خبرگزاری کار ایران

مکاشفات عاشقانه منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۹۰۹

کتاب مکاشفات عاشقانه چون دو کتاب پیشین از نویسنده (محمدباقر اشرفیان) دارای نثری ادبی و نزدیک به بیانی شاعرانه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مکاشفات عاشقانه کتابی از مجموعه سه گانه‌های عاشقانه توسط انتشارات نظام‌الملک منتشر شد.

کتاب مکاشفات عاشقانه چون دو کتاب پیشین از نویسنده (محمدباقر اشرفیان) دارای نثری ادبی و نزدیک به بیانی شاعرانه است که متون مسقلی را دربرمی‌گیرد که هر کدام به فراخور مضمون اصلی، عشق، وصل و فراق با بهره‌گیری از آموزه‌های ادبیات عرفانی و حکمی و فلسفی پارسی، فضاسازی شاعرانه‌ای را در بیانی از واگویی‌های درونی نویسنده ارائه می‌دهد. این کتاب، گاه گریزی به اشارات فلسفی درباب عشق دارد و گاه کلامی کاملا احساسی و شاعرانه را در قالبی از نثر موزون ارائه می‌دهد. در برخی متون اشاراتی از شعر عرفانی پارسی در ابتدای هر متن می‌آید که با مضمون و فضاسازی آن متن منطبق است و گویی این اشاره تا حدود زیادی الهام نویسنده از آن را نشان می‌دهد و شاید اشاره و کمکی است برای مخاطب در جهت ورود به فضای نوشته‌ای که در هر متن مستقل به خوانش آن می‌پردازد.

کتاب با تصویرسازی‌های نویسنده که با نمادی از میوه انار ارائه شده است، مزین شده که خود می‌تواند در اطلاق عنوان مکاشفه به مقوله دل کمک کند. از این رو که در ادبیات عرفانی نیز انار، گاه به منبع نگه‌داری رازها و خون دل عاشق و سالک جویای وصال تعبیر شده است و از این روی با دل و روح جستجوگر عشق، نماد پیدا کرده است. این رویکرد تصویری از این نظر مهم می‌نماید که نویسنده خود به تصویرسازی کتاب خود نیز پرداخته است و تصاویر با شیوه خطی و بدون رنگ، منطبق بر نوع نثر به کار رفته در کتاب، فضای شاعرانه‌ای دارند و از این روی، متن و تصویر به هم نزدیک شده‌اند که خود می‌تواند به درک فضای رمانتیک اثر برای مخاطب کمک کند. خوانش این اثر خواننده را به فضایی لطیف از شاعرانگی عاشقانه سوق می‌دهد که تعابیری آشنا از عشق که در منظومه‌های کهن پارسی و غیرپارسی بسیار به چشم آمده است را با نگاهی متفاوت بازنمایی می‌کند که جذابیت دنبال کردن هر کدام از متون مستقل در کتاب را، در پی دارد.

 محمدباقر اشرفیان دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر و نویسنده 10 کتاب در زمینه‌های ادبی و هنری بوده که سبک نوشتاری‌اش، ریشه در ادبیات کهن پارسی و آمیزه‌ای از نثر منظوم، حکمت و عرفان ایرانی و البته نگاهی اسطوره‌ای در بسیاری از متون و تعابیر نوشتاری است، دارد. پیش‌ از این، مجموعه عاشقانه‌های آدم وحوا با قلم وی و با نثری خاص  منتشر شده است که اقبال خوبی بین خوانندگان یافته و در کنار این اثر، مجموعه عاشقانه‌های هبوط، که دومین کتاب از مجموعه عاشقانه‌های منتشر شده از نگارنده است، با ادبیاتی نزدیک به این دو اثر، و تصویرسازی‌های وی منتشر شده است.

کتاب مکاشفات عاشقانه نمونه مکمل دو مجموعه پیشین بوده ودر در قطع رقعی و در 108 صفحه با قیمت 180000 ریال  توسط انتشارات نظام‌الملک راهی بازار نشر شده است.

در بخشی از کتاب این عاشقانه آمده است:

«اینسان تو را دوست دارم ای محبوب من! که رگانم بوی تو گرفته اند و مغزم تیره از سودای تو.

اینسان تو را دوست دارم ای محبوب من! که از هجوم عاشقانه‌های لغزان بر رگانم به کویر پناه می‌آورم و روح زخم خورده را به مرهم خیالت آرام می‌دارم و بی تو بودن مرا سخت است و کویر مرا صبر می‌آموزد.

اینسان تو را دوست دارم ای محبوب من، که در سرخی چشمم و در لهیب آتش درونم و در نغمه‌های جوشان از رگانم و در بغض در گلو خفته‌ام که عمری است رازدار ناگفتنی‌های من است، پیداست.

اینسان تو را دوست دارم ای محبوب من! که دمی نیست که بی تو بنشینم و بی تو برخیزم و بی تو راه پویم در جاده‌های سرگردانی خویش.

مردمان، سرخوش از جشنی هزارساله اند. کودکت می‌خندد چون گلی که شکفته شد از لبخند تو و رقصان میان درختان با همبازیانش شادمانی می‌کند. امشب، شب معطّری است که بادها را مست کرده است. در جمع مستان پچ پچی برخاسته. بادها در کمین عطر تواند که بربایند وتا سوی کویری در سکوت خفته آرند و ناخدایی مرده را به شمیم آن دیده بگشایانند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز