خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی خانه پرستار عنوان کرد:

مسئولان تامین اجتماعی برای عدم اجرای قوانین پرستاری رقابتی تنگاتنگ دارند

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۸۹۶

محمد عمیدی با انتقاد از رویکرد سازمان تامین اجتماعی به عنوان کارفرمای بخشی از جامعه پرستاری گفت: در حوزه پرستاری تا دلتان بخواهد، قوانین اجرا نشده داریم.

محمود عمیدی (عضو شورای مرکزی خانه پرستار) ضمن انتقاد شدید از اجرا نشدن قوانین برای پرستاران و اجرای ناقص و سلیقه‌ای قوانین، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: این روزها در کنار عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، قانون بازنشستگی، نوبت کاری، سختی شرایط کار و ..، در هر جا لازم دانستند تامین اجتماعی را تابع قوانین دولتی و هر جا به نفعشان نبود سازمان تامین اجتماعی را جزیره‌ای خودمختار دانسته‌اند.

وی ادامه داد: سختی شرایط کار که طبق تمام ابلاغ‌های خود سازمان تامین اجتماعی تابعی از حق شغل بوده و حق شغل سال به سال افزایش یافته، از سال ۸۶ ضریب این درصد همان حق شغل ۸۶ باقی مانده و اضافه نشده است. اگر بنا باشد اجرای مزایای قوانین مصوب در اختیار کارفرما باشد اصلا این قوانین برای چه چیزی تصویب می‌شوند؟

عمیدی افزود: وقتی به مجلس مراجعه می‌کنیم، یک حرف می‌شنویم؛ به دادگاه‌ها که مراجعه می‌کنیم بابت هر موضوع با وجود درخواست‌های کاملا مشابه و استنادات کاملا یکسان، احکام مختلف صادر می‌شود و تازه مدیر حقوقی سازمان تامین اجتماعی خیلی راحت احکام دادگاه‌ها را زیر سوال می‌برد! واقعا نمی‌دانم چرا در عدم اجرای قوانین، مسئولان مسابقه  گذاشته‌اند و هر کس راهی برای دور زدن قانون پیدا کند، تشویق هم می‌شود؟

تا دلتان بخواهد قانون اجرا نشده داریم!

عضو شورای مرکزی خانه پرستار تصریح کرد: مثال ساده‌ی این موضوع این است که اخیرا در بسیاری از مراکز سازمان تامین اجتماعی به همکاران اداری، اضافه‌کاری کیفی پرداخت می‌شود (جالب است که اگر مرخصی استعلاجی یا هر مرخصی دیگری هم بروند ربطی به آن اضافه‌کاری کیفی ندارد)، در مورد پرستاران جز اینکه حضور و غیابشان با کولیس و به ثانیه اندازه‌گیری می‌شود و البته این امر گویا تنها در مورد پرستاران اجرا می‌شود، جالب است که اضافه‌کاری اجباری می‌گذارند و بعد می‌گویند کسی که اضافه‌کاری دارد مرخصی به او تعلق نمی‌گیرد و از طرفی می‌گویند یک نفر نمی‌تواند بیش از دو روز آف داشته باشد.

وی ادامه داد: این گونه است که مرخصی و استعلاجی پرستاران به ناحق حذف می‌شود و جالب‌تر اینکه بیش از ۱۵ روز را هم به سال بعد منتقل نمی‌شود.

عمیدی همچنین در خصوص موضوع بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه توضیح داد: در تمام قوانین موجود، بازنشستگی به درخواست مستخدم و در مشاغل سخت با ۲۰ سال سابقه است اما می‌بینیم که سازمان تامین اجتماعی چطور این قوانین را دور می‌زند؛ مثلا به یک عده می‌گوید سابقه‌ات در سازمان نبوده و یا مثلا سربازی را قبول نمی‌کنیم. به هر حال برای هر کسی یک بهانه پیدا می‌کنند با این دیدگاه که دو سال هم بازنشستگی به عقب بیفتد، غنیمت است. وقتی هم  شکایتی به دیوان عدالت اداری صورت می‌گیرد مدت‌ها طول می‌کشد تا جواب بگیریم.

عضو شورای مرکزی خانه پرستار ادامه داد: مشکل پرستاری البته فقط در رابطه با سازمان تامین اجتماعی نیست و جالب است مسئولانی که این همه قوانین را به بازی می‌گیرند هیچ تنبیهی برایشان منظور نمی‌شود و بر عکس تشویق هم می‌شوند.

سیاه‌نمایی نمی‌کنم!

او افزود: قانون تسری مزایای مشاغل سخت برای همکاران مشمول ماده‌ی ۱۶ قانون سازمان نظام پرستاری، شاغل در نیروهای مسلح که مصوب سال ۷۷ مجلس محترم بوده و آیین‌نامه‌ی اجرای آن در مهر ماه ۷۹ تهیه شده برای همکاران ما در نیروهای مسلح اجرایی نمی‌شود. در مراکز دولتی هم که تا دلتان بخواهد، قوانین اجرا نشده وجود دارد و هر روز هم بیشتر می‌شود . متاسفانه رفتاری که با پرستاری می‌شود (با وجود حساسیت شغل پرستاری و اهمیتی که در تمام کشورهای دنیا دارد) با هیچ دشمنی نمی‌شود؛ شاید بعضی‌ها بگویند که این‌ها سیاه‌نمایی است ولی بنده حاضرم اسناد و مدارک و البته شواهد عینی و موجود را به هر مسئول با انصافی، نشان دهم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز