیح که فرد بیمار با تصور خود بیماریش را تشخیص داده و به جای نامرتبط با بیماری خود رجوع می کند.

وی با بیان اینکه دانش و آگاهی مردم در حوزه بهداشت بسیار ضعیف است ،افزود:  اشعه مغناطیس از هرجا عبور کنند سبب آسیب پذیری می شود بنابراین عوارض و پیامدهای آن باید در جامعه اطلاع رسانی و فرهنگسازی شود.

این متخصص رادیولوژی به آمار بالای ام ار آی در جامعه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون عوارضی دراین زمینه گزارش نشده است.

اعلایی خاطرنشان کرد: ام ار آی دارای امواج فوق مگاوات صوت است و تاکنون گزارشی از آسیب آن اعلام نشده است اما از هزینه بالایی برخورار است.

وی ادامه داد: بسیاری از سرطان های خونی از اشعه ایکس ایجاد می شود و در بیشتر مواقع می توان با انجام سونوگرافی از عوارض عکسبرداری جلوگیری کرد.

اعلایی افزود: هر چه میزان تابش بیشتر باشد به همان ترتیب عوارض ناشی از آن نیز افزونتر می شود.

وی با بیان اینکه تا حد امکان باید از پرتوگیری برای خانم‌های باردار جلوگیری کرد،گفت: مراجعان به رادیولوژی و سی.‌تی.اسکن،خطر ناشی از پرتوها را جدی بگیرند.

اعلایی افزود: گاهی اوقات بیماران با اصرار، از پزشک معالج تقاضای تجویز رادیوگرافی غیرضروری می‌کنند، در صورتی که این کار درست نیست و ناشی از عدم اطلاع از عوارض و خطرهای احتمالی تصویربرداری با اشعه ایکس است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز