خبرگزاری کار ایران

عارف:

اگر مردم ناامید شوند از همه عبور خواهند کرد

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۴۰۴

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متأسفانه کسانی که باید به جامعه آرامش بدهند و برای عبور از وضعیت فعلی تلاش کنند، سیاه‌‌‌‌نمایی می‌کنند و به دنبال ناامید کردن مردم هستند. اگر مردم ناامید شوند از همه عبور خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در جمع کانون یزدی‌تباران ضمن تحلیل اوضاع کشور و یادآوری سال‌های میانی دهه هفتاد، گفت: شرایطی که دولت اصلاحات روی کار آمد چه از نظر اقتصادی با بشکه نفت هفت دلار و ذخایر کالاهای اساسی کشور که عمدتاً وضعیت نامطلوبی داشتند، خیلی زود دولت و شخص رئیس جمهور به این نتیجه رسیدند که مهمترین مسئله کشور ساماندهی اقتصادی است به همین دلیل جلسات متعددی در ارتباط با ساماندهی اقتصاد کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: در دولت اصلاحات خیلی زود و به طور طبیعی به چرخه اصلاح ساختار رسیدیم که ساختار بوروکراتیک و قیم مابانه دولتی باید جای خودش را به حضور و مشارکت مردم و نخبگان بدهد. یعنی تمرکز زدایی و واگذاری امور به مردم که نتیجه آن برنامه سوم توسعه شد.

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه در دولت اصلاحات سعی کردیم با اصلاحات ساختاری بتوانیم از همه پتانسیل‌های مردمی استفاده کنیم، به بیان خاطره‌ای از شهید صدوقی پرداخت و اظهار داشت: شهید صدوقی در سال ۶۰، ۶۱ اصرار داشتند در یزد دانشگاه تأسیس شود در شرایطی که ما هم از نظر استاد به شدت در مضیقه بودیم و هم مشکل منابع وجود داشت. حدود یک ماه بعد ایشان یک لیست بلند بالا از استادان یزدی که تعهد داده بودند اگر در یزد دانشگاه تأسیس بشود منتقل می‌شوند را ارائه کردند. مطرح شد تأسیس دانشگاه چقدر هزینه دارد، فرمودند هر چقدر دولت بپردازد، من هم دو برابر آن را خواهم پرداخت. این نگاهی است که برجستگان یزد در ارتباط با توسعه استان داشتند که نتیجه آن را امروز در توسعه آموزش عالی یزد می‌بینیم.

عارف افزود: خیلی از استان‌ها اعلام می‌کنند که شاخص‌های استان یزد وضعیت برجسته‌‌‌ای دارد. چیزی که کمتر مطرح می‌شود این است که وضعیت شاخص‌های استان یزد آیا نتیجه سرمایه‌‌‌‌گذاری دولت است یا نتیجه حضور مردم خیر و با انگیزه‌ی یزدی است؟

وی یا یادآوری جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و شرایط اقتصادی آن زمان تصریح کرد: در آن شرایط دشوار اقتصادی مدیریت اقتصادی زمان جنگ موفق عمل کرد. مردم به‌‌خوبی جنگ را اداره کردند. عموماً همان‌های که در خط مقدم بودند خانواده‌هایشان هم حمایت‌های پشت جبهه انجام می‌دادند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با مقایسه وضعیت شاخص‌های حوزه‌های مختلف در اوایل انقلاب و سال‌های پایانی دهه ۶۰ به خصوص در حوزه دفاعی و علم و فناوری، خاطرنشان کرد: اولین حمله شیمیایی که به کشور صورت گرفت، ما سعی کردیم دانشمندانی که در این زمینه تخصص دارند را جذب کنیم. در وزارت علوم تعداد نفراتی که توانستیم جمع کنیم زیر ۱۰ نفر شد در ادامه با تلاش و فعالیت‌های علمی و با محوریت تشکل‌های علمی که صورت گرفت یک مصونیت در ارتباط با حملات شیمیایی پیدا کردیم.

عارف با بیان اینکه در مقطعی در تجهیزات دفاعی به شدت وابسته بودیم، ابراز داشت: الان در حوزه تجهیزات دفاعی به مرحله‌ای رسیدیم که در منطقه قابل مقایسه با دیگر کشورهای نیستیم چراکه به دانشمندان خودمان به‌خصوص نخبگان جوان اعتماد کردیم. رمز موفقیت در چالش‌های پیش‌‌روی کشور میدان دادن به جوانان با انگیزه، متعهد و نخبه است.

وی اضافه کرد: امروز وضعیتی مشابه وضعیت دوران دفاع مقدس را داریم. اگر زمانی با یک جنگ نظامی روبه‌رو بودیم اکنون یک جنگ جدی اقتصادی را مواجه هستیم. اگر بنا بود در دهه شصت در ارتباط با جنگ نظامی دست‌ها را بالا ببریم و تسلیم شویم امروز معلوم نبود در چه وضعیتی به سر می‌بردیم. مطمئناً اگر تسلیم می‌شدیم امروز در منطقه یک کشور وابسته بودیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هیچ رویداد مهمی در منطقه و به‌خصوص بعد از هشت سال دفاع مقدس اتفاق نیفتاد مگر اینکه در آن نقش تأثیرگذار و اول را داشتیم. علت اینکه ما توانستیم جایگاه تأثیرگذار و بعضاً حرف اول را در مقایسه با کشورهای مدعی که خودشان را صاحب منطقه می‌دانستند، داشته باشیم به خاطر پشتوانه‌ی قوی بود که در دفاع مقدس پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه امروز با یک جنگ اقتصادی مواجه هستیم، نسبت به وضعیت معیشتی مردم اظهار نگرانی و بیان کرد: من برای شرایط فعلی کشور شرایط خاکستری را مطرح می‌کنم. یک راه این است برای اینکه وضعیت خاکستری کمی روشن شود به سمت تسلیم شدن برویم، چون دشمن فقط به فکر تسلیم شدن ما است. مطمئناً اگر کوچک‌ترین روزنه تسلیم شدن را از ما ببینند قافیه را خواهیم باخت.

رئیس فراکسیون امید افزود: اینکه ما بتوانیم الگویی برای یک زندگی شرافتمندانه و در یک فضای امن و آرام را برای مردم ایجاد کنیم صرفاً از طریق وحدت و یکپارچگی مردم و مسئولان است و مطمئناً با همبستگی ملی از این گردنه سخت عبور خواهیم کرد.

عارف با اشاره به رفتار دولتمردان آمریکا در برابر ایران یادآور شد: امروز دولت آمریکا گاهی با شرکت‌های دست چندم تماس می‌گیرد که اگر رابطه‌ای با ایران داشته باشید ما با شما برخورد می‌کنیم. یک رفتار سبک که در شأن یک دولت دست دهم هم نیست. حال مدعی ابرقدرتی هم هستند.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرهایی که به دنبال ناامید کردن مردم هستند، عنوان کرد: متأسفانه کسانی که باید به جامعه آرامش بدهند و برای عبور از وضعیت فعلی تلاش کنند، سیاه‌‌‌‌نمایی می‌کنند و به دنبال ناامید کردن مردم هستند. اگر مردم ناامید شوند از همه عبور خواهند کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت الگو گرفتن از تجربه موفق دهه شصت تاکید کرد و گفت: انتظار این است که در آستانه دهه پنجم انقلاب بیش از گذشته به اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام به‌خصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که بناست به اتکای نیروی داخلی و تجربه موفق به اقتصاد پایدار و با ثبات برسیم، توجه کنیم.

عارف بر ضرورت استفاده از تجارب موفق در استان‌ها از جمله استان یزد و تکثیر آن برای اداره موفق کشور تاکید کرد و خطاب به نخبگان یزدی اظهار داشت: برای کمک به مسئولان به‌خصوص دولت از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کنید و به میدان بیایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز