خبرگزاری کار ایران

شرایط خاک و آب وهوا برای رشد درختان مرکبات

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۵۱۰

درختان مرکبات در انواع مختلف خاک ، از ماسه تا رس رشد می‌کنند . خاک‌هایی که دارای بافت متوسط، عمیق، خاک رس ماسه‌ای یا شن و ماسه رسی ، نفوذ پذیر، با زهکشی خوب، و بدون نمک هستند، ایده آل در نظر گرفته می‌شوند .

از خاک رس باید اجتناب شود  چون اکسیژناسیون و عملکرد طبیعی سیستم ریشه را از بین می‌برند، در حالی که خاک‌های آهکی نیز باعث اختلالات تغذیه‌ای و کمبودهای تغذیه‌ای می‌شود که مانع رشد درختان می‌شود.

درختان مرکبات از یک pH کمی اسیدی برخوردارند، با این حال آنها می‌توانند به طور طبیعی رشد کنند و عملکرد عالی را در محدوده pH بین 6 و 7.5 تولید کنند. آنها در مناطقی با آب و هوای خفیف، ساحلی، بدون باد و سرما قوی رشد می‌کنند.

آنها مقاومت کمی به سرما نشان می‌دهند، در حالی که درختان پرتقال بیشترین مقاومت را دارند، به دنبال آن درخت نارنگی و درخت لیمو که آخرین است.

الزامات تغذیه‌ای

به منظور تولید محصولات با کیفیت بالا، درختان مرکبات دارای نیازهای غذایی سالانه بالا هستند.

یک برنامه لقاح جدی باید هر دو مواد مغذی را که در هنگام برداشت از دست رفته‌اند و نیاز به کاشت، گل‌دهی، میوه دارد باید تنظیم شود .

 مقادیر مورد نیاز سالیانه محصول به منظور تولید سه تن محصول در هر هکتار (3 متری / هکتار) در هر نوع محصول در زیر شرح داده شده است.

مراحل تغذیه ای اصلی

از جوانه زدن  تا نشاندن میوه (بهمن - فروردین)

با استفاده از انواع کود ارگانیک حیوانی و کودهای شیمیایی نظیر کود اوره، کود آهن ، پتاسیم، هیومیک اسید میتوان محصول بسیار خوبی را برداشت کرد.

در اواسط ماه اسفند، زمانی که درجه حرارت ، بالا می‌رود، تابش خورشید در بهار باعث شکوفایی جوانه می‌شود . در طول این مدت، فعالیت سیستم ریشه تشدید می‌شود و جذب آب و مواد مغذی افزایش می‌یابد، به طوری که نیازهای بالایی ازجوانه زدن و گلدهی پوشش داده شده است. گل ها به طور کامل رشد می‌کنند، در خوشه تشکیل می‌شوند و درختان به مراحل گلدهی ونشاندن میوه می‌روند. تعداد گل و باروری آنها به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تأثیر موقعیت آنها بر روی درخت، بار از سال گذشته، حضور میوه‌های برداشت نشده، سطح رطوبت و وضعیت تغذیه درختان است .

وجود عناصری نظیر نیتروژن، فسفرِ، پتاسیم ، آهن برای رشد و باروری درختان مرکبات ضروری است . کسانی که در باغ خود از درختان پرتقال، نارنگی، لیمو ، نارنج دارند بهتر است از کودهایی استفاده کنند که عناصر بالا در آنها وجود داشته باشند. البته از کود هیدروپونیک هم برای کشت‌های از این دست استفاده می‌شود.

  • (N) نیتروژن باعث جوانه زدن می‌شود، فتوسنتز را افزایش می‌دهد، جوانه‌ها را فراهم می‌آورد و گل‌هایی را با پروتئین‌های لازم پرورش می‌دهد و رشد جوانه‌های گل را کامل می‌کند. باروری گل‌ها را افزایش می‌دهد و پس از جوانه زدن ،کاهش شکوفه و افتادن میوه را کاهش می‌دهد.
  • (P) - فسفر باعث رشد ریشه ها می‌شود، موهای ریشه را تقویت می‌کند و مقدار زیادی انرژی مورد نیاز در طول گلدهی وباردهی میوه را تضمین می‌کند.
  • (K) - پتاسیم تقریبا در هر فعالیت متابولیکی درخت دخیل است. این دررشد رویشی و ریشه‌ای ،مشارکت می‌کند و در تولید و مهاجرت مواد فتوسنتزی به گل‌ها و میوه‌های تازه شرکت می‌کند و از جذب زیاد و مصرف آب توسط درختان جلوگیری می‌کند.
  • (Mg) - منیزیم باعث افزایش جوانه‌زنی، افزایش فتوسنتز می‌شود و گل‌هایی با مواد مغذی، فراهم می‌آورد و سبب بار دادن میوه می‌شود.

Zn/Mn/Fe هنگامی که آن به ردیابی عناصر (وجود یک عنصر شیمیایی تنها در مقادیر دقیقه در یک نمونه یا محیط خاص) می‌رسد ، روی بر جوانه تاثیر می‌گذارد، اما تاثیر اصلی آن بر تعداد و باروری گل‌ها است، باعث رسیدن میوه‌ها می‌شود و میوه‌ها بر روی درخت باقی بمانند.

منگنز و آهن فعالیت های فتوسنتزی برگ‌ها و تولید آنزیم هایی که در این دوره برای درخت ضروری است را افزایش می دهد.

از زمان رسیدن تا برداشت 

با تبدیل بخش بزرگی از اسیدهای موجود به قندها و جایگزینی کلروفیل در پوست با کاروتنوئیدها و زانتوفیلی‌ها توسعه میوه کامل شده است. در طول این زمان، مازاد مواد نگهدارنده تولید شده توسط برگ در تنه ذخیره می‌شود تا طی سال‌های بعد از بذر استفاده شود، در حالی که مصرف مواد مغذی در حداقل زمانی است  که درجه حرارت کاهش می یابد..

لقاح پایه (اسفند)

لقاح اولیه در پایان زمستان اتفاق می‌افتد، به طوری که تمام مواد مغذی در هنگام  تکامل درخت در دسترس هستند و نیاز به تنظیم گل و میوه می تواند پوشش داده شود.

عرضه در این مرحله است:

  • ½نیتروژن(N)
  • 2/3فسفر(P)
  • 1/3پتاسیم(K)

در لقاح اولیه، نیتروژن باید در فرم آمونیاک خود ارائه شود، به طوری که از تلفات به لایه های عمیق‌تر خاک جلوگیری شود و در طول لقاح و مرحله تولید مثل درختان در دسترس باشد.

کودهای توصیه شده برای استفاده، کودهای تثبیت شده (Nutritive)، به عنوان محافظت از آمونیاک نیتروژن و اطمینان از رشد محصول برای دوره های طولانی‌تر، کودهای چند منظوره تکمیل‌کننده (Complefert) که به طور کامل نیازهای گیاهان را در مواد مغذی اولیه ((N, P, K) و ثانویه(Mg, S)   ، و عناصر ردیابی (Fe, B, Zn)  پوشش می‌دهد.

باروری بالا

مرحله  بار دادن میوه - اولین رشد میوه

این کار در نزدیکی ماه ژوئن انجام می شود، زمانی که میوه رسیده است و اولین لحظه افتادن میوه، این مرحله را به پایان رسانده است .

در حالی که قطر میوه حداقل 5 میلی متر (اواخر ماه مه - ژوئن) است.

عرضه در این مرحله است:

  • ¼نیتروژن(N)
  • 1/3 پتاسیم (K)

باید از مصرف نیتروژن بیش از حد اجتناب کرد زیرا منجر به رشد رویشی بیش از حد در میوه دادن و باردهی و به نوبه خود منجر به ریختن قابل توجه، و همچنین تشکیل یک پوست ضخیم و خشن، در مغز میوه می‌شود .

فسفر و پتاسیم تعادل اثر منفی نیتروژن بیش از حد و ترویج شکل‌گیری پوست سالم است. علاوه بر تامین لازم نیتروژن و پتاسیم از طریق زمین، برنامه‌های کاربردی اضافی نیترات کلسیم و نیترات پتاسیم تاثیر مثبتی بر میزان تولید و کیفیت میوه‌ها دارند.

مرحله رشد سریع میوه‌ها

بسته به نوع میوه مرکبات و ظهور زودرس آن، از اواسط ژوئیه تا اواسط ماه اوت به منظور افزایش اندازه و وزن میوه‌ها و بهبود ویژگی‌های کیفی آن اعمال می‌شود.

عرضه در این مرحله است:

  • ¼نیتروژن(N)
  • 1/3فسفر(P)
  • 1/3پتاسیم(K)

استفاده از کودهای بسیار زیاد محلول در مواد مغذی  تکمیل‌کننده (Complefert) درختان را با مواد مغذی کاملا قابل جذب، افزایش می‌دهد و وزن میوه‌ها را افزایش می دهد و ویژگی‌های کیفی تولید را بهبود می‌بخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز